en wie woont daar juist ja ik hahaa ..dus ga maar eens onder ogen zien dat het hier gewoon niet lukken wil .
. ... Da's vandaag anders een heel groot stukje noordoosten, zo ten oosten van Middelburg. en dan naar het noorden
groot stuk noord oosten?? tis anders maar amper een 15 km hoor haha frustrerend dat heellll nederland wat kan verwachten en op hier 15 /2o km niet haha nog steeds groen hoor hier veendam nog wel ,dan houd het op is hier 12 km vandaan en dan hier niks meer tot vlagtwedde is ook maar 15 km ... grrr 3 keer op een rij is toch bingo hahaha.. zal wel door de blauwe stad komen denk ik maar zo geen idee maar heb me laten vertellen dat het hier wel kan door veranderen ..
Vandaag staat toch wel weer het een en ander op het programma. Een thermisch laagje die nu boven het zuiden van Nederland ligt trekt traagjes richting het noorden (kaartje hierboven). Naarmate de dag vordert en de temperaturen oplopen (28 graden) kunnen er, zoals gisteren in België het geval was, stevige onweersbuien ontstaan. Waar de hevigste buien gaan vallen, daar zijn de verschillende computermodellen het niet echt over eens. Persoonlijk verwacht ik de meeste kansen voor het (noord)oosten en het zuidelijk deel van het land. Maar met onweerbuien weet men nooit!! Later op de avond en nacht nadert het koufront die de neiging heeft tijdelijk te blijven golven over België (kaartje hieronder). Vooral voor het westen wordt een behoorlijke hoeveelheid neerslag verwacht (Precipitable water 40mm) met mogelijk wateroverlast tot gevolg!
Als we de verschillende parameters bekijken zien we bij GFS de cape oplopen tot 1500-1600 J/Kg in het noorden en tot 1200-1300 J/Kg in het zuiden. De lifted index ligt rond -4 a -5. Er worden ook grote neerslaghoeveelheden berekend door dit model, maar zoals we gisteren zagen is dit meestal wat overdreven. Volgens hun berekeningen zou er langs de kust tot nu toe 40-45 mm/m² moeten gevallen zijn. Mijn voorkeur vandaag gaat uit naar het Hirlam model die realistischer is en ook gisteren redelijk accuraat was. Hieronder hun neerslagberekening voor vandaag die dit keer ook hoog zijn.
GFS:
HIRLAM 24 uur neerslagverwachting:
Tenslotte zien we dat tegen de avond de wolkenhoogtes kunnen oplopen tot 12-14 km hoogte met bijhorende hagelkans. Momenteel berekent het experimentele model van Estofex een hagelgrootte op 1-3 cm. Ook het kansenkaartje van Wetteronline en de guidance van het KNMI worden hieronder nog geplaatst.
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een sturend lagedrukgebied ten zuiden van Ierland trekt naar het zuidoosten en komt vanmiddag en vanavond bij Bretagne aan. Op de oostflank van dit laag zijn in de warme lucht enkele thermische laagjes ontstaan die noordwestwaarts bewegen. De verschillende modelruns behandelen deze laagjes wat anders en bovendien heeft ook de nieuwe Hirlam run weer een wat andere positionering dan de voorgaande run. Grosso modo geeft het beeld een waarschijnlijke koufront passage op vrijdagmiddag, daar vooruit een thetaw-rug over ons land, waarden 16 tot 18 graden. Convergentie bij genoemde laagjes kan de buiigheid wat verder activeren. Waarschijnlijk is zuidwest Nederland vanavond en vrijdagnacht daar het meest gevoelig voor.
MODELBEOORDELING:
Hir00 is vanwege de precieze positionering van de genoemde randstoringen, thermische laagjes, nauwelijks afwijkend in vergelijking met de Hir18 run. Dat geeft hoop. Ook de neerslagvelden, hebben een hoge mate van overeenkomst met de voorgaande run. Koufrontpassage is vrijdag overdag voorzien, (met de nodige onzekerheid) tussen 10 en 11 uur UTC en rond 14z op Eelde.
Aandachtspunten:
BEWOLKING:
Wolenvelden en opklaringen wisselen elkaar af, vanmiddag ontstaan stapelwolken waarvan er later vanmiddag en vanavond een aantal doorgroeien tot flinke Cb's. Progtemps geven aan dat deze flink kunnen doorschieten tot wel FL350-370. Op de nadering en passage van het koufront vanavond en vrijdagnacht in het westen en vrijdag overdag meer landinwaarts komt er lage stratus voor.
NEERSLAG:
De onzekerheid in de neerslagverwachtingen voor donderdag en vrijdag blijft aanwezig, hoewel systematisch het een en ander goed valt te duiden. Vanochtend liggen de dynamisch gevormde buien nog steeds bij het zuidwesten van het land. Elders ontstaan de buien door opwarming, dat zal dan later plaatsvinden zo kort na het middaguur. Dat kunnen forse buien worden met hoge onweerskansen. INDECS pakt fors uit kansen van 50-95%. Opvallend zijn ook de vrij hoge waardes op een conditionele kans van >50 ontladingen. Die liggen veelal tussen de 50-70%. De kansen op meer dan 100 ontladingen zijn zeer klein. Vanmiddag CAPE waardes > 2000 J/kg, lage CIN. Wel weinig schering en dus geringe organisatiegraad. Hagel is mogelijk en uiteraard kan er lokaal veel neerslag vallen in korte tijd.
Bron: KNMI, Wetteronline en wetterzentrale
©Onweer-Online
A level 1 was issued for western central Europe mainly for excessive precipitation.
Central Europe
The large warm air advection regime is expected to support intense thunderstorms today. Highest coverage is expected along a cold front across eastern France, the Benelux countries, and western Germany. Additionally, a more intense frontal boundary is expected to build ahead of a plume of warm air spreading north-westward into eastern Germany, where cyclogenesis is forecast.
Across eastern France, an increasing southerly flow is expected, and some training stoms are forecast along the frontal boundary that slowly moves eastward into the Benelux countries and western Germany. Locally, excessive precipitation is forecast, although the low-level moisture is not exceptionally high. Additionally, moderate vertical wind shear of 15 m/s bulk shear in the afternoon may support more intense multicells capable of producing isolated large hail. The convection may grow upscale into an MCS capable of producing excessive rain during the night hours.
Bron: Estofex.org
Temperaturen waren opgelopen tot richting 35 graden.
(Bron http://www.tvn24.pl/15-minut-zdecydowalo-ze-miasto-leglo-w-gruzach,263012,s.html )
Maar volgens mij hadden we (mijn stukje Nederland) al lang regen moeten hebben...
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
http://www.nu.nl/binnenland/2851774/kans-zware-onweersbuien.html
Citaat van NU.nl Kans op zware onweersbuien
AMSTERDAM – Meteorologen waarschuwen donderdag voor zware onweersbuien.
ik geloof er nu wel in,vies broeierig buiten,en erg vochtig. veel onweerskoppen,dus kan niet missen dit keer
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Daarnet de eerste kleine drupjes regen gehad....laat dat maar een voorbode zijn voor de rest van de dag!
ik geloof er nu wel in,vies broeierig buiten,en erg vochtig. veel onweerskoppen,dus kan niet missen dit keer
Dat denk ik ook hoor Thunderfreak, het kan niet missen vandaag.
Het zijn tenslotte echte meteorologen die waarschuwen voor zwaar onweer, en nu.nl zet het zelfs op de voorpagina en dan doen ze heus niet zomaar hoor.
"Het" gaat "straks" "helemaal los" "ploffen".