Wat dichterbij:
Later op de dag zag ik ook stratocumulus castellanus. Een goed voorteken!
Nog wat later kwam er een veld met stratocumulus lacunosus aandrijven. Dat is een wolkenlaag met gaten erin.
Door sommige gaten kon je de blauwe lucht zien:
Onverwachts zag ik ook nog een hoefijzerwolk:
Toen ik dit zag dacht ik dat het asperatus was:
Maar toen het dichterbij kwam bleek dat toch niet zo te zijn. Ik heb geen idee wat dit voor wolken zijn. Het lijkt een soort undulatus of rechthoekige lacunosus. Ik vond het wel mooie wolken:
Hierna kwam er een regengebied. Ik dacht dat het niet meer ging onweren maar later hoorde ik toch een paar rommels en kwam er een klein buitje langs. Toen het buitje weg was, kwam er vanuit het zuidwesten een regengordijn aan. De foto's zijn een beetje vaag en donker maar dat kwam doordat het al behoorlijk donker was en ik een lange sluitertijd moest gebruiken en een raamkozijn als enige statief is ook niet ideaal. Op onderstaande foto ontstond er een shelf aan de oostkant van de onweersbui:
Later was de shelf groter geworden en zat er voor de shelf een heel lage stratuswolk. De bui raast nu over Tholen (het schiereiland ten zuiden van het schiereiland Sint Philipsland):
Bewerkt is het allemaal wat beter te zien:
Wat later kwam de bui boven Sint Philipsland (Flupland) en ging het hard regenen en waaien. De bui bracht een hoop gedonder dus ik heb enorm genoten. Er waren ook een paar mooie CG's die dichtbij insloegen. Ik kan er dus weer een tijdje tegenaan!