KNMI
'Waarschuwingen Land
In het noorden kans op onweer en waterhozen waargenomen boven de Waddenzee
In de noordelijke helft van het land komt er bij buien lokaal onweer voor. Bovendien zijn er boven het westelijk deel van de Waddenzee waterhozen waargenomen.
Uitgifte: 29/07/2012 09:20 uur' | Gewijzigd: 29 juli 2012, 10:22 uur, door Ben47
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Jammer genoeg heb je daar weer een twitter account voor nodig. Maar dat twitteren laat ik liever aan vogels over.
Zojuist hadden we hier in Heerenveen ook een fikse regenbui met wat gerommel ... Als ik de lucht zo zie lijkt er nog iets aan te komen maar dat wachten we rustig af.
richting groningen zie ik de wolken al komen
fingers crossed!!!
Actueel ligt er een hoogtetrog boven het noorden van het land, deze verlaat ons land halverwege de middag. Een tweede hoogtetrog passeert ons land vannacht met aan de zuidflank daarvan ook nog een barokliene storing die momenteel nog boven Bretagne ligt. Deze storing trekt in de eerste helft van de nacht over het zuidoosten van het land met aan de grond een duidelijk trog in het isobarenpatroon. In de eerste helft van maandagochtend trekt er nog een derde trog over, het meest markant terug te vinden in het isobarenpatroon. Deze trog is op dit moment al zichtbaar boven Cornwall. Bij dit alles daalt de temperatuur op 500 hPa van -20 C om 12 UTC naar -24 C later vanavond en vannacht, maandagmiddag zien we de T500 in het zuiden van het land weer geleidelijk oplopen. Aan het einde van morgenavond nadert nog een vierde trog de kust.
Actueel actieve buien boven het noorden en noordoosten van het land met daarbij ook lokaal onweer en hagel. Later vanavond en vannacht opnieuw buien met vooral langs de kust kans op onweer, KOUW komt met kansen van rond de 60%. Het verschil tussen de zeewatertemperatuur en de temperatuur op 500 hPa bedraagt ca. 42 graden (resp 18/19 C om -24 C). Vannacht krijgt ook de rest van het land buien a.g.v. de langstrekkende storing. Later vannacht en morgenochtend concentreren de buien zich weer op het kustgebied en overdag vooral op het noorden van het land. Elders is een enkele geïsoleerde bui niet uit te sluiten, het zuidwestelijk kustgebied lijkt het maandagmiddag en avond droog te houden. Later morgenavond vooral in het noordwestelijk kustgebied weel actievere buien op nadering van de vierde trog. INDECS blijft voor het noordelijk kustgebied een onweerskans geven van 30-60%.
Uitgifte: 29/07/2012 11.33 uur LT
Tja hoe groot kan het verschil zijn ik woon in bovensmilde...hier heeft het gehoost..Assen-bovensmilde 4km
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Estofex:
Gewoon voor de leuk onweer met met de meeste nadruk op veel regen in de buitjes en de nodige donderklap tevens is er kans op een verdwaalde hoosje
Mvg tatanka
Bron: KNMI
Ja, Nah!,.... ben benieuwd vanavond :o)
Ben wel toe aan een paar flinke donderklappen.... die regen en wind ben ik zo zachtjes aan best wel beu