Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
GFS run 00z (1e en 5e kaartje zijn van de nieuwe run want die van de oude run kon ik niet meer krijgen) voor 18z. WRF is het qua CAPE volgens mij min of meer met GFS eens maar EC geeft alleen voor het zuidwesten van België een CAPE tot 500 J/kg...
CAPE 500-1000 J/kg (SBCAPE is volgens weer.nl stuk hoger met 1000-2000 J/kg), LI -2 tot -4, dauwpunten zijn 19-20 gr. C. en theta-E 850 hPa zit rond 50 gr. C. 0-500 mixing ratio's zijn 10-12 g/kg. Wolkentoppen van 12-13 km. WBZ level is op 2,5 km hoogte. De CIN is de hele dag laag, dus eigenlijk zou de triggering geen probleem moeten zijn.
De wind op 10 m en op 500 hPa maken een hoek met elkaar maar de wind op 500 hPa is te zwak dus supercells zitten er niet in. De DLS is dan ook maar rond 10 m/s (20 m/s is minimaal nodig). De SCP is 1-2 dus niet erg hoog. Aangezien er waarschijnlijk dus geen supercells ontstaan zit een tornado er dus ook niet in. Maar al zou er een supercell ontstaan dan is een tornado nog steeds niet echt waarschijnlijk aangezien de LLS maar 5 m/s is (volgens mij is 15 m/s toch wel nodig voor een tornado) en de 0-1 km SRH lager dan 100 is. De STP is slechts 0,1 - 0,3. LCL zit rond 500 meter dus dat is dan weer wel gunstig.
Ik denk dus dat we gewone onweersbuien krijgen. Met de hagelformule voor normale onweersbuien (zelf in elkaar geflanseld dus verwacht er niet te veel van) kom ik bij een CAPE van 1000 J/kg en een WBZ level van 2,5 op hagelstenen van 1000/370 - 2,5 = 0,2 cm. De EHP (06z run) van estofex komt met 1-2 cm maar de CAPE is op de kaarten van estofex ook hoger. Als ik een CAPE van 1500 J/kg gebruik kom ik op hagelstenen van 1,6 cm. Dus laten we het dan maar houden op hagelstenen van 1-2 cm.
Vragen of opmerkingen over de kaarten en hagelformule en wat ik hierboven neergezet heb zijn welkom. Ik denk trouwens dat ik de volgende keer maar wat minder kaarten erop zet want het kost veel tijd en neemt veel ruimte in beslag.
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Ja,namiddag en avond.
Morgen ook overigens. | Gewijzigd: 4 juli 2012, 13:12 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
idd,zit te karperen naast de phillipsdammen van het volkerak,zitten mooiewoljen bij jah!
Vanmiddag en vanavond met name in het zuidwesten een buienkans met onweer. Elders is een enkele bui niet uitgesloten, onweerskansen zijn kleiner. KOUW komt met waardes van 40-50% voor het zuidwesten. Komende nacht blijft er voor het zuidwesten een kans op een bui, elders wordt het droog. Morgenochtend liggen de dynamisch gevormde buien al vroeg over het zuidwesten en zuiden van het land.buien. Elders moeten de buien door opwarming ontstaan en dat zal dan ook later plaatsvinden, zo rond het middaguur. Dat kunnen forse buien worden met hoge onweerskansen. INDECS pakt fors uit mate kansen van 50-99%. Opvallend zijn ook de vrij hoge waardes op een conditionele kans van >50 ontladingen. Die liggen veelal tussen de 60-80%, op meer dan 100 ontladingen 30-50%, meer dan 200 op 20-35% (dit zijn weer iets hogere waardes dan bij de vorige run). Morgen CAPE waardes > 2000 J/kg, lage CIN. Wel weinig schering en dus geringe organisatiegraad. Hagel is mogelijk en uiteraard kan er lokaal veel neerslag vallen in korte tijd.
Bron: KNMI