Nu de -10 en de -15 (liefst de -20 ook snel :d)
Nog paar herfstige mooie daagjes enzo .. Herfststormpje. En dan mag het snel winter worden voor me!
Het weerbeeld op #Terschelling vandaag, #herfst, regen, ZW 5-6 Bft.Kortom " pokke" weer hier
Sytse Schoustra @SytseSchoustra twitter | Gewijzigd: 1 oktober 2012, 14:16 uur, door Tatanka
Ik zoek weer wat mooie sites, met duidelijke kaartjes. En ik zou een willen weten hoe je het best/ en het snelst een animatie beeldje maakt met kaarten .
Edit Sanwa: Je mag en kan hier vragen stellen Gaat het over de site zelf dan kan je een pb naar de admins of modjes sturen | Gewijzigd: 1 oktober 2012, 18:16 uur, door Sanwa
Nog paar herfstige mooie daagjes enzo .. Herfststormpje. En dan mag het snel winter worden voor me!
He ja! Ik heb er zin in!
Kijk al uit naar het winterverwachting topic! | Gewijzigd: 3 oktober 2012, 14:29 uur, door Marga
Nog paar herfstige mooie daagjes enzo .. Herfststormpje. En dan mag het snel winter worden voor me! He ja! Ik heb er zin in!
Kijk al uit naar het winterverwachting topic!
Ik weet ook dat ik weer jaloers zal worden, dat wij (westen) minder of regen zullen krijgen terwijl oosten pakken sneeuw krijgt maarja, dat is het ik verlang gewoon echt, ook gewoon onverwachts pittige sneeuwbuien van over de zee.. Vorig jaar eens gehad, zo'n 5cm ofzo zeker uit gehad (onverwachts) . Ik verlang.. Damn was het maar langer winter ;D
| Gewijzigd: 3 oktober 2012, 14:30 uur, door Marga
Maar goed. Dit is nog steeds het herfsttopic maar alles tot en met 21dec mag hier nog bij horen vind ik
& Laten we nu maar genieten van de vele foto's die hier zullen komen te staan. Van de prachtige gekleurde bladen en landschappen !
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een N-Z georiënteerd koufront van Zuid-Noorwegen, over de centrale Noordzee, ligt boven de oostelijke helft van het land en verlaat vanochtend het (zuid)oosten. Het front ligt vrijwel parallel aan de bovenluchtstroming en vertoont daarom enige golving. Achter het koufront komt het aandachtsgebied in polaire lucht terecht. Vanavond/komende nacht trekt een eerste golf met bijbehorend laagje vanaf Engeland de Noordzee over richting Scandinavië. Hierdoor komt het gebied tijdelijk in de warme sector. Woensdag overdag nadert vanuit het westen het koufront maar deze blijft tgv een volgende golf halverwege het land slepen. De tweede golf met bijbehorend laagje trekt woensdagavond vanaf O-Engeland de Noordzee op en ligt donderdagochtend in de Duitse Bocht. Het bijbehorende koufront ligt dan tegen de westkust. De tweede golf gaat gepaard met een actief neerslaggebied en in de bijbehorende warme sector en nabij het laagje een pittig windveld.
MODELBEOORDELING:
Met name het tweede laagje wordt door Hirlam dieper beschreven dan in EC. vgl woensdag 18 UTC Hir: 996 hPa Hir vs EC 1000 hPa EC. En donderdag 00 UTC Hir: 986 hPa vs EC 998 hPa. Hirlam berekent aan de zuidflank van dit kleine venijnige laagje een 11 Bft boven de Noordzee, terwijl EC niet verder komt dan een 8 Bft. Deze ontwikkeling behoeft nauwlettende monitoring. Kennelijk is bij een gunstige positionering ten opzichte van de linkeruitgang van de jet een zeer explosieve ontwikkeling mogelijk.
WIND:
HiRLAM lijkt goed en kan aangehouden worden. Aan het einde van de run zijn er dus onzekerheden mbt het tweede laagje. De 11 van Hirlam laten we even voor wat het is, aangezien dit een enorme uitbijter is. We houden het op een 8 mogelijk 9 Bft boven de Noordzee. Zoals het er nu naar uitziet uitschieters langs de kust woensdagavond voor het koufront uit en op het koufront van 40-50 kn. Aangezien de onzekerheden nog groot zijn nog geen waarschuwingen uitgegeven.
NEERSLAG:
De frontale neerslag ligt op dit moment met name boven de oostelijke helft van het land. HiRLAM en ECMWF zitten goed op één lijn en geven de actuele positie van de neerslag goed weer. HiRLAM kan gevolgd worden voor wat betreft de timing van de neerslag. Achter het front in de polaire lucht de kans op een bui. Hirlam geeft met name signaal in het westen van het land. In het oosten komt de convectieve bewolking (aldus HiRLAM) niet in het ijs. Woensdag met het slepende front af en toe regen. In de middag vanuit het zuidwesten intensiverend op nadering van de tweede golf. De zwaarste neerslag lijkt west van ons land via de Noordzee langs te trekken. Dit is een aandachtspunt.
Bron: KNMI
MODELBEOORDELING:
Grote verschillen tussen de diverse modellen. Meeste komen woensdagmiddag en avond niet verder dan een 7-8 Bft. Alleen Harmonie geeft een fel bandje ten westen van de kustlijn met 9 Bft. Algemene tendens is dat het Hirlam, dat steeds vrij hoog zat, in de opeenvolgende runs wat afzwakt met een minder diepe kerndruk.
Aandachtspunten.
WIND:
HiRLAM lijkt goed en kan aangehouden worden. Aan het einde van de run zijn er dus onzekerheden mbt het tweede laagje. We houden het woensdagmiddag op een aflandige 6-7 Bft op onze kust en dan een 8 net buitengaats. Ten noorden van de Wadden kan er tegen middernacht (donderdag) een 8 en misschien een 9 Bft komen te staan. Voor wat betreft de windstoten achten wij op basis van een kansschatting discussie in de vroege dienst de kans op een Weeralarm overschrijding gering, 25% gemiddeld. We overwegen wel een "gele"waarschuwing voor de kustregio's Zuid- en Noord-Holland voor windstoten van iets meer dan 75 km/uur (41 kts).
Bron: Knmi
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen