Hee Ron, blijf je vanacht in Nijmegen of ga je uit?
De cape zou daar plaatselijk niet onder de 1000 gaan...
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Gaat goed tekeer daar!!in de buurt van goch daar hangt die
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
blijf lekker op mijn plek dicht bij het bed was al om 04.00 uur op gister
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Goodnight!
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
blijf lekker op mijn plek dicht bij het bed was al om 04.00 uur op gister
Ahh oke.. !
Jaah denk dat ik ook maar rond huis blijf..
Verwacht niet veel hier in Nijmegen, meer de grens over! Maar als ik de radar op Weerdrachten zie lijkt de bui die DL in trekt een beetje NW te draaien.
Maar we zullen zien!
Maar waar van daan?! haha
hier vandaan www.meteohuins.nl/wxanim_nl.php
Tis nog altijd 23gr binnen, en dat terwijl ik juist bewust de hele dag alles dicht had gelaten!
Lucky bastard;) hier 25,5 Und kein Gewitter:(
Even voor en achterdeur op nu, maar idd alleenn regen op het moment. Wel wat verkoeling maar de donders zijn nog altijd ver weg
Zo maar eens proberen te slapen, mischien eens wakker schrikken van een paar leuke donders of zo
Inmiddels is de regen weer wat afgezwakt..........
Brr Arnhemmers ... Haha nee geintje
Hopen dat het daar ook wat harder gaat over een uurtje of anderhalf !
Als ik de buien zie die er aankomen zit er wel degelijk een kansje in !! Maar dan moet eht wel noordwaards blijven gaan en niet ineens oostelijk trekken!
Inmiddels is de regen weer wat afgezwakt..........
Brr Arnhemmers ... Haha nee geintje
Hopen dat het daar ook wat harder gaat over een uurtje of anderhalf !
Als ik de buien zie die er aankomen zit er wel degelijk een kansje in !! Maar dan moet eht wel noordwaards blijven gaan en niet ineens oostelijk trekken!
hahaha
Ja hoop het ook! van mij mag het! Zeer welkom een goede onweersbui!
Maar zoals ik het nu zie ook qua ontwikkeling juich ik nog niet te vroeg!
Zien het wel...........hoop natuurlijk ontzettend dat je gelijk hebt en dat de boel lekker noordwaards blijft trekken!
progressive derecho: groepje onweersbuien dat clustert, zich snel gaat voortbewegen en uitbuigt en daarbij over een groot gebied (zeer/extreem) zware windstoten produceert). In het begin vertonen de individuele cellen vaak een rear-inflow notch.
hybrid derecho: is voor zover ik weet hetzelfde als een progressive derecho maar dan met meerdere bogen naast elkaar
serial derecho: een derecho met meerdere bogen maar het verschil tussen deze soort en een hybrid derecho is dat de serial derecho in de richting haaks op de gemiddelde windrichting beweegt.
ik vermoed dat het een hybrid derecho is. Het systeem beweegt snel, heeft (niet heel goed te zien) meerdere bogen naast elkaar, liet vooral in het begin rear-inflow notches zien, houd het lang vol en produceert zware windstoten. Ik weet niet precies bij welke omstandigheden deze onweersbuien ontstaan maar voor zover ik weet kunnen ze ontstaan als de 700 hPa windsnelheid tenminste 15 m/s is en als de de 0-3km mid layer shear tenminste 15 m/s is. Ten oosten van het thermisch lagedrukgebied waait er een hard wind op middelbare hoogte (700-500 hPa ofwel 3-6 km hoogte) die ervoor zorgt dat deze waardes gehaalt worden (volgens GFS, EC en WRF).
het systeem lijkt trouwens veel op de buienlijn die in de nacht van 25/26 mei 2009 over de benelux trok (en waarvan ik vermoed dat het ook een derecho was). ach ja misschien ben ik morgen weer tot nieuwe inzichten gekomen. ik zag trouwens mooie stratocumulus lacunos (wolk met gaten en golven) bij een voormalige onweersbui dus ik ben tevreden voor vandaag. het forum en de chat waren ook weer leuk en gezellig! weltrusten iedereen. | Gewijzigd: 28 juli 2012, 00:54 uur, door Robert96