Een tornado tilde een auto met bestuurder van de grond toen een zware onweerbui afgelopen woensdag Soham trof. De tornado heeft voor tienduizenden ponden schade veroorzaakt. De vortex miste op een haar na de Cherry Tree pub op Fordham Road, stak daarna een korenveld over en trok vervolgens over Ivor Searle Ltd. Colin Searle, een bestuurslid van de fabriek, die machines reviseert, vertelt, dat één van zijn managers - Robert Warning - in zijn auto op het terrein van de fabriek zat en met auto en al door de tornado opgetild werd.
"Ik zat boven in mijn kantoor en hoorde een luide knal. De wind begon heel hard te waaien en ik hoorde nog een harde knal. Het dak werd een klein stukje opgetild en er vielen wat stenen naar beneden. Ook bij de trap kwam er van alles naar beneden. Het duurde maar zo'n 15 tot 20 seconden maar ik zag de tornado van links naar recht gaan. Toen ik naar buiten ging om te kijken wat de schade was, zag ik Robert. Hij vertelde mij, dat hij in zijn auto aan het telefoneren was, toen zijn auto even opgetild werd. Mijn eigen auto stond voor de zijne geparkeerd. Die auto is een vrij grote auto en weegt zeker 2 ton. Robert dacht dat mijn auto om zou waaien," vertelt Colin Searle. Volgens hem heeft de tornado ook takken van bomen gerukt en een trampoline om een lantaarnpaal gevouwen. "Als het 15 tot 20 minuten eerder had gebeurd, dan waren de mensen op weg naar huis en had het allemaal veel slechter af kunnen lopen," vervolgt Searle. Sam Whitehouse, de eigenaar van Cherry Tree Pub, is opgelucht, dat de tornado zijn pub niet heeft geraakt.
Verschillende lezers van de krant stuurden foto's in van funnel clouds. De bovenstaande foto is gemaakt door Vernon Place. "We hadden een ontzettende storm, die een paar minuten duurde. Er zat 15mm regen in de regenmeter. Toen we naar buiten keken zagen we de funnel, die op weg was naar Mildenhall." Kate Palmer, inwoonster van Mildenhall Road, zag dat de weg helemaal onder water stond. Er dreven vuilnisbakken rond. Een woordvoerder van Weatherquest in Norwich, zegt dat er meldingen binnen gekomen zijn van een funnel of een tornado in de regio. Momenteel is het zeer onstabiel weer in de regio, dus het is goed mogelijk, dat er nog meer funnelclouds zich gaan vormen.
© onweer-online
Bron: Newmarkt Journal
Note:
Soham is een kleine stad in Cambridgeshire
| Gewijzigd: 20 februari 2017, 14:30 uur, door Joyce.s