Vandaag en morgen zijn er weer enkele kansjes op onweer. Vandaag trekt een trog over die vooral in het oosten van België(Limburg en Luik) en het zuidoosten van Nederland voor onweer kan zorgen. Momenteel wordt door sommige weermodellen tot 20-25 mm/m² aan regen verwacht. De cape loopt in bovengenoemde gebieden op tot 400-600 J/Kg met een lifted index van -2. Ook morgen trekt nog een storing over die dan opnieuw voor onweersbuien kan zorgen. Wederom zijn de kans dan het hoogst in het zuidoosten al vergroot elders ook de kans op enkele buien(guidance).
Neerslagtotalen tot middernacht (HIRLAM):
Stukje van de guidance:
In de loop van de dag vooral in het zuidoosten actieve buien met onweer boven het zuidoosten van het land, samenhangend met PVA op nadering van de hoogtetrog. Elders wat minder actieve buiigheid. De Uitvoer is hier nu wel vrij consistent in. KOUW/INDECS komt met onweerskansen tussen 75 en 95% voor met het zuidoosten van het land. Ook woensdag is er in het zuidoosten weer een hoge kans, meer dan 90%, elders tussen 50 en 90%. In de avond aan de kust toenemende buiigheid op nadering van het (hoogte)laag
Bron: KNMI
Kansenkaarten voor vandaag en morgen:
Bron: Wetteronline
©onweer-online
KNMI: Bij buien kans op onweer, mogelijk ook windstoten. Geldig: dinsdag 10 juli 2012 vanaf ca 12 uur gedurende ca 6 uur
KMI: Van 10/07 11u tot 10/07 20u : In de loop van de namiddag worden in de oostelijke landshelft plaatselijk intense regen- en onweersbuien verwacht. Er wordt daar 10 tot 25 mm neerslag berekend tussen 11u en 20u, maar lokale afwijkingen blijven mogelijk. In de loop van de avond wordt het opnieuw droger.
Bron: Meteoalarm
*plaatje*
goed voor de plantjes, scheelt weer sproeien (always look on the bright side of life....) Goeie kansen hier vandaag en morgen, ben benieuwd! Gisteren dacht ik dat het al ging gebeuren, de luchten waren zwart! Dat beloofd wat...
Hoogtetroggen en (hoogte)lagen, actieve buien met onweer, kansen tussen 75 en 95% en meer dan 90%, wie neemt dit nog serieus?
Om 12 uur gaat het beginnen in Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg, tot 18 uur, volgens de waarschuwingen van het KNMI. Pfff, blij dat ik in het zonovergoten Baarn woon. | Gewijzigd: 10 juli 2012, 09:29 uur, door fransamsterdam
Tevens hoop ik niet op zo veel neerslag want dat brengt alleen maar problemen met zich mee.
Succes Z-O
Thanx! Ik zal de camera klaarzetten! (al pist Arnhem vaak naast de pot, maar we blijven optimistisch )
Drenthe is er ook bij gekomen, alleen geldt deze waarschuwing voor woensdag 11 juli.
Enkele regen- en onweersbuien, daarbij ook kans op windstoten tot ongeveer 50 km/u
Geldig woensdag 11 juli vanaf ca 12 uur, gedurende ca 8 uur.
Alle provincies die voor vandaag ook al waarschuwingen hebben, hebben die morgen weer.
Tenminste dat is nu voorlopig uitgegeven door het KNMI.
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
We houden het nog wel een tijdje droog in noord- en midden-Limburg denk ik.
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten