Is een culumonimbus dan altijd een neerslag wolk? Ja, nimbus= regen. Zie voor verdere verdieping in wolken. http://www.knmi.nl/satrep/synmeteo/hoofdstukken/hfst6wolkentype.pdf Paragraaf 6.3.3 'Weersverschijnselen'.
| Gewijzigd: 14 augustus 2012, 21:53 uur, door Ben47
MODELBEOORDELING:
Voornaamste aandachtspunt is de neerslag morgenavond. De timing van de modellen is consistent, ong. 16 UTC bij Zeeland. HiRLAM en EC laten de neerslagband in tweeën splitsen, waardoor de meeste activiteit over het westen van het land gaat en over Frankrijk. Dit kan verklaard worden door het splitsen van de 300 hPa jet in twee takken. Harmonie doet dit niet. Gezien de onzekerheid is het beste van het worstcase scenario van Harmonie uit te gaan. Wat verder opvalt dat alle modellen een lijn neerslag (WF?) voor het koufront uit geven
Aandachtspunten.
WIND:
Morgenmiddag en avond kans op windstoten. Sterkte nu nog niet gemakkelijk in te schatten. Ivens komt op ongeveer 50kn en Harmonie komt langs de kust ook met max. 50 kn., wat wel erg veel is. In ieder geval zijn de eventuele windstoten een aandachtspunt en zijn 30-35 kn., met misschien lokaal 35-40kn., voorlopig redelijke waarden.
BEWOLKING:
Morgen is er lange tijd, tot ver in de middag, sprake van een inversie (veroorzaakt door warmte-advectie op geringe hoogte, mogelijk gekoppeld aan het WF). Door het koufront wordt deze opgeruimd. Dan ontwikkelen zich waarschijnlijk tamelijk georganiseerde Cb's, maar het diffluente stromingspatroon en de splitsende jet werken dat misschien weer tegen. Toppen van Cb?s lijken deze run wat lager uit te komen FL300 i.p.v. FL400. Vooralsnog is de basis hoog.
NEERSLAG:
De actuele buien zullen vanavond op dagelijkse gang uitdoven. Morgen opnieuw buien, vlak voor (in de eerdergenoemde lijn) en op het koufront. De potentie voor zwaardere buien is echter duidelijk aanwezig, er is meer CAPE, windschering en een eventuele trigger kan het koufront zijn. De diffluente hoogtestroming en splitsende jet kunnen een eventuele lijn wel deformeren of zelfs uiteentrekken. Het huidige verwachte neerslagpatroon suggereert dit ook al enkele runs achter elkaar. Een actief deel trekt over zee noordwaarts (meeste PVA), terwijl het zuidoostelijk deel over België of het zuiden oostwaarts lijkt te trekken (gebied met hoogste CAPE-waarden). Zie ook modelbeoordeling. Met een INDECS van 90% is de kans op onweer groot
Bron: KNMI
Is een culumonimbus dan altijd een neerslag wolk? Ja, nimbus= regen. Zie voor verdere verdieping in wolken. http://www.knmi.nl/satrep/synmeteo/hoofdstukken/hfst6wolkentype.pdf Paragraaf 6.3.3 'Weersverschijnselen'.
Ja stom, nu je het zegt weet ik het weer. Ik heb deze pdf met plaatjes op mijn telefoon staan. Bedankt voor de tip i ieder geval!
On topic;
Morgen ga ik met mijn gezin met de trein naar Maastricht, ik hoop toch wat mooie wolken en misschien wel onweer te spotten.
**Ik hoop dat de NS tegen eventueel noodweer is opgewassen. Een paar verkeerd gerichte blikseminslagen en er zijn sein- en wisselstoringen. Aangezien we een dagkaart hebben moet ik dus ook weer morgen thuis zijn .**
Ja stom, nu je het zegt weet ik het weer. Ik heb deze pdf met plaatjes op mijn telefoon staan. Bedankt voor de tip i ieder geval!
On topic;
Morgen ga ik met mijn gezin met de trein naar Maastricht, ik hoop toch wat mooie wolken en misschien wel onweer te spotten.
**Ik hoop dat de NS tegen eventueel noodweer is opgewassen. Een paar verkeerd gerichte blikseminslagen en er zijn sein- en wisselstoringen. Aangezien we een dagkaart hebben moet ik dus ook weer morgen thuis zijn .**
Zou geen probleem moeten zijn. Als je door storingen bij de NS extra kosten moet maken (nieuw ticket, hotelovernachting voor als er geen bussen ingezet worden) kun je die declareren.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
In de loop van de ochtend en begin van de middag laat Hirlam een smal lijntje van zuid naar noord overtrekken. Overige modellen doen dit niet. Het is waarschijnlijk gekoppeld aan een zwak WA-maximum met wat velden Ac (castellanus). Waarschijnlijk verdampt de meeste neerslag. Belangrijkste aandachtspunt is echter de buienlijn van vanavond. De potentie voor enkele zware buien is duidelijk aanwezig, er is veel CAPE + windschering en een duidelijke trigger kan het koufront zijn. Kans op hagel is ook aanwezig, met name aan de voorzijde van de lijn en als er buien vooruit ontstaan. De diffluente hoogtestroming kan een eventuele lijn tijdens het overtrekken van ons land wel deformeren of zelfs wat uiteen trekken. Het huidige verwachte neerslagpatroon suggereert dit ook al enkele runs achter elkaar. Een actief deel trekt over zee noordwaarts (meeste PVA), terwijl het zuidoostelijk deel over België of het zuiden oostwaarts lijkt te trekken (gebied met hoogste CAPE-waarden). Met een INDECS van 70-90% is de kans op onweer groot. Conditionele kans op > 100/5min is 30-50 in het zuiden en zuidwesten, op > 200/5 min nu wat hoger dan vorige run, rond 30%.
WIND: Met name aan de voorzijde van de buienlijn vanavond kans op (zware) windstoten. Meeste in de orde 35-45 kn, maar Harmonie geeft toch een duidelijk signaal dat er hier en daar wat forsere gusts kunnen voorkomen als er wat organisatie optreedt.
Veel plezier iedereen vandaag Mvg Tatanka
Kans op onweersbuien, mogelijk met windstoten: Geldig: woensdag 15 augustus 2012 vanaf ca 18 uur gedurende ca 4 uur
Tijdens buien is er kans op zware windstoten tot ongeveer 80 km/uur: Geldig: woensdag 15 augustus 2012 vanaf ca 18 uur gedurende ca 4 uur
Overijsel vanaf 20:00 ook gedurende 4 uur
Naar mijn menig gaat knmi nog zwaar aanpassen en komen..Drenthe,groningen en friesland er gewoon bij: niet om het 1 en ander maar met deze tempraturen en zon front..Lijkt me sterk dat het abrubt uit elkaar valt(zal je net zien)Ik ga er niet vanuit
Kaart:
Mvg Tatanka
Kan je ook een grove voorspelling doen qua tijd dat het zeeland binnen komt geschoven ?.
Ik heb een opdracht momenteel in Delft bij de TU, en dan kan ik zorgen dat ik thuis ben..
thanx man!
Marc
Kan je ook een grove voorspelling doen qua tijd dat het zeeland binnen komt geschoven ?.
...Een precieze voorspelling kan ook hoor! Om 18.03u en 35 sec komt het front Zeeland bij Cadzand binnen hobbelen. Het bestelt daar eerst een portie mosselen en twijfelt of hij de Noordzee op zal gaan of naar Duitsland. Wordt het niet eens met zichzelf en splitst zich in tweeen. De ene helft neemt de Noordzeeroute en de andere de 'Duvel'route richting Duitsland.
GFS: Toch behoorlijke capewaarden die oplopen tot 2000 J/Kg en een lifted index van -7 op de landsgrens van BE en NL. Ook de STP van 2 boven het grootste deel van België en het zuiden van Nederland is niet te onderschatten. De kans op zware windstoten is dus wel degelijk aanwezig en wordt ook in de guidance van het KNMI vermeld. Volgens GFS bereiken de eerste buien het zuidwesten rond 17-18 uur.
Cape-LI:
Neerslag:
SRH 0-3km:
STP en 0-1km windschering:
Supercell parameter:
| Gewijzigd: 15 augustus 2012, 08:49 uur, door Bart Standaert
Neerslag per uur:
GUIDANCE:
MODELBEOORDELING:
Het belangrijkste aandachtspunt is de neerslag op de buienlijn vanavond en met name de bijbehorende verschijnselen zoals onweersintensiteit en eventuele windstoten. De timing van de modellen is al een aantal runs behoorlijk consistent, rond 16 UTC bij Zeeland. Alle modellen laten min of meer een duidelijke lijnstructuur zien, waarbij Harmonie nog het best bruikbaar lijkt als leidraad voor de structuur en intensiteit (althans op deze termijn). Wel loopt het koufront in Hirlam deze run een fractie minder snel door in noordoostelijke richting.
Aandachtspunten:
WIND:
Met name aan de voorzijde van de buienlijn vanavond kans op (zware) windstoten. Meeste in de orde 35-45 kn, maar Harmonie geeft toch een duidelijk signaal dat er hier en daar wat forsere gusts kunnen voorkomen als er wat organisatie optreedt. De kans hierop is overigens reëel, er is net voor het front uit waarschijnlijk voldoende schering. Mocht er voor het front uit een bui vanaf de grond ontstaan (in het oosten/zuiden), dan is er kleine kans op 45-55 kn, ongeveer de waarden die ook op basis van de hand-methode berekend worden. Grootste kans op zware windstoten lijkt weggelegd voor het oosten en zuiden waar de hoogste temperaturen bereikt worden. Harmonie geeft dit in de opeenvolgende runs redelijk consistent weer, waarbij overigens elders zware windstoten zeker niet mogen worden uitgesloten.
NEERSLAG:
In de loop van de ochtend en begin van de middag laat Hirlam een smal lijntje van zuid naar noord overtrekken. Overige modellen doen dit niet. Het is waarschijnlijk gekoppeld aan een zwak WA-maximum met wat velden Ac (castellanus). Waarschijnlijk verdampt de meeste neerslag. Belangrijkste aandachtspunt is echter de buienlijn van vanavond. De potentie voor enkele zware buien is duidelijk aanwezig, er is veel CAPE + windschering en een duidelijke trigger kan het koufront zijn. Kans op hagel is ook aanwezig, met name aan de voorzijde van de lijn en als er buien vooruit ontstaan. De diffluente hoogtestroming kan een eventuele lijn tijdens het overtrekken van ons land wel deformeren of zelfs wat uiteen trekken. Het huidige verwachte neerslagpatroon suggereert dit ook al enkele runs achter elkaar. Een actief deel trekt over zee noordwaarts (meeste PVA), terwijl het zuidoostelijk deel over België of het zuiden oostwaarts lijkt te trekken (gebied met hoogste CAPE-waarden). Met een INDECS van 70-90% is de kans op onweer groot. Conditionele kans op > 100/5min is 30-50 in het zuiden en zuidwesten, op > 200/5 min nu wat hoger dan vorige run, rond 30%
Bron: KNMI | Gewijzigd: 15 augustus 2012, 09:14 uur, door Bart Standaert