![](/images/userimages/forum/user_6168/119620.jpg)
Deze foto is genomen in Disentis in zwitserland om 10 over 6 's avonds vorige week. De luchten achter deze regenboog behoren bij een onweersbui. Het was een dubbele regenboog maar dan niet met een gespiegeld kleurverloop en ook niet op een bepaalde afstand vanaf de eerste boog, maar direct er tegen aan. Met het oog was deze wat beter zichtbaar dan op de foto, maar ik heb de foto iets bewerkt zodat het kleurverloop toch wat duidelijke wordt, zoals het met het oog ook goed zichtbaar was.
![](/images/userimages/forum/user_6168/119621.jpg)
Nu zat ik wat op te zoeken wat het geweest kon zijn, maar kon het niet vinden, het lijkt wel op het volgende: Supernumerary rainbow (overtollige bogen)
http://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow#Supernumerary_rainbow
maar daarbij wordt de regenboog in steeds dunnere banden aan de binnenzijde weergegeven, en ook niet alle kleuren. Bij wat ik heb gezien is de 2e boog even breed als de eerste, en ook alle kleuren zitten in de 2e boog.
Iets waar ik eerst ook nog aan zat te denken was dat er twee gebieden met regen achter elkaar zitten, maar een regenboog ontstaat altijd op een bepaalde hoek vanaf de zon, dus de afstand tot de bui maakt niet uit de regenboog zal altijd onder dezelfde hoek te zien zijn, daardoor kan dit ook geen verklaring zijn
Heeft iemand dit misschien eerder gezien of een mogelijke verklaring hiervoor? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dit is geweest.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Lees hier maar eens verder
![;) ;)](/images/smilies/3.gif)
Lees hier maar eens verder
![;) ;)](/images/smilies/3.gif)
Ja ik denk dat je gelijk hebt. "mostly during heavy showers" Dat kan ook wel kloppen, het was een best stevige onweersbui.