Oktober kan ook meestal nog een rustige maand zijn wat betreft neerslag en zelfs al kleine kans op nachtvorst, ik zelf vind dat november de ontstuimigste maand van de herfst is waarna het ineens plots kan omslaan naar de eerste winterse buien zelfs...
Oktober kan ook meestal nog een rustige maand zijn wat betreft neerslag en zelfs al kleine kans op nachtvorst, ik zelf vind dat november de ontstuimigste maand van de herfst is waarna het ineens plots kan omslaan naar de eerste winterse buien zelfs...
zo veel te beter dat oktober nog goed kan worden :p
En voor de winterliefhebbers, de Eur-pluimschaal is reeds van de -5 gradenlijn voorzien.
Uit KNMI Beoordeling lange termijn (uitgifte 12-09-12 02:22u)
Geldig van vrijdag 14 september tot woensdag 26 september
Synoptische ontwikkeling
De invloed van tropische verstoringen is goed merkbaar in de meerdaagse verwachtingen. De opeenvolgende operationele runs vertonen, zeker voor de middellange en lange termijn, niet zo'n grote mate van consistentie.
De operationele run (Oper) laat nu de volgende ontwikkeling van het (bovenlucht) patroon zien:
Vrijdag passeert de hoogtetrog en erachter bouwt een zwakke doorstroomde hoogterug zich op.
Begin volgende week passeert de rug en komt het aandachtsgebied tijdelijk in een warmere aanvoer terecht agv de zuidzuidwestelijke stroming.
Doordat ook deze rug snel oostwaarts trekt wordt deze gevolgd door een diepe hoogtetrog met cyclonaliteit en bijbehorende wisselvalligheid.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met komend weekend is de uitvoer tamelijk eenduidig. De meeste EPS leden laten bovengenoemde ontwikkeling zien.
Door de invloed van de genoemde hoogterug zien we voor komend weekend wel een afname van de neerslagkans en een geleidelijk oplopen van de temperatuur.
Na het weekend is er een breed scala aan oplossingen mogelijk waarbij het ook nog eens een keer sterk de vraag is of het EPS zelf wel in staat is om het complete oplossingenspectrum te beschrijven. Dit ten gevolgen van de invloeden van de tropische cyclonen/stormen Leslie en Michael.
Het bovengeschetste beeld van de operationele run voor begin volgende week wordt slechts ondersteund door zo'n 25 leden, de andere helft laat een sneller afbouwen van de rug zien waardoor de hoogtetrog al eerder het aandachtsgebied bereikt. Al met al is de verwachting na het weekend tamelijk onzeker te noemen.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Wisselvallig en vrij koel weer met regelmatig buien. In het weekeinde geleidelijk droger en iets meer zon. Na het weekeinde kans (50% Ben) op oplopende temperaturen.
Samenvatting EPS-periode:
Onzekere verwachting.
| Gewijzigd: 12 september 2012, 09:54 uur, door Ben47
Edit: eerste vriestemperaturen staan er voor volgende week woensdag.
| Gewijzigd: 12 september 2012, 21:02 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
In de Alpen ja, wat natuurlijk weinig bijzonders is, want die komen daar het hele jaar door wel voor. Ook in juli en augustus. Als je het hebt over vriestemperaturen in Nederland: die staan momenteel nergens op de kaarten, maar de eerste vorst hebben we al lang gehad, namelijk op 1 september.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
In de Alpen ja, wat natuurlijk weinig bijzonders is, want die komen daar het hele jaar door wel voor. Ook in juli en augustus. Als je het hebt over vriestemperaturen in Nederland: die staan momenteel nergens op de kaarten, maar de eerste vorst hebben we al lang gehad, namelijk op 1 september.
Hehe, er zitten ook belgen op dit forum
Zie -1 op het kaartje.
Het bijbehorende warmtefront trekt vannacht over de Noordzee oostwaarts. Het koufront gaat morgen een rol spelen. Het koufront lijkt een splitfront eigenschappen te krijgen. Op geringe hoogte zien we het front eerder passeren dan aan de grond. Het hoogtekoufront passeert rond 14u lokale tijd het midden van het land, het grondkoufront lijkt daar een aantal uren later achteraan te komen.
Vannacht na warmtefront passage 6 tot 7 Bft met op de Wadden uitschieters richting 40 kn (75km/u).
Morgen nabij het koufront uitschieters rond de 30 kn boven land en 35-40 in de kustgebieden. Zeer lokaal geeft het model zelfs een 50 kn (93km/u) in het noordwestelijk kustgebied.'
Bron: vrij uit KNMI guidance (Uitgifte: 13/09/2012 12.15 uur)
Hoewel we windstoten officieel niet uitdrukken in Bft omdat ze daarvoor niet lang genoeg (10 min continu) aanhouden, toch ter indicatie: een zware windstoot van 50kn (93km/u) komt kortstondig in het windkracht 10 Bft gebied.
Hieronder de verwachte weersituatie voor morgen 14u. Het koufront trekt over ons land met kans op zware windstoten
Hehe, er zitten ook belgen op dit forum
Zie -1 op het kaartje.
Ben het al gewoon.
En de vorst was op 10 cm. Dat is al verschillende keren hier in de ardennen gehaald in Augustus-September.
| Gewijzigd: 13 september 2012, 17:01 uur, door thunderstorms_4ever
Nee, dat zijn windstoten. Op een enkele plaats (Wadden) tot 9 bft, overigens niet meer dan 7 a 8 bft. De reguliere windsnelheid zal naar verwachting niet boven de 7 bft uitkomen.
Nee, dat zijn windstoten. Op een enkele plaats (Wadden) tot 9 bft, overigens niet meer dan 7 a 8 bft. De reguliere windsnelheid zal naar verwachting niet boven de 7 bft uitkomen.
Dat zei ik toch? En op verschillende plaatsen op de wadden is ' plaatsen' niet ' enkele plaats'. En alles is mogelijk, kan nu nog niet gezegd worden.
Dat zei ik toch? En op verschillende plaatsen op de wadden is ' plaatsen' niet ' enkele plaats'. En alles is mogelijk, kan nu nog niet gezegd worden.
Dat zei je niet. Daarnaast wordt de uitdrukking 'op een enkele plaats' (of bv. 'in een enkel geval') gebruikt voor zowel meervoud als enkelvoud, en betekent het simpelweg dat het op maar weinig plaatsen zo zal zijn, maar niet per se op maar een. Ten slotte is niet alles mogelijk, en is dit ook geen dusdanig extreme situatie dat er nog ontzettend veel onzekerheid over bestaat. Gewoon een winderig dagje en verder niks bijzonders.
Dat zei je niet. Daarnaast wordt de uitdrukking 'op een enkele plaats' (of bv. 'in een enkel geval') gebruikt voor zowel meervoud als enkelvoud, en betekent het simpelweg dat het op maar weinig plaatsen zo zal zijn, maar niet per se op maar een. Ten slotte is niet alles mogelijk, en is dit ook geen dusdanig extreme situatie dat er nog ontzettend veel onzekerheid over bestaat. Gewoon een winderig dagje en verder niks bijzonders.
Mij maakt het in ieder geval niet uit. Ik plaats gewoon het kaartje ter info want ik helemaal niet aan de kust dus heb weinig last van de wind. | Gewijzigd: 13 september 2012, 22:25 uur, door thunderstorms_4ever