waarschuwingsniveau rood verwacht
geldig van: woensdag, 1. aug 2012, 19:00
geldig tot: donderdag, 2. aug 2012, 14:00
geldig voor: alle hoogtes
Boom
Bron: meteo info.
Citaat van gekkegaregast, woensdag 1 augustus 2012, 13:26 uur Hahaha alles behalve het aller uiterste noordooste puntje van groningen krijgt geel, foutje van NWC??
Haha, stel je voor dat je in Eemsmond woont.( je word gek!) Sorry voor diegenen die daar wonen. Zal wel een foutje zijn.
Berichten samengevoegd door Sanwa
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Citaat van thunderstorms_4ever, woensdag 1 augustus 2012, 13:30 uur Citaat van gekkegaregast, woensdag 1 augustus 2012, 13:26 uur Hahaha alles behalve het aller uiterste noordooste puntje van groningen krijgt geel, foutje van NWC??
Haha, stel je voor dat je in Eemsmond woont.( je word gek!) Sorry voor diegenen die daar wonen. Zal wel een foutje zijn. Op zich wel goed, kun je tenminste onweer kijken - het komt lekker dichtbij - en foto's maken zonder het risico een stroomstoot door je haren te krijgen.
Berichten samengevoegd door Sanwa
Boom
Deze waarschuwing geldt voor alle plaatsen in nl hetzelfde, kan dit op een groot front duiden?? ik neem aan dat bij geclusterde buien de waarschuwingen verschillend zullen zijn.
Boom
Deze waarschuwing geldt voor alle plaatsen in nl hetzelfde, kan dit op een groot front duiden?? ik neem aan dat bij geclusterde buien de waarschuwingen verschillend zullen zijn. Nee hoor, dit is een voorwaarschuwing en die wordt lekker algemeen gehouden omdat je nu nog niet kunt aangeven wat waar zal komen... Of niet. Zie je vaker, ook als er maar enkele buien verwacht worden.
Boom
Deze waarschuwing geldt voor alle plaatsen in nl hetzelfde, kan dit op een groot front duiden?? ik neem aan dat bij geclusterde buien de waarschuwingen verschillend zullen zijn.
Waarschijnlijk verwachten ze een groot front maar dat kan nu nog niet met zekerheid gezegd worden. Indien dit niet het geval zal zijn zullen ze het wel aanpassen. Maar ze verwachten niveau rood dus tzal wel iets betekenen.(hopelijk)
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ik zit thuis met een gescheurde tussenrib-spier(en). Zo'n beetje de ergste pijn, als je bv. moet hoest.
Ik moet dan ook vooral plat. Maar ik kan het toch niet laten om hier van de voorpret te genieten. Ik hoop dat het niet voor niks is.
groet,
Victor
[foto]
Ik dacht dat alleen altocumulus iriseerde maar cirrocumulus doet het dus ook
Wow gaaf, ga gelijk ook even buiten kijken, aangezien we best dicht bij elkaar wonen!
'WIND:
Aandachtspunt is de kans op windstoten bij de buien, maar de methode Ivens is gedaald van 40-50 kn naar 20-25 kn. Harmonie komt met maximale waarden van 22-28 kn. Alleen morgen komt HARM nog met 43 kt in Nieuw Beerta.' (KNMI Guidance, Uitgifte: 01/08/2012 12.32 uur)
| Gewijzigd: 1 augustus 2012, 13:55 uur, door Ben47
** update **
Voor de synoptische beschouwing: zie vorige berichtgeving
Ik bevestig vorige verwachting en ga dus uit van onweer in het 2de deel van de namiddag. Daarvoor is het ook al onstabiel maar de sterke WAA (met CAP) zorgt voor te veel CIN en dus onderdrukking van vrije convectie. Onweer zal ontstaan over FR op de thermische vore in een klimaat van toenemende hoogtecyclonaliteit. Door de niet geringe shear en de zwakke rechter ingang van een jetstreak acht ik clustering waarschijnlijk over N-FR en deze trekken vervolgens BE en later NL binnen. Felste buien zie ik in de TE850 tong en de hoogste TE850 waarden trekken over SE-Benelux (Ardennen, SE-NL). Daar grootste kans op MCS. Door de mogelijke aanwezigheid van een klein mesolow in de thermische vore kan regionaal de windshift naar SE aanzienlijk zijn en daar zorgen voor tijdelijk een verhoogde heliciteit met toenemende kansen op supercells. Kansen op tornado's hierbij is gering gezien de toch hoge LCL (800-1200m) en geen al te hoge 01SRH (100m²/s² gemiddeld).
Gedacht moet in de eerste plaats aan wateroverlast (PW rond 38mm) en lokale windstoten , zeker nabij een eventueel cluster (Ivens rond 90 km/h, wat niet super veel is maar tevens slechts indicatief is). Hagel rond 2-3cm is eveneens mogelijk, bij een eventuele supercell zijn wat grotere afmetingen mogelijk.
Kortom: klassiek lokaal hevig onweer en lokale overlast is de verwachting maar zowel synoptisch patroon, onstabiliteit en windshear zijn niet in de orde om grootschalige problemen op te leveren in mijn visie. Enige reserve blijft vooral voor de Ardennenstreek en SE-NL waar het onduidelijk is hoe sterk de wind gaar krimpen en dus de kansen op supercells gaat zijn door eventueel hoge heliciteit. In combinatie met een CAPE rond 1500 kan dat toch snel een EHI van 1+ opleveren. Toch iets om daar in de gaten te houden!
http://severeweatheroutlook.blogspot.be/ | Gewijzigd: 1 augustus 2012, 14:34 uur, door Sanwa
** update **
http://severeweatheroutlook.blogspot.be/ Edit Sanwa: citaat ingekort
waarom is dat toch altijd in de ardennen en limburg en nooit eens boven midden belgie | Gewijzigd: 1 augustus 2012, 14:37 uur, door Sanwa