Met de huidige zachte dagen die wij begin september meemaken werd er in de media al gewag gemaakt van een Indian Summer ! Maar , nogmaals , een Indian Summer bestaat niet in België en ook niet ,meer algemeen, in Europa ! Dit modeverschijnsel hebben wij te danken aan het lied van Joe Dassin : " L'été indien " Maar de tekst bevat de volgende zinsnede: " het was herfst , een herfst waarin het weer mooi was. Een seizoen dat uitsluitend bestaat in het noorden van Amerika". Hij preciseert duidelijk dat dit fenomeen zich voordoet in Noord - Amerika. Het is inderdaad typisch voor het centrum en het oosten van de VSA en het zuidoosten van Canada
Een andere misvatting is dat men de term gebruikt telkens wanneer het mooi weer is tijdens de herfst. Eigenlijk doet de Indian Summer zich alleen voor op het einde van de maand november ( tussen de 15e en de 30e).Maar andrere bronnen plaatsen dit verschijnsel half oktober (MétéoMédia - Question de savoir of L'été des Indiens)
Het verschijnsel ontstaat als gevolg van de ontwikkeling van een anticycloon die zorgt voor standvastig weer. Tijdens de nacht , als gevolg van zijn duur , is er een belangrijke afkoeling die vaak verantwoordelijk is voor nachtvorst , vergezeld van nevel of mist. Overdag is de zonneschijn voldoende om aangename temperaturen te bereiken.
In Europa is het mechanisme van het mooie weer niet hetzelfde. Het zijn luchtstromingen uit het zuidwesten die zachte lucht aanvoeren en aldus verantwoordelijk zijn voor de aangename nachten en dagen. In onze streken spreekt men van de zomer van Saint - Martin in Wallonië en de zomer van Sint - Theresa in Vlaanderen. Deze periodes van mooi weer doen zich meestal voor tijdens de maand oktober of november, nadat we reeds kennis maakten met het winterweer. De traditie heeft deze terugkeer van de zomer toegeschreven aan Saint - Martin en Sint - Theresa
Vermeldenswaardig is ook de symmetrie tussen de de " IJsheiligen" en de zomer van Saint - Martin ten opzichte van de dag - nachteveningen. Inderdaad , de twee fenomenen doen zich gemiddeld een vijftigtal dagen na de eveningen voor. De IJsheiligen hebben een gelijkaardige verklaring als de Zomers van Sait - Martin en Sint - Theresa : terugkeer van koude (polaire) luchtstromingen na reeds mooie dagen te hebben gekend in april. De traditie heeft nochtans nooit melding gemaakt van een equivalent in de lente zoals een Indian Winter in Noord - Amerika.
Mooie dagen kunnen zich eveneens voordoen als gevolg van de vestiging van een anticycloon die zorgt voor zonnig weer over onze streken. De opwarming is nochtans minder markant. Toch kunnen ze echter geassocieerd worden met de zomer van Saint - Martin of Sint - Theresa. In oktober 96, hadden een dergelijke periode tussen de 21e en de 24e, de temperaturen waren toch nog normaal maar de zonneschijnduur was belangrijk.
Als besluit herinner ik er U aan dat in de uitdrukking Indian Summer het woord Indian voorkomt hetgeen de aanwezigheid van indianen impliceert (Amerikaanse) in de streek waar hij zich voordoet. Bij mijn weten zijn er geen indianen van Belgische of Europese oorsprong.
Ik hoop dat ik Cesar gaf wat hem toehoort en aan de indianen hun zomer.
Bron: Meteo.be
je bedoeld denk ik vorst aan de grond... de eerste vorst aan de grond in NL is al een feit.. In Twente werd een temp gemeten van net onder nul..
Gok zomaar dat dit ook in de ardennen ook al het geval is geweest
je bedoeld denk ik vorst aan de grond... de eerste vorst aan de grond in NL is al een feit.. In Twente werd een temp gemeten van net onder nul..
Maar deze keer licht de 2m temperatuur heel dichtbij de nul dus mischien tegen die dag, dat het dan op -1 of -2 Kan uitkomen. Alleen nog wat ver weg dus we zien wel. Al vind ik wel dat de verwachtingen wat kouder uitvallen (momenteel) dan dat er een nazomer komt( na volgende week maandag)
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Maar deze keer licht de 2m temperatuur heel dichtbij de nul dus mischien tegen die dag, dat het dan op -1 of -2 Kan uitkomen. Alleen nog wat ver weg dus we zien wel. Al vind ik wel dat de verwachtingen wat kouder uitvallen (momenteel) dan dat er een nazomer komt( na volgende week maandag)
Die is inderdaad erg dicht bij nul. In Luxemburg.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Daar ben ik het meer dan mee eens maar spijtig genoeg blijven die temps erop staan dus tzal weer puffen worden voor een periode en op langere termijn kunnen we ook weer even prijd hebben.
Trouwens, momenteel voor degenen die van de kou houden. De laatste runs van CFS laten nog altijd extreme koude zien en nu voor bijna 2 maanden aanhouden( december-januari). Alleen heeft dit nog niets te betekenen want het weer kan nog niet eens van morgen voorspelt worden, maar wel leuk om te zien dat het al drie tot vier weken zoiets laat zien.
Daar ben ik het meer dan mee eens maar spijtig genoeg blijven die temps erop staan dus tzal weer puffen worden voor een periode en op langere termijn kunnen we ook weer even prijd hebben.
Trouwens, momenteel voor degenen die van de kou houden. De laatste runs van CFS laten nog altijd extreme koude zien en nu voor bijna 2 maanden aanhouden( december-januari). Alleen heeft dit nog niets te betekenen want het weer kan nog niet eens van morgen voorspelt worden, maar wel leuk om te zien dat het al drie tot vier weken zoiets laat zien.
Kan jij al voor december-januari zien dan?
Kan jij al voor december-januari zien dan?
Ja, de CFS langetermijnkaarten die maandanomalieen voorspellen lopen tot + 6 maanden als ik me niet vergis.
| Gewijzigd: 9 september 2012, 12:30 uur, door Ben47