MODELBEOORDELING:
Er zijn wat verschillen in de koers van de het thermische laag, maar deze zijn wel kleiner geworden. De uiteindelijke koers van dit laag is bepalend voor de wind en daarmee ook de temperatuur en het bereiken van een eventueel record warme dag. Het zal er morgen om gaan spannen of de recordwaarde van 38,6 uit 1944 verbroken gaat worden. Het zuidoosten maakt daar een kans op. Een ander aandachtspunt is de vore die in de avond ons land nadert. Hirlam laat daar in de nacht naar maandag langs onze westkust een behoorlijk neerslaggebied ontstaan die met name noordwest van ons land trekt met pas later in de nacht een enkele bui op passage van het koufront. Harmonie laat een behoorlijk verontrustend beeld zien voor morgenavond. Die laat morgenavond op een nieuw Franse thermisch laag een bijzonder actief buiencomplex ontstaan met hagel en onweer en daarbij over een fors gebied zeer zware windstoten. Het model rekent zelfs een piekwaarde van 92 kn uit boven het zuidoosten van ons land uit. Hierbij moet ik echter wel opmerken dat Harmonie over de gehele zuidoostelijke helft onwaarschijnlijk hoge temperaturen berekent van boven de 40 graden. Deze extreem hoge waardes zullen ongetwijfeld ook een bijdrage leveren aan de heftige convectieve verschijnselen die het model laat zien. Voorlopig denk ik dat de kans op dit scenario niet al te hoog ingeschat moet worden (kleiner dan 10%). Maar ook met temperaturen van rond de 37 graden en convergentie onderin blijft waakzaamheid geboden.
NEERSLAG:
Neerslagkansen zijn klein. Tot en met morgenmiddag blijft het droog. Morgenavond waarschijnlijk ook, hoewel er dan wel wat meer onzekerheid komt. De modellen gaan dan wat uiteenlopen. EC houdt alle neerslag nog op flinke afstand, Hirlam geeft een behoorlijk signaal langs onze westkust en Harmonie laat in de avond actieve buien boven land ontstaan. Harmonie lijkt te overdrijven (zie: Modelbeoordeling). EC en Hirlam lopen flink uiteen, maar dat trekt de komende run mogelijk wat bij.
Bron: KNMI
Hagel, wind of donderbui
Overhemd of wintertrui
Zeker, daar wijzen de meeste modellen ook op, maar het is wel intrigerend om te lezen wat de potentie van de situatie is.
Hagel, wind of donderbui
Overhemd of wintertrui
De neerslag op de pluimen is ook al te verwaarlozen tot en met maandag, en ook daarna steeds maar enkele leden met (veel) neerslag.
Als we morgen ook weer een luchtvochtigheid van 27% krijgen (Gilze-Rijen) zie ik het hier nog droog blijven.
| Gewijzigd: 18 augustus 2012, 20:51 uur, door jcroon
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
die heeft me toch grote opgezwolle voeten .
Temperatuur is nu heel langzaam aan het zakken staat nu op 29 graden. Ik ga nog even een sigaretje buiten roken met dit goeie weer.
We zullen zien wat zondagavond/nacht gaat brengen.
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
Als je het zou vergelijken met 28 juni vorig jaar... Toen stonden er op de kaarten ook amper neerslaggebiedjes op die zelfs minder als nu voorstelde. Op de dag zelf met de 18z run berekende de computermodellen uiteindelijk een neerlaggebied zoals we gekregen hebben. Het is maar een voorbeeld maar het kan dus wel. Dus tkan nog veranderen een paar uur voor het gaat beginnen
Edit: temperaturen waren toen ook zo hoog met dezelfde Cape waarden(ongeveer) | Gewijzigd: 19 augustus 2012, 11:20 uur, door Marga
| Gewijzigd: 19 augustus 2012, 11:19 uur, door Marga
ja, toen lagen die rond 35 à 36 graden als maximum niet?
For real, ik verwacht hooguit een wolkje aan de lucht | Gewijzigd: 18 augustus 2012, 23:12 uur, door jimske