Volgens deze kaarten lijkt het idd een MCS! Hier in het noorden zullen we daar echter niet zoveel van merken aangezien het over de lijn Eindhoven-Nijmegen-Doetinchem trekt.. Maar toch interessant om in de gaten te houden
Alleen die Cape vind ik raar ( en Li). Zo'n hoge dauwpunten en toch capewaardes van 1000 tot 1500. Kan dit nog oplopen naarmate we dichter komen of niet?
| Gewijzigd: 24 juli 2012, 19:48 uur, door Marga
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Alleen die Cape vind ik raar ( en Li). Zo'n hoge dauwpunten en toch capewaardes van 1000 tot 1500. Kan dit nog oplopen naarmate we dichter komen of niet?
Vaak op de dag zelf komen de waardes meestal een stuk hoger. Voor 5 juli werd er ook maar een cape van 2000 j/kg met een lifted van -5 berekend, cape op de dag zelf ging makkelijk boven de 2500 j/kg en de lifted schommelde tussen de -6 en -7, ik weet bijna zeker dat het zwaarder gaat uitvallen als gfs voorspelt. Temperatuur voor vandaag hadden ze ook al niet goed voorspeld dus kan nog alle kanten op.
| Gewijzigd: 24 juli 2012, 19:53 uur, door MarkB
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Hoe zwaar en waar? Dag zelf nowcasten, is typisch aan onweer
Mooi gezegt het is idd afwachten..eerst nog ff zweten de dagen dr voor
Hoe zwaar en waar? Dag zelf nowcasten, is typisch aan onweer
Eindigen BIJNA altijd met onweer.
Een mcs in het midden en oosten, westen wind in het westen.
Laten we hopen van niet
Mooi gezegt het is idd afwachten..eerst nog ff zweten de dagen dr voor Geen last van, begin pas te zweten bij 40 graden en koud te krijgen bij -20
Vrijdag zal er een mooi schouwspel zijn, maar ook de negatieve factoren zullen jammergenoeg weer een rol spelen. Wateroverlast, bomen omver, blikseminslagen met brand tot gevolg...
| Gewijzigd: 25 juli 2012, 15:56 uur, door Marga
Edit Marga: quote ingekortKan je pas op het moment zelf zien
Het westen van België heeft toch ook al mooie onweerders gehad, net als het oosten.
Hier in Antwerpen heb ik er welgeteld 1 gehad Maar mij hoor je niet klagen!
| Gewijzigd: 25 juli 2012, 15:56 uur, door Marga
http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/default.asp?dag=4&tau=87®io=bx&element=pcp
Hieronder een Forecast voor vandaag.
Gelijkaardig aan ESTOFEX vind ik, wél veel nauwkeuriger op vlak van voorspellen van onweders voor Benelux'ers!
www.etobenelux.blogspot.com
| Gewijzigd: 24 juli 2012, 23:02 uur, door charrly
Hoe vaak hebben we hier nu al aardige knaldagen gehad? Genoeg denk ik zo,ik kijk amper naar de kaarten omdat ik weet dat het meestal enkel maar berekeningen zijn,en geen werkelijkheid.
Vooralsnog hebben de meeste onweersdagen totaal een omgedraaid beeld laten zien,Noorden en Noord-Oosten stierf het meeste keren af terwijl de papieren voor die regio's ook goed waren.
Laat je niet leiden door kaarten alleen,het weer doet wat hij zelf wil en trekt zich niks aan van onze computers.Dat is het mooie ervan. | Gewijzigd: 24 juli 2012, 23:10 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Iedereen een koele maar niet te koele nacht toegewenst | Gewijzigd: 25 juli 2012, 15:57 uur, door Marga
Helaas viert mijn moeder haar verjaardag in de avond, dus ik denk dat ik de radar gewoon goed in de gaten moet houden als we buiten zitten haha!
Maar ik denk, terugkijkend naar soortgelijke situaties, dat de zaterdag en zondag ook wel wat warm en vooral klam aanvoelen, maar
lang niet zo warm als vandaag en komende dagen.
Dat is toch wel het fijne van onweer: het ''breekt'' de lucht een beetje
Zo is het van mijn kant niet bedoeld, maar het is wel gebaseerd op mijn ervaring.
En het aantal knaldagen, 2 dagen met enkele knallen, verder nog niets, blijkt wel hoe plaatselijk dat het is.
Ik heb ook goede hoop, en wil absoluut niet negatief zijn, maar ten oosten van Dord is het vaak veel heftiger (de welbekende onweerstong).
Op naar vrijdag, met hopelijk voor iedereen een spectakel.
| Gewijzigd: 25 juli 2012, 15:58 uur, door Marga
Als ik misschien eventueel mogelijkerwijs een ijsje krijg, ga ik maar van geen ijsje uit,
Simpelgezegd, 'Verwachting schept teleurstelling' (T. Edison)
Geloof me, computers berekenen aan de hand van bekende waarden en nemen geen fluctuaties mee.
Ook hebben ze geen visioenen.
Maar ik begrijp dat tijdens het verheugen; het speculeren erg verleidelijk is.
(Ervaring leert dat dat leid tot een (euro)crisis.)
https://twitter.com/#!/Haveman1976