Morgen is in het zuiden van België al wat onstabiliteit te zien op de kaarten. De waarden zijn volgens mij wel te verwaarlozen en zal het op een enkel lokaal buitje niet veel voorstellen. Maandag ziet er na de middag al ietsje beter uit maar het echte werk lijkt op dinsdag en vooral op woensdag te komen. Het hogedrukgebied die voor dit aangename weer zorgt trekt richting het noorden en een lagedrukgebied positioneert zich weer boven de Britse eilanden. Klinkt ons bekend in de oren! Bijgevolg kunnen storingen weer onze richting uitkomen. Maandag en dinsdag zien we een occlusiefront overtrekken die niet overdreven actief is. Woensdag in de loop van de dag of nacht trekt een actiever front over die mogelijk voor het nodige vuurwerk gaat zorgen. Het juiste tijdstip van de passage is nog niet zeker en zal wel bepalend zijn in welke mate het onweer uitpakt.
Maandag en dinsdag:
In de loop van de namiddag en avond trekt een storing van zuidwest naar noordoost over België en lijkt niet verder dan het zuid(westen) van Nederland te trekken. De meeste neerslag wordt dus in bovengenoemde regio verwacht. De cape komt uit op 600-700 J/Kg met lifted index van -3, dit voor het zuiden en zuidoosten van beide landen. Groot spektakel moet er maandag normaal niet verwacht worden. Dinsdag blijft de storing boven het land slepen en lijkt door de dagelijkse gang weer te activeren. De temperaturen liggen dinsdag iets hoger dan maandag en mogelijk pakken de buien dan iets heviger uit. De cape komt dan uit op 1000-1200 J/Kg in het oosten van Nederland met een lifted index van -4. In België is het iets minder en ligt de cape rond 800 J/kg met een lifted van -3. Aan de grond is nauwlijks wind uit zuidoostelijke richting terwijl de jet iets meer aanwezig is uit zuidwestelijke richting. Dus dynamisch is het iets beter dan maandag maar veel stelt het niet voor.
Neerslag GFS:
Cape & Lifted index GFS:
Woensdag:
Op woensdag bereikt in de loop van de dag een actievere storing het zuidwesten België. De meeste modellen verwachten de eerste neerslag op het eind van de dag en nacht. Ook komen GFS en ECMWF met behoorlijke neerslagsignalen (20-30 mm/m² ) en het zou me niet verwonderen als het lokaal weer tot wateroverlast komt. Er lijkt in het front een mooie lijnvormige structuur te zitten. Ook de cape en lifted index en de theta-E 850 hPa waarden komen redelijk hoog uit. De cape haalt maximaal 1400-1500 J/Kg en een lifted index van -5. De theta-E 850 komen volgens ECMWF uit op 60-62, wat niet min is! Doordat we spreken over een termijn van nog 5 dagen kan er dus nog heel wat schuiven in de verwachtingen en zeker op dynamisch gebied. Kijken we toch even vlug zien we dat de 0-1 km windschering uitkomt op 10-12 m/s en de STP tijdelijk uitslaat naar 1 in België. De 0-6 km schering ligt rond 12-15 m/s in de vooravond maar trekt aan tijdens de passage van het front tot ongeveer 30 m/s. De storm relative helicity 0-3 km ligt rond 150-200 m²/s³. Dus slecht is het niet echt te noemen. Afwachten dus!
Neerslag GFS:
Cape en Lifted index GFS:
Theta-E 850 hPa:
SRH 0-3km, STP, 0-1km en 0-6km windschering:
©Onweer-Online
| Gewijzigd: 13 augustus 2012, 14:42 uur, door Bart Standaert
Die windschering ziet er vooralsnog goed alleen wordt het natuutlijk wel afwachten wat de komende
dagen zal gaan brengen aan verandering
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Cape loopt maandadag t/m woensdag op. Meer leden ook te zien op woensdag.
Voor het volgende weekend Aardig wat onzekerheid wat temperatuur (één uitschieter naar 30 graden) en Cape aangaat , maar ook daar meer leden en de control voor een hoge Cape.
Dat weekend is nog ver weg en wat zal er van over blijven.
Dus laten we eerst maar vanaf maandag in de gaten houden, waarvoor dit topic tenslotte bedoeld is. Wat gaat het ons brengen?
Hier te lezen: http://weerspinsels.blogspot.be/ en hier natuurlijk: http://link.onweer-online.nl/85d
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
[plaatje]
Wat betekent 'significant tornado parameter' precies?
Ben nog niet echt 'ervaren' op het gebied van onweer etc. dus graag wat uitleg a.u.b.
Alvast bedankt!
http://www.onweer-online.nl/forum/board/17/algemeen-weer/ | Gewijzigd: 11 augustus 2012, 17:04 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
http://www.onweer-online.nl/forum/board/17/algemeen-weer/
Thanks
Ik was natuurlijk een weekje op vakantie en er trekt een supercell over capelle.
Kop op ! zeg ik dan maar....
(ps. baal er wel van !)
| Gewijzigd: 11 augustus 2012, 17:55 uur, door Bart Standaert
Ik was natuurlijk een weekje op vakantie en er trekt een supercell over capelle.
Kop op ! zeg ik dan maar....
(ps. baal er wel van !)
(Plaatje weg gelaten)
Ga er van uit dat dit "gunstig" is ??
| Gewijzigd: 11 augustus 2012, 18:04 uur, door Bronk
Het naderende front staat al een x aantal dagen op de kaarten en wijkt nog steeds niet van zijn plek... tot nu toe ga ik er dan ook van uit dat het woensdag best wel eens een redelijk gevaarlijke situatie kan gaan worden... ik volg de kaartjes al een x aantal dagen, en deze blijven tot nu toe zeer maar dan ook zeer goede kansen te geven voor a.s. woensdag, met zondvloedachtige neerslag signalen....
we wachten nog maar even een paar dagen af... maar tot nu toe veranderd er maar zeer weinig en lijkt dit (worst scenario) model nog steeds uit te gaan komen....
Kortom: zeer spannende situatie... we blijven het volgen....
| Gewijzigd: 11 augustus 2012, 23:03 uur, door mbouman
...(worst scenario) model nog steeds uit te gaan komen....
...
Ben jij een script aan het schrijven voor het vergaan van de wereld of kan je dit ook op kaartjes laten zien?