Maar de dagen moeten nog komen..........
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
haha dat vraag ik me ook af! en laten we erop hopen!
hoewel velen ons nu vast vreselijk verwend vinden
morgenmiddag zullen we het zien!
Maar wat er vannacht gebeurde was gewoon, verpletterend. Het is lang geleden dat het zo is gegaan in grote delen
van Noord-Nederland.
We zijn nu wel erg verwend geraakt met vannacht, maar dit verlangd naar meer. Daar zijn denk ik vele met mij eens.
Fingers crossed en we wachten het maar weer af.
Storm Forecast
Valid: Fri 03 Aug 2012 06:00 to Sat 04 Aug 2012 06:00 UTC
Issued: Thu 02 Aug 2012 16:56
Forecaster: TUSCHY
A level 1 was issued for parts of Austria mainly for heavy rainfall and isolated large hail.
A level 1 was issued for the Czech Republic, far E Germany, Poland, parts of Slovakia, Latvia and Lithuania mainly for large hail and heavy rainfall amounts.
A level 1 was issued for Belgium, the Netherlands and far NW Germany mainly for an isolated large hail and tornado event.
Bron: Estofex
langs de gebieden aan de Duitse grens trekken, en vooral over het zuiden, westen, midden en noorden.
Beetje weerlicht op grote afstand is natuurlijk ook leuk, maar het echte werk missen we hier dus geregeld.
Het is niet de eerste keer dat vooral Twente weer 'naast de pot piest'. Heeft toch weer te maken met die zuidelijke trekrichting van de buien.
Oke, vorige week hebben we hier een aantal flinke buien gehad, met ook wat onweer erbij. Mocht niet echt naam hebben.
Komende dagen verwacht ik ook weinig tot niets wat betreft onweer.
Laat het eerst maar weer is 25-30 graden worden en dan maar hopen dat het onweer Twente wel weer is weet te vinden.
Kan me voorstellen wie dit leest denkt: sjonge wat een l*lverhaal, wat een geklaag weer. Is het misschien ook. Maar het valt me wel op.
Maar de dagen moeten nog komen..........
Nadeel is dat het erg dicht aan zee ligt met vaak dus wind van zee wat dus vaak weer convectie tegen werkt.
Ook op een warme dag,met op het einde van de dag onweerskansen dan is het vaak daar dat de wind als eerst en zeer snel uit een ongunstige hoek komt waaien,niet de ideale plek voor onweer Zuid-West Zeeland.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
De stroming is zuidwestelijk. Er passeren enkele troggen: In de ochtend, in de avond/nacht en zaterdag overdag.
MODELBEOORDELING:
De div. Uitvoer is synoptisch gezien consistent, op details zien we wel steeds wat verschillen in timing en positie van de troggen. Structuren in Harmonie Uitvoer zien er wat realistischer uit dan in Hirlam. Hirlam Uitvoer is kwantitatief wel realistisch, maar qua structuur niet, smeert het waarschijnlijk te veel uit. Troggen zijn duidelijk te zien. PV-anomalien die momenteel goed in de Airmass RGB zijn te volgen: Die van komende avond/nacht om 03 UTC 47N , 12W. Die van zaterdag ligt om 03 UTC 48 N 26 W.
Indicatie in de div Uitvoer is goed, maar op details afwijkend. Harmonie Uitvoer ziet er vrij goed uit, overdag lijkt de activiteit (ruimtelijk gezien) wat te weinig. Cumulatief in de meeste Uitvoer het sterkste signaal in een strook van midden Brabant via het midden van het land naar het noordoosten (sterkste signaal). In de Hirlam Uitvoer wordt de convectie teveel uitgesmeerd. Meest actieve neerslag waarschijnlijk op de trog, de wat meer geïsoleerde buien ten westen ervan. Waarschijnlijk rondom de trog lijnvorming. Kans op onweer volgens KOUW/INDECS 40-70%. In de avond leeft de buiigheid van het ZW uit weer op, boven land sterft het meeste uit. Zaterdag is de buiigheid in de div. Uitvoer duidelijk minder geworden, de onstabiliteit is overigens groter dan vrijdag. Kans op onweer is dan ook groter, 50-90%.
| Gewijzigd: 3 augustus 2012, 11:06 uur, door Ben47
langs de gebieden aan de Duitse grens trekken, en vooral over het zuiden, westen, midden en noorden.
Beetje weerlicht op grote afstand is natuurlijk ook leuk, maar het echte werk missen we hier dus geregeld.
Het is niet de eerste keer dat vooral Twente weer 'naast de pot piest'. Heeft toch weer te maken met die zuidelijke trekrichting van de buien.
Oke, vorige week hebben we hier een aantal flinke buien gehad, met ook wat onweer erbij. Mocht niet echt naam hebben.
Komende dagen verwacht ik ook weinig tot niets wat betreft onweer.
Laat het eerst maar weer is 25-30 graden worden en dan maar hopen dat het onweer Twente wel weer is weet te vinden.
Kan me voorstellen wie dit leest denkt: sjonge wat een l*lverhaal, wat een geklaag weer. Is het misschien ook. Maar het valt me wel op.
dit is geen l#lverhaal ,klopt gewoon.komt gewoon dat de lucht achter een onweersstoring onstabieler is.ik kan het fout maar valt me ook op.
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
...Kan me voorstellen wie dit leest denkt: sjonge wat een l*lverhaal, wat een geklaag weer. Is het misschien ook. Maar het valt me wel op. dit is geen l#lverhaal ,klopt gewoon.komt gewoon dat de lucht achter een onweersstoring onstabieler is.ik kan het fout maar valt me ook op.De vraag waar het meeste onweer voorkomt is reeds 2009 een topic. Je zou eens daar kunnen rondkijken of je in een gebied zit waar het relatief weinig onweert.en er daar over verder discussiëren.
Ook kan je op de site van KNMI vanaf 2004 tot gisteren per dag kijken of het in jouw omgeving geonweerd heeft.
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/12735/waar-komt-het-meeste-onweer-voor/
http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/onweer/index.cgi
| Gewijzigd: 3 augustus 2012, 13:13 uur, door Ben47
Wolken zijn ook fraai hier 2 nabij BovensmildeMooie plaatjes. Echt dreigende wolkenformatie.
Er zijn nu ook buitjes in België in de maak. Ben benieuwd of daar wat meer dan regen uit zal komen. | Gewijzigd: 3 augustus 2012, 13:48 uur, door Ben47
Er zijn nu ook buitjes in België in de maak. Ben benieuwd of daar wat meer dan regen uit zal komen. Dankjewel Ben als het goed is moet op deze lijn waar jij woont die buitjes ontstaan zo diagonaal..van Zeeland naar Noord-oost Groningen...dus ik ben benieud wat jij gaat krijgen..succes
Edit: idd Ben ik zie het nou was ff druk met andere dingen..dat ziet er helemaal niet slecht uit...Duimen maar | Gewijzigd: 3 augustus 2012, 13:53 uur, door Tatanka