Verder nog veel succes met je angst en hopelijk geraak je er vanaf!
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Nu is het helemaal omgekeerd, ik hou van onweer. Het fascineert me mateloos, ik geniet van elk onweer. Ik kan je niet echt helpen, maar misschien gaat het bij jou oook wel over vanzelf?
ik ben ook lange tijd bang geweest, maar toen ben ik veel over onweer gaan lezen.
en zo ontdekte ik wat veilige plekken zijn, en wat onveilige plekken zijn tijdens onweer.
vanuit mijn veilige plek (huis, auto,boot) kan ik er nu volop van genieten!
maar ik zou nu bijvoorbeeld gaan hardlopen, maar gezien de radar blijf ik lekker thuis!
als je goed op de weerberichten let, weet je wanneer er onweer verwacht word, en kan je je erop voorbereiden!
ik hoop dat de psycholoog je kan helpen! als ik jou was zou ik lekker meelezen hier op onweer-online!
de leden hier zijn vaak erg enthousiast! en ook dat heeft mij geholpen bij het leren waarderen van onweer
veel sterkte gewenst!
en hopelijk uiteindelijk heel veel plezier hier op onweer-online!
Maar ja, omdat ik het zo vreselijk spannend vind, ben ik het stiekem ook wel leuk gaan vinden. Maar dan alleen overdag! De donkere luchten, de stilte voor de storm, de mooie flitsen, daarna een regenboog, megagrote hagelstenen... overdag is het veel minder eng.. Misschien klinkt het gek, maar ga er wat filmpjes van kijken op Discovery of Youtube.. dan zie je dat het ook heel mooi kan zijn...
En voor snachts..t ja, dan helpt alleen onder de dekens en oren dichtdrukken.. Misschien helpt het als je ouders rolluiken voor je raam willen hangen? dat dempt geluid en licht! succes..
Ik wil je wel een tip geven, maar dan niet over onweer.
Als je je aanmeldt op een forum, is het niet het beste idee om je echte naam te gebruiken. (ook gezien je leeftijd)
verder wens ik je veel succes met het overwinnen van je angst
- Buiten zijn (buiten een gebouw of auto);
- Waterkranen en de douche gebruiken tijdens onweer;
- Een vaste telefoon gebruiken in huis tijdens onweer.
Wat zou je dan juist wel kunnen doen? Onweer kan ook heel mooi zijn, dus je zou juist kunnen proberen naar onweer te kijken en te luisteren op een veilige plaats. Een auto is zo'n plek, want bliksem kan niet door het metaal van een auto heen komen. Neem dan iemand mee die niet bang is van onweer en zoek een mooie plek op om te kijken. Vroeger vond ik de harde donder maar niks, maar tegenwoordig vind ik zelfs de hardste klappen leuk. Hoe harder, des te leuker! Je kan Buienradar gebruiken om te kijken of er onweer op je af komt en er zijn tegenwoordig zelfs apps voor op de telefoon die aangeven waar onweer zit (bijvoorbeeld Blitzortung.org Viewer).
Als je weet dat je veilig zit, kun je zo zelfs van je grootste angst een groot plezier maken! Zeker als je samen met iemand anders ervan kan genieten . | Gewijzigd: 28 december 2012, 17:31 uur, door Gijs de Reijke
Allereerst; moedig van je dat je erover hebt geschreven. Je bent bij lange na de enige niet.
Al eerder heb ik uitgebreid geschreven over angst voor onweer en angsten in het algemeen. Ik weet niet of mijn verhaal nog ergens is terug te vinden.
Hoewel ik al lang op dit forum aktief ben, heb ik meer verstand van angststoornissen dan van weerkunde. Dus misschien heb je iets aan mijn verhaal.
Ik raad je aan onderstaande aandachtig te lezen (desnoods 2x)
Allereerst: Angst is nuttig en niet abnormaal.
Als mensen geen angst zouden hebben dan zouden we niet meer bestaan. In de pre-historie was het erg nuttig om angstig te zijn voor bijvoorbeeld roofdieren. Als je niet bang was als je er eentje tegenkwam dan werd je opgevreten. De oermensen die bijvoorbeel niet bang waren en leeuwen en beren gingen aaien zijn opgegegeten en hebben dus geen kindertjes gekregen en zijn dus uitgestorven.
De mensen die zich realiseerden dat je beter geen gevaarlijke dingen kunt doen zoals leeuwen aaien, zijn de mensen die hard wegrenden. Zij zijn niet opgevreten en hebben dus wel kindertjes gekregen, die de angst voor het gevaar hebben geerfd. Jij en ik zijn daar de nakomelongen van.
Soms is angst niet nodig
Ansgt is vaak nuttig. Als je midden op een zebrapad staat en er komt iemand aangereden die niet remt, dan is het nuttig om bang te worden en te vluchten.
Toch kunnen er angsten ontstaan die niet nuttig zijn omdat er geen gevaar is. Veel mensen zijn doodsbamg voor muizen. Toch zijn muizen niet gevaarlijk. Ze eten je niet op en ze zijn nog banger voor jou. Angst voor muizen is niet nuttig maar het bestaat wel. Dat zelfde geldt voor angst voor spinnen. In de tropen kan spinnenangst nog wel nuttig zijn, want sommigen zijn giftig, maar in Nederland zijn geen gevaarlijke spinnen en toch zijn veel mensen er bang voor.
Angst kan ook aangeleerd zijn, bewust of onbewust en angst voor onweer is meestal aangeleerd.
Ansgt voor onweer
Als je een keer hevig bent geschrokken van een onverwachte onweersknal dan kan dat tot gevolg hebben dat je angstig blijft. Onbewust koppel je elke onweersbui aan die enorme schrik, en dat maakt je bang.
Ook kan angst voor onweer ontstaan omdat je ouders bijvoorbeeld angstig reageren op een naderende onweersbui. Er zijn ouders die zenuwachtig worden als het gaat onweren.Ze trekken de stekkers uit de stopcontacten, kinderen moeten weg bij de ramen, enz. enz. en ze wachten gespannen de naderende bui af en roepen "Oeh, en Ahh en OOhw "bij elke donderslag. Kinderen kunnen van dit gedrag van hun ouders aanleren om bang te zijn voor onweer.
Praten helpt niet en logica ook niet
Veel mensen zullen je goedbedoeld zeggen dat het niet nodig is om bang te zijn. Iemand die bang is voor muizen snapt ook wel dat hij niet door een muis zal worden aangevallen en opgegeten. Toch is zo iemand bang. Iemand die angsten heeft, weet zelf meestal ook wel dat er niet echt een reden voor is, maar toch is er die angst.
Het is dus zinloos om jou uit te leggen dat je binnenshuis van onweer niks te vrezen hebt. Dat weet je zelf ook. Toch heb je die angst. Schaam je er niet voor. Je hebt er geen idee van hoeveel mensen angsten hebben (en daar niet over durven te praten helaas)
Het goede nieuws
Het goede nieuws is dat je er met proffesionele hulp vanaf kunt komen. Er breekt dus hoogstwaarschijnlijk een moment aan dat je voor onweer niet meer zo bang zult zijn, ookal kan je je dat nu nauwelijks voorstellen. Als je vooral bang bent voor de angst die je gaat krijgen omdat je weet dat er onweer komt (anticipatie-angst), of als je bang bent omdat je de vorige bui ook zo bang was (ook anticipatie-angst) dan kom je daarvan af. Daar zijn verschillende methoden voor. Jouw psycholoog zal de methode kiezen die bij je past. Google eens op EMDR, dat is een simpele maar doeltreffende methode om van angsten af te komen, vooral als die zijn ontstaan door een eerdere nare ervaring.
Succes!
Ik heb ook emdr gehad.
Kan echt een super uitkomst zijn.
Hoop voor je dat het gaat werken.
Hou er wel goed rekening mee dat je na emdr hoofdpijn kan hebben en rust moet nemen.
Maar dat zullen zij je vast vertellen.
Ik had dat klachten erger werden in het begin maar dat is een normaal proces.
Had het overigens niet voor onweer.
Heeeeeeeeeel veel succes en hoop dat je snel over je angst heen bent.