Hoe warm is het bij jou?
Hier is 29.5° als hoogste gemeten vandaag temperatuur hierboven en in de zon 37 graden als mijn thermometer het juist heeft.
En dan on-topic: Weerplaza registreert drie plusjes in België?? Kan dit | Gewijzigd: 13 augustus 2012, 20:10 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
En dan on-topic: Weerplaza registreert drie plusjes in België?? Kan dit Kan goed zijn, waren plaatselijke buien voorspeld met eventueel wat onweer
En dan on-topic: Weerplaza registreert drie plusjes in België?? Kan dit Kan goed zijn, waren plaatselijke buien voorspeld met eventueel wat onweer
Maar de radars laten geen neerslag zien... . Maar goed we zullen wel afwachten
Goes, hier wel behoorlijk bewolkt en windstil maar ik denk dat het bij een paar druppeltjes blijven helaas...
... Klopt, zie http://www.zeegat.nl/home-groot.html
... Klopt, zie http://www.zeegat.nl/home-groot.htmlHier in Goes word het nu ook wel heel erg donker en windstil.
21:43 - lichte regen
| Gewijzigd: 13 augustus 2012, 21:39 uur, door mrijkhals
Thanx maar vind je het erg als ik zeg dat het voor mij een soort van tekening is, volledig abrakadabra zonder te zien waar nederland is :o)
| Gewijzigd: 13 augustus 2012, 22:10 uur, door mrijkhals
Thanx maar vind je het erg als ik zeg dat het voor mij een soort van tekening is, volledig abrakadabra zonder te zien waar nederland is :o)Heb NL er in het geel bij gezet. De 16 km zijn voor België en NL krijgt kansen tot 15km
Afbeelding wolkenhoogtes
Je was me net voor.
kortom: een zeer spannende situatie aangekondigd. (wat natuurlijk altijd in een sisser KAN aflopen!!!) rubberbootjes inslaan en door de straat varen zou wel eens kunnen....we wachten af....
Komend weekend kunnen we ons ook nog eens wat water gebruiken, maar dan bedoel ik voornamelijk het inslaan van vocht bij de lokale supermarkt.
Temperaturen van 30 tot 33 graden / of zelf iets warmer sluit ik niet uit.... kortom: zwembroeken weer en smeren maar!!! maar ook dat zal een discussie te weeg brengen aangezien we het over het weekend hebben, dat is inderdaad nog even een paar dagen te gaan, maar warme tot zeer warme lucht gaat de komende tijd de aanvoer krijgen vanuit het zuiden / zuidwesten, vanuit spanje wordt zeer warme lucht op transport gezet richting ons kikkerlandje, dit zou wel een voor een flinke temperatuur stijging kunnen leiden die we even niet gewend zijn in nederland.
Kortom: zeer hete zomerwarmte wordt naar ons toe gestuurd aankomend weekend....dus genieten maar!!!
Ook deze warmte verwacht ik aankomend weekend, met natuurlijk alle gevolgen van dien.... de onweerskansen komen meer aanbod zeker richting zondag als een front probeerd de wamte te verdrijven!
| Gewijzigd: 13 augustus 2012, 23:17 uur, door mbouman
Aandachtspunt blijft de convectieve neerslag. Vandaag wordt het convectieve signaal mede geholpen door zwakke convergentie op de vore. Hirlam smeert het neerslagsignaal teveel uit, Harmonie lijkt qua structuur wat beter als leidraad. Er lijkt in beide modellen een koppeling met de convergentielijn en zeewindcirculaties. Actueel zien we dat de modellen indicatief wel aardig goed zijn. Waar de modellen het wel over eens zijn is dat het in het noordoosten droog blijft (veel lagere Td en minder forcering). Verder zien we in Hirlam00 zwakke golfvorming op het koufront optreden, wat een vertraging oplevert. Ook EC is wat sneller, maar op deze termijn is dat nog niet noemenswaardig.
WIND:
Tijdens buien op de meest plaatsen niet meer dan 20-25 kn, in een incidentele downdraft is een 30-35 echter niet helemaal uit te sluiten. Verder een O/ZO 6 in Rottum. Modellen geven verder een indicatie voor een zwakke zeewind in de middag. Woensdagavond ook kans op windstoten, dan mogelijk op wat meer plaatsen. Sterkte nu nog niet makkelijk in te schatten. Ivens komt met 40-45, lokaal langs het koufront begin van de avond met 45-52 kn. Downdraft zou zeer lokaal ook deze waarden kunnen opleveren, handmethode komt op de meeste locaties op maximaal 45-50 kn uit maar in Beek op 60-70 kn! In ieder geval zijn de eventuele windstoten een aandachtspunt.
BEWOLKING:
Belangrijkste aandachtspunt is de convectieve bewolking. Overdag lokaal (progtemps EHDB en EHAM indicatief) forse Cb's die zich vanaf de grond kunnen ontwikkelen. Vooral op de convergentielijn en evt zeewindfronten. Toppen zijn dan lokaal tot rond FL350 mogelijk. Echter, een aantal progtemps die wat meer buiten de convergentiezone liggen, laten niet of nauwelijks een bui toe. We zien dat ook in de actuele temps van Brussel en Parijs, die niet echt diep onstabiel zijn. Het is dus duidelijk dat de extra forcering van een zeewindfront of vore echt nodig is om buien te laten ontstaan. Woensdag is er lange tijd, tot ver in de middag sprake van een inversie (veroorzaakt door warmte-advectie op geringe hoogte). Pas op de convergentielijn en het koufront wordt deze opgeruimd, maar dat is waarschijnlijk pas tegen of in de avond. Dan ontwikkelen zich waarschijnlijk wat meer georganiseerd Cb's, maar het diffluente stromingspatroon werkt dan misschien weer tegen. Toppen van Cb's kunnen dan echter wel nog wat hoger uitkomen, lokaal tot FL400.
NEERSLAG:
Vannacht nog wat buien door PVA. Duidelijk convectief signaal in alle modellen voor vanmiddag en vanavond, waarschijnlijk echter nog steeds lokaal en niet sterk georganiseerd (schering 0-6 km 15-25 kn). Kunnen echter wel pittige buien zijn die niet snel trekken. Hagel is overigens ook niet uitgesloten. Kans op onweer is nu wat hoger, KOUW komt met 30-70% in het midden en zuiden. Belangrijkste aandachtspunt zijn vervolgens de buien op en net voor het koufront van woensdagavond. Waarschijnlijk met wat meer schering iets meer organisatie. De modellen geven lokaal forse intensiteiten, maar het is natuurlijk nog behoorlijk ver weg. De potentie voor zwaardere buien is echter duidelijk aanwezig, er is meer CAPE en windschering en een eventuele trigger kan het koufront zijn. De diffluente hoogtestroming kan een eventuele lijn wel deformeren of zelfs uiteen trekken. Het huidige verwachte neerslagpatroon suggereert dit ook enigszins: een actief deel trekt over zee noordwaarts (meeste PVA), terwijl het zuidoostelijk deel over België of het zuiden oostwaarts lijkt te trekken (gebied met hoogste CAPE-waarden). Iets om de komende runs goed in de gaten te houden.
Bron: KNMI | Gewijzigd: 14 augustus 2012, 07:58 uur, door Bart Standaert
Onweer-online kan natuurlijk niet achterblijven in de sociale media. Daarom bestaat er al een tijdje een Facebook-pagina waar het dagelijkse weerbericht op verschijnt en ook andere weer-gerelateerde informatie. Omdat we ook veel Belgische leden hebben is er nu ook een aparte pagina. Gewoon even op
klikken en je blijft automatisch op de hoogte
Nederlandse pagina: http://www.facebook.com/onweeronline
Belgische pagina: http://www.facebook.com/onweeronlinebelgie