MODELBEOORDELING:
Het belangrijkste aandachtspunt is de neerslag op de buienlijn vanavond en met name de bijbehorende verschijnselen zoals onweersintensiteit en eventuele windstoten. De timing van de modellen is al een aantal runs behoorlijk consistent, rond 16 UTC bij Zeeland. Alle modellen laten min of meer een duidelijke lijnstructuur zien, waarbij Harmonie nog het best bruikbaar lijkt als leidraad voor de structuur en intensiteit (althans op deze termijn). Het koufront loopt in Hirlam deze run weer in lijn met de overige modellen en is dus een fractie sneller dan zijn voorganger.
WIND:
Met name aan de voorzijde van de buienlijn vanavond kans op (zware) windstoten. Meeste in de orde 35-45 kn, maar Harmonie geeft een zelfde duidelijk signaal. De kans hierop is reëel, er is net voor het front uit waarschijnlijk voldoende schering. Mocht er voor het front uit een bui vanaf de grond ontstaan (in het oosten/zuiden), dan is er kleine kans op 45-50 kn, ongeveer de waarden die ook op basis van de hand-methode berekend worden. Grootste kans op zware windstoten lijkt weggelegd voor het zuiden midden en oosten waar de hoogste temperaturen bereikt worden. Harmonie geeft dit in de opeenvolgende runs redelijk consistent weer, waarbij overigens elders zware windstoten zeker niet mogen worden uitgesloten.
NEERSLAG:
In het begin van de middag laat Hirlam een smal lijntje van zuid naar noord overtrekken. Harmaonie doet dit ook, maar de overige modellen doen dit niet. Het is waarschijnlijk gekoppeld aan een zwak WA-maximum met wat velden Ac (castellanus). Waarschijnlijk verdampt de meeste neerslag (zie ook neerslag Harmonie met pseudo-Capi neerslag). Belangrijkste aandachtspunt is echter de buienlijn van vanavond. De potentie voor enkele zware buien is duidelijk aanwezig, er is redelijk veel CAPE (1500) + windschering en een duidelijke trigger kan het koufront zijn. Kans op hagel is ook aanwezig, met name aan de voorzijde van de lijn en als er buien vooruit ontstaan. De diffluente hoogtestroming kan een eventuele lijn tijdens het overtrekken van ons land wel deformeren of zelfs wat uiteen trekken. Het huidige verwachte neerslagpatroon suggereert dit ook al enkele runs achter elkaar. Een actief deel trekt over zee noordwaarts (meeste PVA), terwijl het zuidoostelijk deel over België of het zuiden oostwaarts lijkt te trekken (gebied met hoogste CAPE-waarden). Met een INDECS van 70-90% is de kans op onweer groot. Conditionele kans op > 100/5min is 50-70 in het zuiden en zuidwesten, op > 200/5 min nu wat hoger dan vorige run, rond 40%.
Bron: KNMI
Temperatuur doet het ook aardig goed, de 31° komt steeds dichterbij hier en het gaat snel.
30,5 nu
MODELBEOORDELING:
Het belangrijkste aandachtspunt is de neerslag op de buienlijn vanavond en met name de bijbehorende verschijnselen zoals onweersintensiteit en eventuele windstoten. De timing van de modellen is al een aantal runs behoorlijk consistent, rond 16 UTC bij Zeeland. Alle modellen laten min of meer een Grootste kans op zware windstoten lijkt weggelegd voor het zuiden midden en oosten waar de hoogste temperaturen bereikt worden. Harmonie geeft dit in de opeenvolgende runs redelijk consistent weer, waarbij overigens elders zware windstoten zeker niet mogen worden uitgesloten.
. Een actief deel trekt over zee noordwaarts (meeste PVA), terwijl het zuidoostelijk deel over België of het zuiden oostwaarts lijkt te trekken (gebied met hoogste CAPE-waarden). Met een INDECS van 70-90% is de kans op onweer groot. Conditionele kans op > 100/5min is 50-70 in het zuiden en zuidwesten, op > 200/5 min nu wat hoger dan vorige run, rond 40%.
Bron: KNMI
Wat me opvalt is dat wat hier beschreven word,nu totaal andersom is.
Cape waardes aan de West kant zijn het hoogst.
Temp West kant 28 graden,tegenover lager in het Oosten.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
| Gewijzigd: 15 augustus 2012, 13:59 uur, door Casper
voor mijn regio plots fel veranderd en worden er enkel nog matige regen voorspeld zelfs!
Nuja ,ik heb een uurtje geleden een rondje lier-->antwerpen gedaan en heb toch 2 kleine wolkenvelden
met redelijke stapelwolken gespot. Het zal dus weer zoals enkele dagen geleden hier zijn dat alles zich zowat
rondom mij zal vormen ,maar of het ook daadwerkelijk hard zal losgaan betwijfel ik sterk.
Maar je weet nooit met moeder natuur ,ze heeft mij al vaker verrast dit jaar:)
Geschiedenis leert ons dat het binnen een uur totaal anders kan zijn.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
:P
KMI : Het weer om 14 u 15 : Het is overal droog en zonnig met wat wolkenvelden, vooral langs de Franse grens en aande kust. Zeer warm weer met om 14 uur al overal temperaturen tussen 26 en 60 graden met een zwakke of matige wind uit oost tot zuidoost
schitterend inderdaad ,nu ja ,pukkelpop begint ook vandaag dus zullen ze met behoorlijk wat zenuwen zitten :p
KMI : Het weer om 14 u 15 : Het is overal droog en zonnig met wat wolkenvelden, vooral langs de Franse grens en aande kust. Zeer warm weer met om 14 uur al overal temperaturen tussen 26 en 60 graden met een zwakke of matige wind uit oost tot zuidoost schitterend inderdaad ,nu ja ,pukkelpop begint ook vandaag dus zullen ze met behoorlijk wat zenuwen zitten :p
mja nu ga je net zien dat die 60 graden bij pukkelpop zit | Gewijzigd: 15 augustus 2012, 15:28 uur, door Marga
Veel schrijf ik niet hier, lezen doe ik hier veel. Ook bij alle apocalyptische voorspellingen van de afgelopen maanden heb ik me stil gehouden omdat ik oud en wijs genoeg ben om te weten dat onweer voornamelijk nowcasten is. Gebleken is dan ook dat er veel "paniek-om-niks"is geweest. De spanning vooraf blijft natuurlijk altijd leuk, en het lezen van de vaak waardevolle bijdragen hier is ook een genoegen. Ook ik heb nu weer last van voorpret of voor-spanning of hoe je het ook wilt noemen, en ik reageer nu maar toch. Het blijft nowcasten, maar onweer komt er zeker. Waar precies en hoe hevig precies is nu, zoals nooit, te voorspellen, maar spannend blijft het en velen van ons zullen op hun wenken worden bediend. Veel plezier en weest voorzichtig!
Ik hoop vanavond en zondagavond geen PukkelPop praktijken mee te gaan maken, maar als het gebeurd heb ik mijn camera bij me.
Wish me luck, en ja ik doe voorzichtig succes,en genoeg drinken he
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Nog steeds, want het laat een dalende trend zien !?