Met eventuele hagel van 6 cm...
| Gewijzigd: 18 augustus 2012, 00:24 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Hoe dan ook, de accu's worden geladen zodat ik wat kan filmen, dit ook voor de weerfreak onder ons op het forum.
Allen niet wonend in het westen, wens mij geluk
dan zorg ik voor foto & filmmateriaal ... mocht er iets komen ... "(nowcasten sux)"
Dan volgen er wat kaarten met minder neerslag signalen(ze zijn niet weg) om vervolgens in in de late nacht van zondag naar maandag niet veel maar op dit moment toch al wat duidelijker neerslag signaal...en Maandag in de late morgen
Nacht van zondag op maandag
Maandag
Dit zijn toch voorzichtig aan al de eerste voorzichtige indicaties dat vanaf Zondag in de late middag al de kans toeneemt(neerslagsignalen) kunnen immers ook hoger uitpakken...op flinke buien
Tevens ben ik er van bewust dat ik de kaarten neerzet zoals ze nou zijn....Dat het nog steeds Zaterdag is in de avond runs wordt het nog wat duidelijker...En dat we nog een vieze kleffe warme 2 dagen in het verschieten hebben dus Zwembroek aan en gaan met die banaan en anders genieten van andere dingen!!!
Mvg tatanka
Ps: de cape kaarten bewust niet geplaatst die zijn gewoon nog uitzonderlijk goed(dat weten we nou wel zo lang)komt nou aan op die neerslag kaarten
| Gewijzigd: 18 augustus 2012, 08:18 uur, door Tatanka
.
| Gewijzigd: 18 augustus 2012, 08:07 uur, door Bart Standaert
Dit is de ingesteldheid die je moet hebben op zo'n dagen. Hoe onverwachter, hoe leuker. Top! En vooral genieten van het weer zoals je zegt.
Dit is de ingesteldheid die je moet hebben op zo'n dagen. Hoe onverwachter, hoe leuker. Top! En vooral genieten van het weer zoals je zegt.
Nu, ik heb geen barbecue gepland... Dus alle kans dat het tot diep in de avond/vroege nacht gewoon mooi lekker zwoel blijft.... Ik ga nog steeds uit van "wekkeronweer", als we al wat krijgen (niet dat er niks komt in Nederland en Belgie maar het is plaatselijk dus de kans dat je zelf wat krijgt is 50% of minder).
"Wekkeronweer? was dat nou? is dat een metorologische term?". Nou, vanaf heden dan maar. Dat is onweer in de vroege morgen , zeg vanaf een uur of 5 -6 (dus 03Zulutijd)
''Helemaal los'' valt ook erg mee,zoveel word er ook weer niet berekend. Cape is hoog lifting is hoog,maar neerslag valt heel erg tegen..
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
''Helemaal los'' valt ook erg mee,zoveel word er ook weer niet berekend. Cape is hoog lifting is hoog,maar neerslag valt heel erg tegen.. De kaarten van GFS geven niet zoveel neerslag als wel de "intensiteit"van de neerslag, met andere woorden de "hoeveelheid per bepaalde periode"en dat is in dit geval 3 uur en met hoeveelheden van 0.1 tot 1 mm op de meeste gebeiden (en een enkel plukje met 4 mm per uur maar die zijn vrij klein en apsseren snel) valt het wel mee.
Kaarjes met neerslag veranderen niet zo heel veel sinds gisteren en de pluimen geven eigenlijk helmaal geen regen aan. Een mooie dag, een mooie avond en ik zou gewoon naar bed gaan en de wekker om 4 uur zetten als je wat wilt zien.
| Gewijzigd: 18 augustus 2012, 11:05 uur, door jcroon
''Helemaal los'' valt ook erg mee,zoveel word er ook weer niet berekend. Cape is hoog lifting is hoog,maar neerslag valt heel erg tegen.. De kaarten van GFS geven niet zoveel neerslag als wel de "intensiteit"van de neerslag, met andere woorden de "hoeveelheid per bepaalde periode"en dat is in dit geval 3 uur en met hoeveelheden van 0.1 tot 1 mm op de meeste gebeiden (en een enkel plukje met 4 mm per uur maar die zijn vrij klein en apsseren snel) valt het wel mee.
Kaarjes met neerslag veranderen niet zo heel veel sinds gisteren en de pluimen geven eigenlijk helmaal geen regen aan. Een mooie dag, een mooie avond en ik zou gewoon naar bed gaan en de wekker om 4 uur zetten als je wat wilt zien.
Naar mijn weten worden er geen frontale neerslaggebieden voor deze periode berekent. Ook geeft het neerslagpatroon een aanwijzing dat het buien zijn. En sneltrekkende buien geven niet zoveel neerslag. Daarnaast rekent GFS met een lage resolutie.
De WRF van wetterzentrale geeft wel een hoop neerslag:
Hierna is er ook nog wel neerslag maar het neerslaggebied lijkt dan te blijven hangen boven midden-Nederland en later weg te trekken naar het oosten.
Nog 1 ding trouwens, GFS en WRF (van wetterzentrale) laten zondagavond laat en maandagnacht door het thermisch lagedrukgebied koele lucht het land binnentrekken, wat het kan bederven voor een gedeelte van het land. Ik bedoel dit:
| Gewijzigd: 18 augustus 2012, 11:28 uur, door Robert96
boven mijn regio de hoogste cape en de hoogste neerslag
boven mijn regio de hoogste cape en de hoogste neerslag
Mij ook, toevallig. Nu hebben we wel minder kans dat het inzakt want het komt meer van het westen en wanneer het inzakt is dat meestal als het van het zuid zuidwesten komt dus.... we zullen zien hé. | Gewijzigd: 18 augustus 2012, 12:41 uur, door thunderstorms_4ever
A- Naar mijn weten worden er geen frontale neerslaggebieden voor deze periode berekent. Ook geeft het neerslagpatroon een aanwijzing dat het buien zijn. En sneltrekkende buien geven niet zoveel neerslag. Daarnaast rekent GFS met een lage resolutie.
De WRF van wetterzentrale geeft wel een hoop neerslag:
Hierna is er ook nog wel neerslag maar het neerslaggebied lijkt dan te blijven hangen boven midden-Nederland en later weg te trekken naar het oosten.
B- Nog 1 ding trouwens, GFS en WRF (van wetterzentrale) laten zondagavond laat en maandagnacht door het thermisch lagedrukgebied koele lucht het land binnentrekken, wat het kan bederven voor een gedeelte van het land. Ik bedoel dit:
@ punt A
Wat betreft het verschil tussen WRF en GFS, ik hen inderdaad het idee dat GFS vanwege de grotere resolutie vooral aangeeft wat er gemiddeld op een groter gebied kan vallen. Ik vind het WRF beeld in mijn ogen een beetje misleidend, het lijkt nu net alsof er in dat hele aangegeven gebied dergelijke hoevelheden gaan vallen. Ik weet niet of het zo ookis omschreven maar op basis van wat me uit het verleden is opgevallen heb ik het idee dat hier wordt aangegeven wat er in dat gebied kan vallen ALS er een bui is, niet DAT het er gegarandeerd zal vallen.
Afijn het wordt buiiig, daar zijn we het wle over eens.
@ punt B
Ik heb de laatst runs van GFS even vergeleken en zie niet zulke grote vershillen