"Onweer en zware regen te Breda".
Een millimeter of 20 in de meter. weer zit niet echt mee voor trekkertrek in Alphen (N.-Br.) (als het regent moeten ze d =e banen steeds afdekken dus het lijtk er op dat het radarbeeld de boel knap op zal houden) maar ik kwam er te laat achter dat ik vandaag al andere verplichtingen had...
Nu ook stevige buien en vanuit mijn dakkapel zie ik prachtige luchten.
Het had hier al weken niet geregend, dus dit was welkom.
Weet niet of Sportdag Buurt vanmiddag doorgaat.
Het trekt wel weg, toch ?
Sportdag Buurt? Dat soort dingen worden toch meestal niet snel afgelast voor wat regen? Watersport is ook sport en , tenzij een evenemenet echt geen regen kan gebruiken is me opgevallen dat een verregend evenement voor de deelnemers die wel de moeite namen om deel te nemen (daar zijn het toch deelnemers voor) veel langer in de herinnering blijft plakken, dat er veel eerder een soort onderlinge knusheid komt die de sfeer ten goede komt, dat men trots is op het eigen doorzettingsvermogen om toch doorgezet te hebben (daar ben je doorzetter voor). vergelijk de vierdaagse, deelnemers zijn veel trotser op het uitlopen bij rotweer dan die bij ideaal wandelweer. (IK had mooi weer toenik hem liep).
Edit:
Natuurlijk wel L.ll.g voor de kermissen in Ulvenhout en Teteringen...
Udenhout ook kermis, koopzondag en antiek en curiosa in Baarle-Nassau | Gewijzigd: 26 augustus 2012, 12:15 uur, door jcroon
Flinke bui nu, alsof er dichte mist is... | Gewijzigd: 26 augustus 2012, 12:16 uur, door jcroon
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een samengesteld lagedrukgebied met kern boven de Duitse Bocht en bij Oslo heeft een trog over Denemarken en het oosten van ons land. Op de westflank van deze trog ligt een occlusie die vanmiddag ons land passeert. De stroming wordt daarmee noordwestelijk. De trog valt zo'n beetje ook samen met de hoofdtrog op 500 hPa. Zondagavond wordt van het westen uit de stabiliserende werking van een naderende trekrug merkbaar. Deze rug trekt vannacht over ons land en komt maandagmiddag boven Duitsland aan.
MODELBEOORDELING:
Hirlam is consistent met voorgaande runs en overige modellen. Ook in de grootschalige neerslagpatronen grote overeenkomsten, maar door het convectieve karakter van de neerslag zijn er op kleinschalig niveau wel iedere keer verschillen zichtbaar. Zo passeert er tegen de avond nog een zwakke trog in het stromingspatroon, deze valt samen met de thermische trog op 500 hPa (min 21 gr C). Zowel Hir06 als ECHR00 geven over noordelijk Nederland dan nog even een versterkt neerslagsignaal, Harmonie doet hier helemaal niets mee.
Aandachtspunten.
WIND:
Wat betreft de windstoten zien we dat de wind met name boven zee en de kustgebied tamelijk vlagerig is, gemiddeld 10 kts boven de gemiddelde wind. Vandaag halen we geen waarschuwingscriteria meer voor windstoten, bovendien nemen de stoten vanmiddag geleidelijk af. Ook de WNW 6 Bft in het Zeeuwse en bij Texel nemen vanmiddag af.
BEWOLKING:
Cumuliform beeld, van Cu/TCU en CB's. Toppenhoogte vanmiddag eerst nog FL250-320. Later vanmiddag vanuit het westen lagere tophoogte. Bij de buien zijn ook St-flarden mogelijk. In de nacht naar maandag en maandag in de vroege ochtend is er kans op vorming van turbulentie stratus. Progtemps en dwarsdoorsnedes geven duidelijk signaal. Maandag overdag bij een oplopende temperatuur vanaf zo'n 18 graden Few/Sct Cu, later op de dag van het zuidwesten uit ook middelbare en hoge bewolking.
Bron: KNMI
NEERSLAG:
Vrij veel buien, aanvankelijk soms ook geclusterd. Onweer komt vanmiddag nog geregeld voor. KOUW komt met hoge kansen. Eind van de dag van het westen uit afnemende buiigheid en onweer. Vannacht en morgen overdag geven zowel Hirlam als EC af en toe een minuscuul neerslagsignaal. Lijkt vooralsnog niet noemenswaardig en kan hoogstens uit wat diepere cumili ontstaan. De progtemps van Hirlam bekijkend is het onduidelijk waar de neerslag precies vandaan komt, het lijkt barocliniteit, mogelijk een restant van de eerder genoemde occlusie. We houden het op droog weer vanaf zondagavond.
De bel gaat....de buurman om te vertellen dat de Sportdag niet door gaat ?
Dan maar even naar IKEA ?
Ja er worden natuurlijk steeds nieuwe buitjes gevormd, dus daar zijn we nog niet vanaf...
Morgen weer mooi weer !