Volgende week lijkt men nog onzeker wat de temperatuur betreft denk ik.
Bij jou lijkt het altijd veel warmer dan de rest van België. Welk station ligt het dichst bij jou en is daar die 25 graden van?
Volgende week lijkt men nog onzeker wat de temperatuur betreft denk ik.
Bij jou lijkt het altijd veel warmer dan de rest van België. Welk station ligt het dichst bij jou en is daar die 25 graden van?
Geen enkel van die stations licht vlakbij.
Maar die warmere temperatuur kan te maken hebben omdat ik vlakbij de stad zelf woon.
Kan dus kloppen kijk maar naar vosselaar
http://www.hetweeractueel.nl/weer/vorselaar/actueel/
Das redelijk dichtbij | Gewijzigd: 11 augustus 2012, 13:59 uur, door Strandjutter
En btw 25 graden in Antwerpen? Ik zou dan toch eens mijn verwarming uitzetten
Weerstations van het KMI duiden 22 graden aan maar die staan op open velden waar het beduidend koeler is. In de stad kan het al snel 2 graden warmer worden dan elders aangezien dat sneller opwarmt dan elders. | Gewijzigd: 11 augustus 2012, 16:06 uur, door Strandjutter
De Europese Oper en Control gaan voor hoge temperaturen zondag de 19e. Tegen de 30 graden!
| Gewijzigd: 11 augustus 2012, 23:48 uur, door Ben47
Het is nu alweer 24 graden en volop zon en het word vandaag tot 27 graden! - KMI
Volgens het KMI gaan de temperaturen van maandag tot en met zondag boven die 25 graden uitkomen. Met woensdag en zaterdag uitschieters tot plaatselijk 30 graden! Een dagje kust zal er zeker inzitten dus ! | Gewijzigd: 12 augustus 2012, 13:11 uur, door Strandjutter
Ook zaterdag zal er in België al 31 graden gehaald worden volgens GFS.
Edit BartS: Even het kaartje van ECMWF ook toegevoegd
| Gewijzigd: 13 augustus 2012, 09:01 uur, door Bart Standaert
Geldig van woensdag 15 augustus tot maandag 27 augustus
Synoptische ontwikkeling
De blokkade boven Scandinavië brokkelt af, maar op woensdag zorgt een zuidoostelijke wind nog voor de aanvoer van warme er droge lucht.
Een lagedrukgebied bereikt in de loop van woensdag Ierland en het bijbehorende koufront trekt in de nacht naar donderdag over onze omgeving.
In de dagen daarna verplaatst het sturende laag zich weer wat westwaarts en vormt er zich een zwakke hoogterug boven het Europese vasteland. Tussen beide systemen in zien we aan de grond de stroming dan draaien naar zuid tot zuidwest waardoor vanaf vrijdag weer warmere lucht wordt aangevoerd met de warmste dag op zondag.
In de nacht van zondag op maandag lijkt de warmte weer verdreven worden door een koufront wanneer genoemde laag richting Scandinavië trekt.
Wat opvalt is de neerslagpiek donderdagnacht bij de koufrontpassage.
De kans op zomerse temperaturen is in het weekend groot, voor zaterdag is dit ca. 70%. Op zondag zien we de spreiding erg groot worden (20-30 graden) hetgeen het gevolg is in timing van het koufront dat de warmte moet verdrijven. De kans op zomerse temperaturen is dan nog maar 50%, maar tegelijkertijd zien we daar ook een 10% kans op het overschrijden van de tropische grens van 30 graden.
Daarna gaat de overgang naar koeler weer waarschijnlijk met buien gepaard, de kans op hoge CAPE-waarden (>1000 J/kg) is ca. 30%. In de loop van volgende week keert in ca. 30% van de EPS-leden het zomerse weertype weer terug, scenario 1. De kans dat we structureel overgaan naar een koeler en wisselvalliger weertype (scenario 2) is echter groter, ca. 70%.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Dinsdag en woensdag vrij warm zomerweer met soms een regen- of onweersbui.
Donderdag tijdelijk koeler, daarna weer warmer met in het weekend waarschijnlijk weer zomerse temperaturen met
in de loop van zondag een toenemende onweerskans.
en het gekke is dat er tseeds net wat teveel egen valt voor dergelijke werkzaamheden maar dat het over het geheel genomen weer erg droog is, zo is hier de natuurbrandfase alweer vrolijk geel geworden. | Gewijzigd: 13 augustus 2012, 14:58 uur, door jcroon
Voor België en Nederland geldt een officiële definitie van een hittegolf, die door onder andere het KNMI en sinds 2003 door het KMI wordt gehanteerd. De definitie luidt als volgt[1]: Ten minste vijf dagen achtereen waarop de maximumtemperatuur 25,0 ºC of meer bedraagt (zomerse dagen); waarbij ten minste op drie dagen de maximumtemperatuur 30,0 ºC of meer bedraagt (tropische dagen). Deze temperaturen worden op anderhalve meter boven het maaiveld gemeten in een zogenaamde weerhut. Het zal kantje boordje worden als we naar de temperatuurkaarten kijken.
Hieronder de maxima voor woensdag tem zondag (5dagen):
Ik moet toch zeggen dat ik bij lang na nog geen hittegolf zie in de door jou geposte kaarten.
1 dag temps rond 30 en 1 dag dat we met een beetje geluk in het zuiden de 30 halen, maar bij de andere kaarten bij lange na niet. .De 25 word nog moeilijk,
quote: Ten minste vijf dagen achtereen waarop de maximumtemperatuur 25,0 ºC of meer bedraagt (zomerse dagen); waarbij ten minste op drie dagen de maximumtemperatuur 30,0 ºC of meer bedraagt | Gewijzigd: 13 augustus 2012, 18:31 uur, door mochino