Ik moet wel zeggen dat er tegenwoordig met die onweerswaarschuwingen gegooid
wordt als vogelvoer.
Het is pas 10:00...
Ik moet wel zeggen dat er tegenwoordig met die onweerswaarschuwingen gegooid
wordt als vogelvoer.
Helemaal gelijk. Nu al 10 of 11 dagen achter elkaar waarschuwingen voor onweer. Nog geen klap gehoord of gezien.
Als ik er van uit ga dat er bij een waarschuwing 30% kans is dat ik een klap mee krijg, is er dus 70% kans dat ik geen onweer ervaar.
Als er dan 11 dagen lang een waarschuwing wordt uitgegeven, is de kans dat er geen onweer komt 0.7^11 = 0.019 oftwel 1.9 procent.
Conclusie: Al die waarschuwingen zijn volkomen onbetrouwbaar en je hebt er niks aan en niemand neemt het nog serieus.
Je zou ook automobilisten elke dag kunnen waarschuwen dat ze een brandweerauto tegen kunnen komen.
Je moet het ook niet op een klein gebied bekijken. Om op fransamsterdam terug te komen: er is in de afgelopen dagen bijvoorbeeld meerdere keren onweer binnen 30 km van Baarn geweest. De waarschuwingen zijn naar mijn mening dus terecht en dienen een goed doel, maar veel mensen weten de waarschuwingen (en de weersverwachtingen in het algemeen) niet op de juiste manier te interpreteren.
On topic:
Hier (Midden-Limburg) hebben we flinke regen op het moment en de wolkentoppen reiken steeds iets hoger. De buien nemen ook gauw in intensiteit toe, dus een klap onweer kan er zometeen zomaar tussenzitten.
Het is dan wel weer merkwaardig dat nu.nl meldt dat er vanmorgen files zijn ontstaan door hevige regenval met slecht zicht en aquaplaning, terwijl er NIET voor hevige regen gewaarschuwd was, ook niet voor een KANS daarop. Het waarschuwingssysteem is dus bovendien inconsistent.
Ook voor wind- en waterhozen was geen enkele waarschuwing afgegeven. Die waarschuwing kwam pas toen er één gesignaleerd was. Ja, zo kan ik het ook.
Ik klaag niet, ik stel dingen vast.
| Gewijzigd: 11 juli 2012, 10:53 uur, door fransamsterdam
En als jullie willen klagen kan dat hier
probeer dat maar eens
Voorspellingen vind je bij de waarzegster op de kermis.
Juist!
En als je een pagina terug de KNMI guidance goed door leest staat er dat de grootste kans op onweer in de middag en avond is, het is nu pas half 12. Of er moeten in NL ineens andere tijdzone's zijn waar ik nog niet van af weet...
Van 09u50'33'' zonnig tot 09u53'45''. Dan tot 10u12'44" wolken. Er valt van 10u04'55" tot 10u09'22" een bui over de Buzzsaw (dus gelieve op dat moment de ZW-lijke hoek op 30 meter 45 cm van het hek te mijden). Van 10u45'19" terug zonnig (vooral in de buurt van de Octopus to ongeveer 14 cm voor de Cobra, gelieve uw kinderen in tesmeren want anders is het ook weer de schuld van de weermannen). Tussen 11u13'56" en 12u07'26" is het terug wat meer bewolkt. De maxima in de buurt van Flash back: 18.233333°C. Maxima in de buurt van de Cobra: 18.33333444°C. Maxima in de buurt van de Octopus (tot ongeveer 17cm05mm ervan): 17.555334444°C (waarom het steeds wat frisser is zal volgend jaar bekend gemaakt worden de publicatie van een doctoraatsthesis).
Let op om exact 14u14'33" valt er een onweerachtige bui (gelieve niet te schuilen onder een boom of op een hoge attractie te kruipen of het is weer de schuld van de weermannen!). De bui verlaat 33'22" later het westelijk gedeelte van het park (tot ongeveer net voorbij de vuile openbare toiletten, ook dit is de schuld van de weermannen want ze zijn ze niet komen kuisen) Nog eens 17" later (maar hier is nog enige twijfel over, het zou ook 18'' later kunnen zijn) wordt het droog in het midden van het park. Maar, en hier is geen twijfel over, exact 5 seconden later verlaat de bui de oostelijke omheining (daar in de buurt van het souvenirkot met de veel te dure prijzen).
Of had u liever:
Vandaag krijgen we een afwisseling van zonnige en zwaarbewolkte perioden met van tijd tot tijd buien, die onweerachtig kunnen zijn. Maxima rond 18°C.
Onnozelaars!
Bron: facebook Fritz Buyl
Edit Sanwa: Is dit beter zo??
Van 09u50'33'' zonnig tot 09u53'45''. Dan tot 10u12'44" wolken. Er valt van 10u04'55" tot 10u09'22" een bui over de Buzzsaw (dus gelieve op dat moment de ZW-lijke hoek op 30 meter 45 cm van het hek te mijden). Van 10u45'19" terug zonnig (vooral in de buurt van de Octopus to ongeveer 14 cm voor de Cobra, gelieve uw kinderen in tesmeren want anders is het ook weer de schuld van de weermannen). Tussen 11u13'56" en 12u07'26" is het terug wat meer bewolkt. De maxima in de buurt van Flash back: 18.233333°C. Maxima in de buurt van de Cobra: 18.33333444°C. Maxima in de buurt van de Octopus (tot ongeveer 17cm05mm ervan): 17.555334444°C (waarom het steeds wat frisser is zal volgend jaar bekend gemaakt worden de publicatie van een doctoraatsthesis).
Let op om exact 14u14'33" valt er een onweerachtige bui (gelieve niet te schuilen onder een boom of op een hoge attractie te kruipen of het is weer de schuld van de weermannen!). De bui verlaat 33'22" later het westelijk gedeelte van het park (tot ongeveer net voorbij de vuile openbare toiletten, ook dit is de schuld van de weermannen want ze zijn ze niet komen kuisen) Nog eens 17" later (maar hier is nog enige twijfel over, het zou ook 18'' later kunnen zijn) wordt het droog in het midden van het park. Maar, en hier is geen twijfel over, exact 5 seconden later verlaat de bui de oostelijke omheining (daar in de buurt van het souvenirkot met de veel te dure prijzen).
Of had u liever:
Vandaag krijgen we een afwisseling van zonnige en zwaarbewolkte perioden met van tijd tot tijd buien, die onweerachtig kunnen zijn. Maxima rond 18°C.
Onnozelaars!
Bron: facebook Fritz Buyl
Edit Sanwa: Is dit beter zo??
Haha Sanwa,
Leuk gevoel voor humor!
Edit Sanwa: ik heb je antwoord even uit het citaat gehaald en goed gezet. En dank je wel. Zag het op facebook staan
| Gewijzigd: 11 juli 2012, 12:48 uur, door Sanwa