's Avonds rond een uur of elf naar bed gegaan en in de nacht werd ik langzaam opgewekt door gerommel in de verte. Maar dit keer waren de donders "anders". Iedere keer zag ik een korte felle flits/weerlicht en hoorde dan na een aantal tellen iedere keer kort gerommel (1 a 2 sec) en dat werd dan weer abrupt afgebroken. Toch maar eens uit mijn raam gaan kijken richting het zuiden. Daar merkte ik op dat het zich allemaal in het noorden afspeelde dus als een gek een raam gezocht richtning noord. Na een minuut of 5 te hebben gekeken zag ik 2 hele felle CG ontladingen en een hoop losse flitsjes. Het was 1:30 uur in de nacht en dacht bij mezelf....uhhhmmm... gaan met die banaan! Adrenaline begint dan te stromen, je bent extreem moe maar zo'n boost maakt je weer helemaal scherp. Kleren aan, fotoapparatuur voorbereiden, en hup de auto in.
Vanuit mijn huis reed ik naar de pas geopende rotonde genaamd hovenring (grote paal links op de foto):
Net mijn spullen opgesteld maar onweersactiviteit leek eruit te zijn en het begon redelijk te regenen. Door naar de volgende lokatie. Ik ben toen richting industrieterrein Son gereden en op een talud nog wat aardig ontladingen gezien maar het was al weer redelijk ver weg:
Dus daarna maar richting het noorden gereden en via een parkeerplaats van een tankstation op een viaduct gereden met een mooie setting. Dat ging voor de test foto goed maar toen hoorde ik achter me een regengordijn aanmkomen. Je zag en hoorde het letterlijk en figuurlijk aankomen en toen het gordijn bij mij was leek er wel een kraan open te staan. Dus als een gek weer camera en statief opbergen en snel instappen. Die 20 seconden buiten de auto staan leverde me aardig nat shirt op.
Dus weer verder naar het noorden, via vught richting Den Bosch op lokale wegen die blank stonden van de hevige regenval. Ruitenwisser maakte overuren en kon het niet bijhouden. Doffe ellende, ik moet uit die bui komen anders kun je foto's maken wel vergeten. Na lang rijden kwam ik uit bij Vlijmen waar ik stopte tussen de weilanden. Het regende nog een klein beetje dus besloot ik in de auto mijn statief te plaatsen en dan door een geopend raam te fotograferen. En dat was echt een toplokatie! De ene CG na de andere....wat een spektakel! Hier heb ik lang op gewacht...... Hieronder een paar foto's waarbij de eerste wel mijn favoriet is:
Tja, daar sta je dan....toplokatie, maar het onweer gaat weer verder.... dus toch maar kijken om een andere lokatie te zoeken. Dichterbij bij al die CG inslagen...haha.
Doorgereden via allerlei kleine gehuchtjes en toen reed ik de dijk op..... volgens mij zag ik "Bern" staan op een bordje....maar dan via een pondje. Aangezien die niet om 3 uur 's nachts een storm chaser gaat overvaren bleef ik maar op de kade, kijkend richting noorden. Helaas trok het onweer vrij snel weg, maar ik wil jullie trouwe lezers niet onhouden van deze idillische foto:
De foto leek wazig en ik snapte er niks van. En toen zag ik het probleem! Doordat ik mijn airco had aangezet vanwege het beslaan van de ruiten was mijn camera en lens aardig afgekoeld. Toen ik op de kade uitstapte was het nog steeds warm en klam...... mijn lens besloeg gewoon door de condensatie.
Resumerend:
- Leuke chase [X] Check
- "paraplu"verzinnen voor camera [X] Check
- Moe? Red bull nodig? [ ] Nee, adrenaline doet het werk!
- Airco aan? [ ] Nee, niet doen! Want als je uitstapt duurt het weer even voor het "opklaart".....en poetsen helpt echt niet!
- Morgen weer? [XX] Dubbelcheck (!!!!!!)
Setup:
Nikon D300s, 12-24mm F4 lens, patchmaster lightningtrigger, een of ander statief
P.S. Ik ben geen goede schrijver en ook erg moe op dit moment. Vergeef me mijn schrijffoutjes en af en toe waardeloze zinsbouw haha. Ik zit alweer in Dublin voor een volgende klus. Ik hoop zaterdagavond weer terug te zijn want wellicht gaat het dan weer loos. Ben erg benieuwd naar jullie reacties!