Sinds vrijdag woekeren maar liefst 15 brandhaarden in de staat Oklahoma, in de Verenigde Staten. Zowat iedereen in het stadje Luther werd geëvacueerd want de brand vernielde al zeker 120 gebouwen. Door de droogte en de felle wind, is het bijzonder moeilijk om de vlammen te bedwingen.
Bron: Het Nieuwsblad
De grond rond het huis van Connie Laxton in Oklahoma ziet zwart van de as. Een natuurbrand raasde over haar erf tot aan haar huis, waar de brand plotseling stopte, De vuurlijn is duidelijk te zien op een paar meter van haar huis. De penetrante geur van de rook blijft in haar huis hangen. De ene kant van de 12 meter hoge perenbomen zijn geblakend, de andere zijde zit vol met groen blad. "Ik heb de tornado van '84 doorstaan die ons huis raakte, maar zoals het nu is, heb ik nog nooit van mijn leven gezien," zegt Laxton. Volgens haar hebben de perenbomen als schild gewerkt tegen de rondvliegende sintels.
Tientallen brandweerlieden proberen het vuur sinds vrijdag onder controle te krijgen. In een huis in Norman hebben de brandweerlieden een levenloos lichaam gevonden. Het huis stond onder een evacuatie order. Tina Frost en haar echtgenoot hebben nog een aantal dierbare spulletjes kunnen vinden in de geblakerde puinhoop van hun huis. "Het was een vuur tornado," zegt Tina. Hiermee beschrijft ze de brand, die 22 van de 38 huizen in haar buurt heeft verwoest. "De brand kwam van alle kanten. Het enige wat je zag was vuur."
Deze foto is niet meer beschikbaar
AP Photo/Sue Ogrocki
De Mannford-area fire heeft bijna 100 vierkante mijl in het noorden van Creek County verwoest. Dit ligt ten westen van Tulsa. Branden elders in de staat hebben duizenden acres geblakerd. Op sommige plekken gedroeg de brand zich als een tornado. Het hupte van het ene huis naar het andere. Het huis in het midden werd ongemoeid gelaten. Volgens klimatoloog Gary McManus is het de ironie, dat de omstandigheden erger gemaakt zijn door de milde winter en de vroege lente. De vegetatie groeide heel snel en droogde daarna uit door de extreme droogte en hitte.
Een brand nabij Luther wordt onderzocht op brandstichting. Getuigen hebben gezien, dat iemand brandende kranten uit een zware Ford pick-up heeft gegooid. De getuigen hebben direct 911 gebeld, maar het was al te laat. Het gras stond in de brand en verspreidde zich snel.
© onweer-online
Bron: AP