Tziet er op dit moment zo uit... + 2e donder en 3e
Ik zei toch tot straks!!
Ja ik moet toegeven. Khad het niet verwacht. Ondertussen nu 5 donders en 3 flitsen gespot. Harde donder 1x de rest was wel wat verder weg. Maar goed, tis een onweer en al de derde op een week dus heb niet te klagen.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
centrum van lint stond onder water op enkele minuten tijd,brandweer reageerde wel heel snel! tijdje geleden dat ik het
water zo eruit zag vallen!
MODELBEOORDELING:
Opnieuw verschillen de modellen grootschalig enigszins in ons aandachtsgebied. Hierbij moet gedacht worden aan een afwijkende timing en andere baan en uiteindelijke positie van zowel het sturende hoogtelaag als ook het grondlaag. In de neerslaguitvoer welke een convectieve component bevat, zijn er eveneens detailverschillen (vooral qua exacte locatie en intensiteit). Tevens wijkt de neerslag berekeningen van het model sterk af de actualiteit. De algemene verwachting zal hierdoor niet sterk veranderen, maar detailverwachtingen kunnen en moeten niet klakkeloos overgenomen worden van de modelberekeningen.
WIND:
In loop van de ochtend als convectie vanaf de grond kan komen (vooral in (noordoosten) uitschieters rond 35 knopen. Ivens en TKE berekenen later vanmiddag in het uiterste noorden, mogelijk samenhangend met convectie en jetstreak, 45 kn.
BEWOLKING:
Vanochtend nabij de occlusie een frontaal pakket met verscholen CB, toppen tot FL350. Lokaal kans op stratus In het noordoosten voor het systeem uit kunnen zich eerst nog opklaringen voordoen, waardoor daar de thermische component in de convectie het meest gunstig bijdraagt, hier kunnen dan morgenmiddag de zwaarste CB's verwacht worden.
NEERSLAG:
Van het zuiden uit matige buiige regen, in het noorden waar het nog langer opklaart zien we de zowel EC als HIr consistent verder toenemende buienactiviteit berekent a.g.v. dagelijkse gang en de genoemde jetstreak. Dit heeft tot gevolg dat er een uitgesproken kans op onweer is, KOUW en INDECS laat dit overtuigend zien. Voor het oosten van het land is er tussen 09/15 UTC een conditionele kans van ca. 40 % op meer dan 50 ontladingen (met een absolute kans van 83%).
Bron: KNMI
zelfde hier om 05.20 deze morgen, prachtige shelfcloud, werd wakker door de donders maar was helaas te laat om de shelf te fotograferen, hier is in totaal 47mm regen gevallen op nog geen 20 minuten tijd & ik heb hier een windstoot van 104km/h gemeten.
Trouwens GFS komt weer met kansjes voor volgende week. Meteovista komt zelfs met 'zwaar onweer'
Trouwens GFS komt weer met kansjes voor volgende week. Meteovista komt zelfs met 'zwaar onweer'
ik heb liever eens een tijdje droog warm zonnig weer;)
als alle dagen met onweerskansen dagen waren met droog warm en zonnig weer had nederland niets te klagenXD haha
ik heb liever eens een tijdje droog warm zonnig weer;)
als alle dagen met onweerskansen dagen waren met droog warm en zonnig weer had nederland niets te klagenXD haha
Ja ksnap wat je bedoeld en met de temperaturen voor deze week zal het weer niks voorstellen. Eerst een week of 2 of 3 of wel4() warm en dan een eindspektakel met veel regen en onweer. Tzou persoonlijk de beste zomer zijn