Edit Sanwa: Citaat ingekort
Er zit geen monstercomplex in het zuidoosten, gewoon stevige regenbuien met wat gedonder ertussen. Een derecho is het al helemaal niet, en gelijkenissen met 25/26 mei 2009 vertoont het ook nauwelijks. Denk bijvoorbeeld aan 14 juli 2010, dat was een mooi voorbeeld van een derecho. | Gewijzigd: 28 juli 2012, 09:54 uur, door Sanwa
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Antwerpen is gewoon onweerbestendig En idd de trekrichting gaat oostwaarts. Zelfs buienradar heeft het nog steeds moeilijk om de trekrichting te bepalen.
Wat brengt het volgende lijntje, nu boiven noord Limburg?
Ik ben bang dat de fut er uit is straks als het hier komt, alleen een fikse bui, maar we zullen het zien, begint weer te lichten, en ga dan slapen.
~men ziet n paar flitsen,en gelijk is het een onweerscomplex, dat is nooit onstaan en gebeurd ook niet!
wees realistich de data gaf het ook al aan, daarom waren de weers instituten ook zeer voorzichtig,met noodweer of zware onweders!
het is en blijft on voorspelbaar dat geef ik ook toe!
maar met zo augustus op de kaart kon men wel eens voor verrassingen komen testaan! qua onweders! dan spreken we elkaar weer!
Hier in Goes, alleen gisterenavond tot en met 11uur flinke bak regen gehad met bakken.
Daarbij zaten welgeteld 3 mooie zware donders en daar bleef het bij, ook vannacht.
Vannacht heeft het nog wel wat geregent maar dat mag geen naam hebben.
Zit nu al weer onder de partytent met laptopje en OO erop met een23 graden.
Edit Sanwa: Citaat ingekort
Er zit geen monstercomplex in het zuidoosten, gewoon stevige regenbuien met wat gedonder ertussen. Een derecho is het al helemaal niet, en gelijkenissen met 25/26 mei 2009 vertoont het ook nauwelijks. Denk bijvoorbeeld aan 14 juli 2010, dat was een mooi voorbeeld van een derecho.
Toen de bui op de nederlandse radar verscheen had deze een hoge bliksemactiviteit en zware regenval (hoewel dit ver van de radar nog al eens overdreven kan worden), maar op het moment dat het ik het bericht op het forum zette was deze idd verzwakt. De onstabiliteit is 's nachts ook niet zo hoog meer waardoor deze niet zo sterk leek. Op de europese radar kun je veel beter zien hoe erg de bui uitbogen is. De lucht kolkt er nu nog van.
vergelijkenissen met 25/26 mei 2009
1. de bui komt uit het zuiden
2. de bui beweegt snel
3. de bui is langwerpig
4. de bui vertoont rear-inflow jets
5. de bui beweegt naar links
6. de bui buigt uit
7. de bui is gelijk al op de radar te zien als deze binnen bereik van de radar komt
8. de bui komt 's nachts over
9. de bui laat op een gegeven moment aan de kant die van de radar af zit een bundel van divergente stralen van verschillende kleuren lichtblauw (ik kan het niet beter omschrijven)
10. de bui ontstaat in centraal-frankrijk
11. de bui veegt een aantal andere buien van de radar
12. de bui vertoont een bookend vortex
er zijn echter nog geen meldingen van zware windstoten. dus zolang deze er niet zijn en een officiele instantie het niet zegt is het geen derecho. maar dan kan ik het nog wel vermoeden dat het er 1 is...
edit: er zijn nu 5 meldingen van windstoten van 25 m/s of harder.
en 14 juli 2010 vind ik twijfelachtig. Het verschil tussen een bow echo en een derecho is dat een bow echo uit één bui ontstaat en een derecho uit meerdere. Ook moet de derecho over een minimale afstand van 400 km windstoten van 25 m/s produceren. Ook mag er niet langer dan 2 uur tussen twee opeenvolgende meldingen van windstoten van 25 m/s of hoger zitten (dit alles is mijn criterium om ze uit elkaar te houden, al is het de vraag hoe je een boog noemt die uit meerdere buien ontstaat maar geen windstoten van 25 m/s veroorzaakt). De bui van 25/26 mei 2009 voldoet net aan dit criterium voor derecho. Op 14 juli 2010 zjin er 2 bogen in NL. Om 17:25 heeft de rechterboog 1 rear-inflow jet. Dat betekent dat deze uit 1 cel is ontstaan (alhoewel het onzeker is of deze ene cel zelf uit meerdere buien is ontstaan maar dan nog, uiteindelijk is het 1 bui). De linkerboog heeft er dan 3. Deze is er uit 2 ontstaan maar omdat de boog in het midden het sterkt uitbuigt heeft deze er 3. Dit zou eventueel een derecho kunnen zijn, hoewel de rechterboog sterker was (de boog ging sneller, boog erg sterk uit en veroorzaakte meer schade en helaas twee doden en gewonden). | Gewijzigd: 28 juli 2012, 13:48 uur, door Robert96