SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een lagedrukgebied ten W van Bretagne trekt naar de Britse eilanden. Bijbehorend warmtefront, dat aan de grond nauwelijks merkbaar is, bereikt tegen middernacht het zuiden en verlaat in de ochtend het noorden van het land. Op enige hoogte vindt sterke warmteadvectie plaats. Het koufront (thetaw850~16-17 C, maar steeds nauwelijks nog herkenbaar) bereikt rond 00 UTC het zuidwesten en loopt snel op het warmtefront in waardoor het geheel occludeert. Aan de grond blijft een relatief koude laag aanwezig. In de middag trekt een actieve back-bent occlusie (sterke forcering door de kortgolvige hoogtetrog) van zuidwest naar noordoost over het land. (12 UTC Zeeland, 17 UTC uiterste NO) Hierbij wordt de koude laag aan de grond opgeruimd. Achter de occlusie wordt de onstabiliteitsdiepte aanvankelijk een stuk geringer, maar in de avond keert de onstabiliteit weer terug en trekken enkele troggen van zuidwest naar noordoost over het land.
WIND:
Beeld van de gemiddelde wind ten N van het warmtefront in de diverse uitvoer is realistisch en consistent. Dikke oost 8 Bft op de centrale Noordzee ten noorden van het warmtefront, ten zuiden van Noorwegen een 9. Uitschieters bij de back bent occlusie zijn nu consistent in de div Uitvoer en realistisch (rond 40 kt). Het sterke windveld in de Hir18 Uitvoer maandagavond langs de westkust (ZW 9 met bij Texel enige tijd 10 Bft) negeren we vooralsnog. Het zit niet in de div. overige Oper Uitvoer. Kans op minimaal 9 Bft in NorlamEps niet meer dan 30%. GlamEps2318 laat een kans van minder dan 10% zien, PEps max 40% op de zuidelijke Noordzee. Bij een dergelijk windveld horen uitschieters van 50-60 kt, dus zeer relevant. Vooralsnog gaan we uit van een dikke 8 Bft met uitschieters tot ongeveer 50 kt, maar het is iets om goed te monitoren.
NEERSLAG:
Patronen in de div Uitvoer zijn slechts indicatief en verschillen vwb nadruk op de diverse systemen.Organisatie bij de back-bent occlusie is hoofdzakelijk lijnvormig, INDECS laat zien dat de kans op onweer op de occlusie echter groter is. FZL zit waarschijnlijk te hoog voor hagel. Totale hoeveelheden berekende neerslag rechtvaardigt geen waarschuwingen.
Bron: KNMI | Gewijzigd: 24 september 2012, 07:42 uur, door Bart Standaert
Kan iemand me vertellen wat '"weerlicht" is? Ik zie het hier vaak maar weet niet goed wat ik er mij bij moet voorstellen.
Niet altijd is er bij bliksem een vonk (bliksemschicht) zichtbaar. Ziet men alleen de wolken oplichten, dan spreekt men van weerlicht.
Wiki is je vriend
Vannacht alles gemist, hoop dat het vanmiddag pittig word.
Hier in Zwolle gisteravond en vannacht 14,1 gevallen met helaas maar 5 donders. Meer was er niet.
Ik wil heel graag een een mooie, fotogenieke supercell overdag zien, een van mijn grote dromen.