Eerst is er nog niet echt veel te zien (of de wallcloud zit achter de inflow tail of een boom):
Hieronder zijn 4 screenshots uit een filmpje (dus niet zo goede kwaliteit):
Hier is de wallcloud met tailcloud (uitsteeksel aan de rechterkant van de wallcloud) goed te zien:
Hierna begon de wallcloud vager te worden door de regen en verdween uiteindelijk in de regen (HP supercell):
Dus dat was de eerste wallcloud die ik ooit van mijn leven gezien heb!
Nog sterker, volgens mij zie je, juist op de eerste foto nog het meest interessante | Gewijzigd: 8 augustus 2012, 14:51 uur, door WimOude
Nog sterker, volgens mij zie je, juist op de eerste foto nog het meest interessante
Ik stond ten noordoosten, later oosten en nog later ten zuidoosten van de bui, dus niet aan de voorzijde van de bui, bij de cyane stip. De trekrichting van de bui is met oranje aangegeven. Beeld om 16:00
Tail clouds ontstaan waar koele en vochtige lucht de bui wordt ingezogen en wijzen dus richting de neerslag en dat is hier geen uitzondering. Ook zit de neerslag vaak aan de voorkant van de bui dus wijzen tail clouds wél in de trekrichting van de bui.
De wallcloud leek precies hoe ik hem altijd voorstelde en zo stel ik mij een wallcloud met tailcloud voor:
De wallcloud zat aan de zuidoostelijke kant van de bui, aan het einde van de inflow tail. Arcus heb ik niet gezien. De inflow lijkt op het eind wel op een arcus/shelf, maar is het niet.
Tail cloud ontstaat door rear inflow dacht ik toch. Och nee, stom, je hebt gelijk, ben even in de war met een beaver tail :S
Over je positie, vrijwel exact hoe ik je positionering verwacht had aan de hand van je fotos, toch denk ik dat je er verder vandaan zat. Mijn fotos in het topic welke ik gepost heb, van dezelfde zijn aan de oost kant geschoten, recht op de zuidoostflank, welke vrijwel over me heen komt. Er staat ook een link naar een filmpje.
Onze positionering tegenover de bui komt overeen, alleen zit ik een stukje ten noord oost van je. Om precies te zijn heb ik hier de fotos genomen: http://maps.google.nl/maps?oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&q=52.02279+4.78878&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x47c5d6117bd81929:0x29cdf801a979fc0e,%2B52%C2%B0+1%27+22.03%22,+%2B4%C2%B0+47%27+19.59%22&gl=nl&sa=X&ei=5l8iULOdPMaZ0QX9gYHYDA&ved=0CAgQ8gEwAA
En arcus heb je niet gezien? Dan heb je dus ook geen wall cloud gezien......
Cumulonimbus arcus
NL: Plankwolk (Eng: Shelfcloud)
Muurwolk (Eng: Wallcloud)
Rolwolk (Eng: Rollcloud) | Gewijzigd: 8 augustus 2012, 14:53 uur, door WimOude
Tail cloud ontstaat door rear inflow dacht ik toch. Och nee, stom, je hebt gelijk, ben even in de war met een beaver tail :S
Over je positie, vrijwel exact hoe ik je positionering verwacht had aan de hand van je fotos, toch denk ik dat je er verder vandaan zat. Mijn fotos in het topic welke ik gepost heb, van dezelfde zijn aan de oost kant geschoten, recht op de zuidoostflank, welke vrijwel over me heen komt. Er staat ook een link naar een filmpje.
Onze positionering tegenover de bui komt overeen, alleen zit ik een stukje ten noord oost van je. Om precies te zijn heb ik hier de fotos genomen: http://maps.google.nl/maps?oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&q=52.02279+4.78878&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x47c5d6117bd81929:0x29cdf801a979fc0e,%2B52%C2%B0+1%27+22.03%22,+%2B4%C2%B0+47%27+19.59%22&gl=nl&sa=X&ei=5l8iULOdPMaZ0QX9gYHYDA&ved=0CAgQ8gEwAA
En arcus heb je niet gezien? Dan heb je dus ook geen wall cloud gezien......
Cumulonimbus arcus
NL: Plankwolk (Eng: Shelfcloud)
Muurwolk (Eng: Wallcloud)
Rolwolk (Eng: Rollcloud)
ja ik zat ook al te denken... Australië maar goed zoals je zegt maakt dat niets uit.
maareh beaver tail zit toch op de grens van warme en koude lucht aan de noordkant van de updraft? (kijk op http://www.extremeinstability.com/storminfo.htm en ga dan naar 'beaver tail') De beaver tail zou aan de oostkant/voorzijde moeten zitten maar die is hier niet te zien. arcus is toch alleen rolwolk en shelfcloud?
en over die positie heb je wel gelijk ja. het radarbeeld was 5 minuten na de laatste foto hier en was bedoeld om de V-notch te laten zien en om te laten zien dat het zuidoostelijkste puntje van de bui over kwam. de eerste foto was om 15:40 en laat de hele oostzijde zien (dus ik moet er even op terug komen dat de voorzijde toch wel op de foto staat). de andere foto's zijn van 15:44 tot 15:55. dus de bui was wat verder weg dan op het radarbeeld. | Gewijzigd: 8 augustus 2012, 15:42 uur, door Robert96
Over die tail cloud en beaver tail, nu raak ik zelf een beetje in de war. Daarom hier maar eens NOAA uitleg:
Beaver Tail - A particular type of inflow band with a relatively broad, flat appearance suggestive of a beaver's tail. It is attached to a supercell's general updraft and is oriented roughly parallel to the pseudo-warm front, i.e., usually east to west or southeast to northwest. As with any inflow band, cloud elements move toward the updraft, i.e., toward the west or northwest. Its size and shape change as the strength of the inflow changes. See also inflow stinger. Spotters should note the distinction between a beaver tail and a tail cloud. A "true" tail cloud typically is attached to the wall cloud and has a cloud base at about the same level as the wall cloud itself. A beaver tail, on the other hand, is not attached to the wall cloud and has a cloud base at about the same height as the updraft base (which by definition is higher than the wall cloud). Unlike the beaver tail, the tail cloud forms from air that is flowing from the storm's main precipitation cascade region (or outflow region). Thus, it can be oriented at a large angle to the pseudo-warm front. | Gewijzigd: 8 augustus 2012, 15:50 uur, door WimOude
Een rolwolk hoort toch niet (per se) bij een cumulonimbus? Er kwam er van het jaar 1 aanrollen die niet bij een bui hoorde. En de morning glory's horen ook niet bij een bui. Verder noem ik de shelfcloud en de rolwolk arcus maar de wall cloud niet. Het woord 'arcus' betekent voor zover ik weet 'boog' en een wall cloud lijkt nou niet echt op een boog. Wat dacht je van de naam 'cumulonimbus muralis'?
Dus hoe ik ze atm noem:
shelfcloud = cumulonimbus arcus
rolwolk = (stratus?) arcus of cumulonimbus arcus (indien het bij een cumulonimbus hoort)
wallcloud = cumulonimbus muralis
Mensen bedankt voor de reacties! | Gewijzigd: 8 augustus 2012, 18:22 uur, door Robert96