In de vroegere uurtjes heb ik wel behoorlijk dreigende wolken gezien waar ook kortstondig een flinke plensbui uit onstond.
De Kermis hier is sinds gisteren begonnen maar ik moet zeggen dat de neerslag de bezoekers weinig doet.
Het is nu duimen geblazen dat de meest actieve buien na 17:00 komen want dan ben ik vrij en onweder is altijd welkom.
(als je een voorspelling durft te maken over tijden mbt onweer, be my guest)
Nope,
Veels te klein,en Bow echo denkend,is hij dus amper actief.
http://www.skywarn.nl/scholing/mod/glossary/view.php?id=20
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Heeft er wel iets van weg, maar denk ook niet dat het er 1 is. | Gewijzigd: 25 augustus 2012, 13:03 uur, door Bart Standaert
Aandachtspunten:
WIND:
Hirlam aanhouden. Dat betekent vandaag aan zee een ZW-6 Bft, later vanmiddag mogelijk even 7 Bft in het westelijk kustgebied. Verder uiteraard ook windstoten bij de buien, maar gezien het verticale windprofiel is de bijdrage van impulsuitwisseling niet al te groot, maximale windstoot aan zee 75 km/uur (40 kts) en landinwaarts zo'n 55-65 km/uur (30-35 kts). Zondagoverdag neemt de bovenwind en daarmee de intensiteit van de windstoten af.
BEWOLKING:
Uitgestrekte velden gelaagde bewolking, daarin ook vrij veel convectieve bewolking, waaronder CB's met toppen tot FL300. Vooral nabij de ingedraaide occlusie kunnen deze Cb's later vanmiddag en vanavond clusteren. Ook dan zijn lokaal enkele St flarden niet uit te sluiten. Later vanavond en in de nacht naar zondag blijven de Cb's aanwezig (de naderende trog speelt daarbij ook een rol). Zondagochtend en middag van west naar oost een piek in de buiigheid op de passage van de grond en hoogtetrog.
NEERSLAG:
Vanmiddag neemt de onstabiliteit toe en ontstaan er buien. Onweer is daarbij dan ook mogelijk. In het oosten en zuidoosten zien we de buiigheid pas vanmiddag echt opleven als daar de temperatuur hoog genoeg wordt. KOUW komt met kansen van 90 (noordwesten) tot 30% (zuidoosten) op meer dan 1 ontlading. Hoewel de INDECS kaartjes vannacht een afnemende kans op onweer geven voor de meer landinwaarts gelegen provincies durven we dat nu niet meer helemaal vol te houden. Zondag overdag ook veel buien, met name op en nabij de trog geclusterd. Na passage van de trog nog steeds enkele geïsoleerde buien, later op de zondag van het westen uit afnemend.
Bron: KNMI | Gewijzigd: 25 augustus 2012, 13:13 uur, door Bart Standaert
Was hier niet veel bijzonders, maar de dag is nog lang !
Als ik de berichten mag geloven zal het vanmiddag alleen maar meer worden en gaat het vanavond en vanacht gewoon door !?
KNMI:
Vanmiddag neemt de onstabiliteit toe en ontstaan er buien. Onweer is daarbij dan ook mogelijk.
Hoewel de INDECS kaartjes vannacht een afnemende kans op onweer geven voor de meer landinwaarts
gelegen provincies durven we dat nu niet meer helemaal vol te houden.
Kansen voor iedereen dus.
(Bart was me net voor)
| Gewijzigd: 25 augustus 2012, 13:16 uur, door Jo Capelle
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Denk je dat dat nog verder gaat activeren? Ik heb het idee dat het niet bij ons komt en boven
het kanaal al in gaat zakken...
Denk je dat dat nog verder gaat activeren? Ik heb het idee dat het niet bij ons komt en boven
het kanaal al in gaat zakken...
Wat er aan komt,is voor vanavond bestemd en voor de kust regio's. Met dat warme zeewater en dan in de avond/nacht kunnen de buien aardig actief zijn.
''After sunset, LL shear rapidly increases over N-France, but CAPE vanishes, so thunderstorm probabilities decay after sunset. However, isolated storms continue offshore over the S-North Sea and the E-English Channel. Storms, which move ashore along the coasts of Belgium/the Netherlands, NW Germany and W-Denmark may become temporarily better organized, as LL shear increases onshore. Main concern however is a potential heavy rainfall risk during the second part of the night with organized shower streets building over the extreme SE North Sea towards SW Denmark. A level 1 for rain was issued. This risk continues beyond the forecast range and expands S-wards.''
''Na zonsondergang, LL shear neemt snel toe over een periode N-Frankrijk, maar CAPE verdwijnt, zodat onweer waarschijnlijkheden verval na zonsondergang. Echter, geïsoleerde stormen blijven offshore-over de S-Noordzee en de E-Engels Kanaal. Storms, die aan de wal langs de kusten van België / Nederland, NW Duitsland en W-Denemarken kan worden tijdelijk beter georganiseerd, zoals LL shear onshore verhoogt. Belangrijkste zorg is echter een potentieel zware regenval risico's tijdens het tweede deel van de nacht met georganiseerde douche straten bouwen over de extreme SE Noordzee richting SW Denemarken. Een niveau 1 voor regen is afgegeven. Dit risico blijft hoger zijn dan verwacht bereik en breidt S-afdelingen.''
beetje vertaald met google,maar komt erop neer dat de 2e helft van de nacht wat actievere gevallen voor kunnen komen,vooral Denemarken maar KAN uitbreidend naar het Zuiden. | Gewijzigd: 25 augustus 2012, 15:04 uur, door thunderfreak