Vrij uit KNMI guidance (Uitgifte: 31/07/2012 11.40 uur).
NEERSLAG
Woensdagavond is de kans op onweer duidelijk aanwezig. INDECS komt met kansen rond 70% in het westen en noordwesten. De CAPE-waarden lijken nog niet echt indrukwekkend, maar er is echter wel behoorlijk wat schering in de onderste 6 km aanwezig, wat enige organisatie toch wel in de hand kan werken.
TEMPERATUUR:
Woensdag een behoorlijke thermische uitschieter. In het ZO zijn temperaturen van 30 graden haalbaar.
| Gewijzigd: 31 juli 2012, 13:07 uur, door Ben47
dinsdag 31 juli 2012
Morgen woensdag dient zich een klassieke onweersituatie aan. Vandaag reeds komen we traag maar zeker terecht in de warme sector van een depressie en morgen bevinden we ons dan in de subtropische luchtmassa. Een prefrontale thermische vore/TE850 tong trekt snel NE waarts en bereikt de Benelux woensdagnamiddag. Een vore/conv line trekt tevens in de namiddag/avond doorheen de regio. Op deze vore verwacht ik onweer, maar niet indrukwekkend veel gezien de niet overdonderende shear en tegenvallende hoogteforcing (afwezigheid snel naderende trog/jetinvloed). De latente onstabiliteit is tevens matig. Lokale wateroverlast is geenszins uit te sluiten gezien de toch aanzienlijke waterload (PW rond 38mm). De stroming is niet zwak dus de buien blijven wel niet lang over een zelfde gebied hangen.
De criteria voor clustervorming/squall line worden wel net gehaald en ook de vorming van een MCS is mogelijk. In dat geval dan uiteraard meer kans op overlast. Sommige modellen suggereren duidelijk een cluster vanuit N-FR richting SE-NL, in de neus van de TE850 tong.
Voorlopig geef ik een level1. Zowel shear, onstabiliteit als forcing zijn te zwak voorlopig om meer te geven, maar het wordt verder geëvalueerd.
Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.be/
[plaatje]
Je was me net voor...
| Gewijzigd: 31 juli 2012, 18:32 uur, door Coennn
als we wat geluk hebben schuift dat stukje met lifted -7 nog wat naar het noordweten,want lag in de vorige run een stuk zuidoostelijker
warme lucht nadert franse grens http://www.wintergek.nl/kaarten/
Berichten samengevoegd door Bronk | Gewijzigd: 31 juli 2012, 18:27 uur, door Jenss
Neerslagverwachting GFS morgen 21:00:
De run van GFS om 3 uur 's nachts laat de buien verder trekken naar het noord(oosten) met dan in het noorden de meeste neerslag.
Neerslag 03:00 's nachts:
De CAPE en LI om 03:00 's nachts zijn dan al bijna weg. In het noordoosten van NL dan plaatselijk nog CAPE-waardes van 600.
CAPE + LI 03:00 's nachts
Dan nog even de kansenkaart van Wetteronline:
| Gewijzigd: 31 juli 2012, 18:58 uur, door Coennn
Belangrijkste aandachtspunt voor woensdagavond is het convectieve signaal op de convergentielijn. Progtemps zijn in het oosten nogal droog in de convectieve laag, dus daar is de activiteit in de Uitvoer het minst. Hir12 en EC06 Uitvoer zijn vergelijkbaar. In de Harmonie12 Uitvoer zeer weinig. Kans op onweer is duidelijk aanwezig. INDECS komt met kansen rond 60% in vrijwel het gehele land. Conditionele kansen op veel ontladingen zijn in het ZW relatief hoog. De CAPE-waarden lijken nog niet echt indrukwekkend, maar er is echter wel behoorlijk wat schering in de onderste 6 km aanwezig, wat organisatie toch wel in de hand kan werken.
Bron: KNMI
En vrij uit de KNMI Guidance (Uitgifte: 31/07/2012 17.50 uur).
BEWOLKING:
Woensdagavond op de convergentielijn Cb's, waarschijnlijk niet vanaf de grond maar met een hoge basis. Toppen tot FL350. (ca 10.500m, Ben) Convectie vanaf de grond wordt namelijk tegengegaan door een inversie rond 4000 vt (1200m, Ben). Een eerdere timing van de convergentielijn heeft uiteraard gevolgen voor de mate van convectie. Voorlopig houden we HiRLAM aan.
NEERSLAG:
Staat hierboven bij Bart.
TEMPERATUUR:
Woensdag: Tx van 25 gr in het Waddengebied tot 30 in het Z.
| Gewijzigd: 31 juli 2012, 19:03 uur, door Ben47
Ik heb wel een auto maar de rest niet, tevens ben ik niet zo bekend in dat gebeid met spotplekken.
Ik pik je op en zet je weer thuis af, ik hoop dat er iemand is .
Alvast bedankt
Ruud
De kaarten zien er van nr 1 Tot de laatste PERFECT uit voor (Noord)Westen, Ik woon in alkmaar noordholland, en we zijn telkens positief donker gekleurd,
Wat ik me alleen afvraag is
Waarom Geeft knmi aan : kans op onweer voor hele land, (Geen onweer symbool nh)
Waarom Geeft weer-online/alkmaar aan : 1 Drupje regen Totaal 1 MM over helendag, (Geen onweer symbool)
Waarom geeft weer.nl Regen aan, En onweer in het zuiden ( Geen onweer symbool )
Waarom geeft Noodweer-online Geen noodweer geel aan ( Hun zijn altijd extreem optijd ) (Geen onweer symbool)
Waarom geeft pietsweer ( Geen onweer aan , ) (Wel in beschrijving later in de avond KANS op onweer)
De kaartjes zien er zo extreem positief uit dit keer, maar dit keer willen de weersite's niet mee werken !!
Zijn ze bang WEER verkeerd nieuws te geven ?...
Wachten ze nog af ?..
Of komt het niet,, ??
Mvg Robertjuh
De kaarten zien er van nr 1 Tot de laatste PERFECT uit voor (Noord)Westen, Ik woon in alkmaar noordholland, en we zijn telkens positief donker gekleurd,
Ligt puur aan hoe de 'weermannen van de weersites' het weer voorspellen. De een is positiever dan de andere enz. enz...
Ik focus altijd meer op de weerkaarten van GFS of ECMWF bijvoorbeeld. Dan kun je zelf ook conclusies trekken.
Een andere belangrijke regel is: verwacht niet (te) veel van het te verwachten onweer, dat bespaart je veel teleurstelling!
Voor jouw regio (Noord-Holland) verwacht ik aan de hand van de weerkaarten (GFS, ECMWF, WRF etc.) onweer. Ik kan je natuurlijk geen 100% onweer garanderen maar bestudeer zelf de kaarten en trek daaruit een conclusie. Maar het onweer zál in ieder geval komen. We zullen zien waar precies...
Hopelijk heb ik je vraag goed beantwoord!
Coen. | Gewijzigd: 31 juli 2012, 20:39 uur, door Bronk
Wat ik me alleen afvraag is
(Tal van vragen)
Mvg Robertjuh Wat denk je ervan om die vragen aan de door jou genoemde instanties te stellen?
Wat KNMI betreft is het mij opgevallen dat die vlak voor tot zelfs met terugwerkende kracht voor onweer waarschuwen. Dus op zeer korte tijd i.p.v. 48 uur tevoren.
| Gewijzigd: 31 juli 2012, 20:06 uur, door Ben47
De kaartjes zien er zo extreem positief uit dit keer, maar dit keer willen de weersite's niet mee werken !! Hte blijft vooralsnog morgencasten: we hebben wel gekkere waarden gezien die niets tot weinig opleverden, we hebben ook spektakel gehad met mindere waarden...
Mijn barbecue morgen gaat voorlopig gewoon door.