Geldig van donderdag 26 juli tot dinsdag 07 augustus
Een afzwakkende hoogterug boven West-Europa trekt oostwaarts. Deze wordt gevolgd door een uitzakkende hoogtetrog waarvan het cyclonaliteitscentrum uiteindelijk boven de Britse Eilanden terechtkomt. Hierdoor wordt de bovenstroming (zuid)westelijk. Aan de grond is aanvankelijk sprake van een zwakke (thermisch bepaalde) luchtdrukverdeling.
Vanaf vrijdag passeert een thermisch laag waarachter de stroming noordwestelijk wordt Samenhangend met de genoemde hoogtetrog bevindt zich aan de grond ook een laag boven de Britse Eilanden vanaf komende weekend.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot vrijdag is het model net als bij de vorige runs eensluidend: droog en warm.
Vrijdag passeert het genoemde (thermisch) laag met daar vooruit een gebied met flinke onstabiliteit. De exacte evolutie van deze systemen blijft een kwestie van nowcasten, het lijkt er wel sterk op dat de kans op extremer weer zich vrijdagavond, begin zaterdagnacht zal gaan afspelen, hierbij Cape waarden die variëren tussen 1000 en 2000 J/Kg in het Ensemble.
Daarna een zeer duidelijke afkoeling, staafdiagrammen laten dit ook mooi zien. In loop van volgende week neemt de bandbreedte van de pluim als vanzelfsprekend wel toe maar de oplossingen van de stromingspatronen in het Ensemble zijn tamelijk eenduidig: Een tamelijk doorstroomd westelijk bovenlucht patroon, er zijn wat variaties in de breedtegraad waarop de jet (en het polaire front) zich uiteindelijk zal gaan bevinden, en dit heeft zijn weerslag in temperatuur en neerslaghoeveelheden. Dit staat garant voor opnieuw koele, (licht) wisselvallige periode.
Samenvatting meerdaagse-periode: (eerste 5 dagen)
Tot en met vrijdag warm en zonnig, daarna onweersbuien en afkoeling.
Samenvatting EPS-periode: (na 5 dagen tot 7 augustus)
Zeer waarschijnlijk maxima onder normaal en wisselvallig.
De Amerikaanse en Europesche pluim (bron weerplaza)
De Europesche is onvernaderd. De Amerikaan geeft nu voor volgende week weer lagere temperaturen dan in de runs van gisteren.
Zeker een flinke daling van de temperatuur. Zondag 17-19 graden aan onze oostgrens met Duitsland. Dan zal het aan zee wel 14/16 graden worden.
| Gewijzigd: 24 juli 2012, 22:58 uur, door Sanwa
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Nou, voor de tijd van het jaar vond ik het allemaal zo niet winters dan toch herfstachtig guur aanvoelen. gelukkig is het vandaag en de komende dagen wat beter maar veuls te kort. Maar goed misschien krijgen we nog een dagje extra, veel weersveranderingen zijn dit jaar een dag of wat opgeschoven.
Blij dat het nu ergens op lijkt.
Er is nu tenminste een slok uit het bekende halflege dan wel haflvolle glas. Zit er nog wel veel in dat glas maar oppassen dat het bier niet verschraald.
Maar alsnog, blijft nederland. Wees blij met de zon nu nog, ik kan er niet van genieten in ieder geval.. ik moet werken nu ik net klaar bent met examens mbo.
Maar alsnog, wat nou als het kouder wordt? 20 graden is warm genoeg... als dat daarna nog aantal dagen blijft, vind ik het ook allemaal best!
Nou ja, ik wete me van vroeger, toen ik nog jong en onschuldig was te herinneren dat augustus wel eens de warmste uitschieters gaf.
Citaat van Joeke12, dinsdag 24 juli 2012, 23:22 uur
...En natuurlijk wil ik in het weekend nog buten kunnen zitten , maar lijkt gunstig nog, eerst omslag direct vrijdag. Nu pas maandag..hoop dat het uitstellen blijft en dat de omschakeling pas volgende week gebeurd op het eind haha xd
Waar heb jij gelezen dat de omslag niet a.s vrijdag komt? Ik ben benieuwd. KNMI gaat er nog steeds vanuit dat het wel vrijdag/zaterdag gebeurt. Maar misschien begrijp ik je verkeerd en dan lees ik het wel van je.
Uit 'Beoordeling lange termijn'(Uitgifte: 25/07/2012 01.45 uur)
Geldig van vrijdag 27 juli tot woensdag 08 augustus
Een afzwakkende hoogterug boven West-Europa trekt oostwaarts. Deze wordt gevolgd door een uitzakkende hoogtetrog waarvan het cyclonaliteitscentrum uiteindelijk boven de Britse Eilanden terechtkomt. Hierdoor wordt de bovenstroming (zuid)westelijk. Aan de grond is aanvankelijk sprake van een zwakke (thermisch bepaalde) luchtdrukverdeling.
Vanaf vrijdag passeert een thermisch laag waarachter de stroming noordwestelijk wordt. Samenhangend met de genoemde hoogtetrog bevindt zich aan de grond ook een laag boven de Britse Eilanden vanaf komende weekend.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot vrijdag is het model net als bij de vorige runs eensluidend: droog en warm.
Vrijdag passeert het genoemde (thermisch) laag met daar vooruit een gebied met flinke onstabiliteit. De exacte evolutie van deze systemen blijft een kwestie van nowcasten, het lijkt er wel sterk op dat de kans op extremer weer zich vrijdagavond, begin zaterdagnacht zal gaan afspelen, hierbij Cape waarden die variëren tussen 1000 en 2000 J/Kg in het Ensemble.
Daarna een zeer duidelijke afkoeling, staafdiagrammen laten dit ook mooi zien. In loop van volgende week neemt de bandbreedte van de pluim als vanzelfsprekend wel toe maar de oplossingen van de stromingspatronen in het Ensemble zijn tamelijk eenduidig: Een tamelijk doorstroomd cyclonaal westelijk bovenlucht patroon, er zijn wat variaties in de breedtegraad waarop de jet (en het polaire front) zich uiteindelijk zal gaan bevinden, en dit heeft zijn weerslag in temperatuur en neerslaghoeveelheden. Dit staat garant voor opnieuw koele, (licht) wisselvallige periode.
Samenvatting meerdaagse-periode: (komende 5dagen)
Vanaf zaterdag beduidend koeler, meer bewolking en van tijd tot tijd regen of enkele buien.
Samenvatting EPS-periode: (na 5 dagen tot 8 augustus)
Zeer waarschijnlijk voortzetting van het te koele wisselvallige weertype met maximumtemperaturen van krap 20 graden.'
Nu is die beoordeling weliswaar gebaseerd op de run van gisteren 14u locale tijd en kan met de run van 2 uur afgelopen nacht wat veranderd zijn, maar dat het vrijdag niet omslaat lijkt me wat te ver gaan.
De pluim waarop de KNMI beoordeling gebaseerd is (geproduceerd 14u gisterenmiddag).
De latere Amerikaanse pluim van 10u vanmorgen. Ook hier nog steeds de omslag op vrijdag/zaterdag.