| Gewijzigd: 2 augustus 2012, 10:57 uur, door jcroon
Nou weet ik dat de Telegraaf altijd overdrijft, maar zoveel overdreven? Hoe komen ze aan dat getal? | Gewijzigd: 2 augustus 2012, 11:17 uur, door MyrShalom
Geen windstoten? Jij was zeker niet in de buurt van de Waal? Abnormale windstoten op de waalbrug!
nee ik zat daar niet,ik zat in nijmegen oost hier heeft het flink gewaaid,geen windstoten.we zitten hier hoger he.welke richting kwam de wind op de brug vandaan dan,hier noordwest
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Nou weet ik dat de Telegraaf altijd overdrijft, maar zoveel overdreven? Hoe komen ze aan dat getal? dat geloof ik ook niet kijk maarwww.lightningmaps.org/blitzortung/europe/index.php?bo&lang=nl& wel 2 tot 24 uur aanvinken
je kunt op die site ook naar de archieven kijken van de onweersbuien van de benelux hoog uit 12000 blikems of zo,kijk maar eens
| Gewijzigd: 2 augustus 2012, 12:09 uur, door ron12
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Toen in goed en wel besefte dat de bui - tegen de verwachting in - toch wel fotogeniek was, ben ik door de hoosbui heen mijn camera gaan halen en weer terug gekropen onder het afdakje. Ik heb toch zeker vijf mooie ontladingen vastgelegd, maar er ook minstens zo veel grandioos gemist. Hopelijk kan ik met een aantal dagen de foto's nog plaatsen.
Ik heb wat video geschoten, even zien of ik daar wat van kan plaatsen.
Edit:
Zo! Weer beste knal hier net! Activiteit neemt weer toe
Dat heb ik ook gedaan. Paar video's gemaakt en de mooiste flitsen eruit gehaald.
Ik kan van sommige flitsen echt wel 30 frames achter elkaar plakken, maar anderen zijn zo kort dat ze hooguit 2 a 3 frames te zien zijn.
volgens mij was er een supercell,namenlijk de zuidelijkste bui die om 19 uur in het noordwesten ontstond
Het filmpje staat er al op.
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/35153/tatankas-cg-geweld-1-8-2012/
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Het filmpje staat er al op.
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/35153/tatankas-cg-geweld-1-8-2012/
thanxx hunder...ik probeer eigelijks te slapen..overigens wordt ik nou weer gewekt door onweer kan helaas niet filmen..laden maar dr vormt zich een mini buienlijntje bij Assen..en deze buien zijn potentiele windhoosjes klanten....dus noordelingen hou het in de gaten..zzzzzzzz verder pitten
Citaat van noodweercentrale
Breda (4854)
Weather watch due to thunderstorm,
alert level red expected
valid from: Wed Aug 1, 2012 07:00 pm
valid to: Thu Aug 2, 2012 02:00 pm
valid for: all elevations
From Wednesday evening and night the risk of thunderstorms with heavy rain, hail and violent gusts rises significantly. Niet alleen hebben we hier vannacht eigenlijk niks gehad (maar als ik om mij heen kijk was het wel "geelwaardig", het hoeft maar een kilometer of wat op te schuinen en dat kun je gewoon niet voorspellen, los van de mogelijkheid dat het ook nog es zomaar kan ontstaan) , 02:00P.M. is over 10 minuten gehaald en ik betwijfel of het in die periode nog rood kan worden.
Daarentegen dat een huis tot drie keer toe getroffen is hoeft op zich niet zoveel te zeggen, dat kan natuurlijk ok bij een klein en lokaal stil hangend buitje geberuen. ik las iets van 8 branden door blikseminslag.... Da's fors maar daar heb je geen noodweer voor nodig, dat kan ook zomaar tijdens een zomerse bui gebeuren, al is de kans daarop niet zo groot. Het zijn meer de ontladingenkaartjes die ons een objectief beeld van "onweder op grote schaal"geven.
Ik denk zelfs dat het noorden gisteravond meer heeft gehad dan hele stukken van Nederland (waaronder mijn hoekje) die al een redelijk aantal onweersdagen achter de rug hebben (hoewel, 61.500 inslagen in twee uur.... )
Da's voor de komende nacht.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1