Twee bizarre weergebeurtenissen - die door het weerbureau omschreven worden als kortdurende tornado's - hebben vanmorgen plaatsgevonden in WIndsor Gardens en North Haven. Het weerbureau schat de windsnelheden op zeker 150 km/h. Meerdere bomen en elektriciteitspalen zijn omgewaaid. Diverse daken werden van huizen geblazen en ramen sneuvelden. Een snel bewegend koufront bracht twee buienlijnen voort. De eerste trok over WIndsor Gardens en de tweede trok over North Haven. In beiden gevallen bevatte de lijn grote cumulonimbus wolken en die kunnen soms een tornado produceren.
Windsor Gardens
De wind denderde foor Lassie Ave in Windsor Garden rond 7 uur in de ochtend (lokale tijd). Zes grote bomen vielen om, daken werden opgetild en er werd een hoop schade veroorzaakt. Een caravan werd verpletterd door een boom. Ian Watkins, bewoner van Lassie Aveneau, verloor het dak van zijn huis inclusief de zonnepanelen. Watkins vertelt: "Ik zat in de huiskamer en toen hoorde ik een brul, een rommel. Daarna hoorde ik metaal en glas...Toen ik de deur uitrende, zag ik dat er een mini-tornado door de straat getrokken was. Ik ben perplex over de schade. Ik woon al 25 jaar hier. Maar gelukkig is er niemand gewond geraakt."
Brandweercommandant Eero Haatainen zegt dat een stormcel de aanzienlijke schade heeft veroorzaakt. "Er zijn drie huizen, die zwaar beschadigd zijn. Het regent en de daken zijn kapot en lek. Het zal niet lang duren voordat er een paar plafonds instorten. Er zijn ook talloze bomen ontworteld. Er is echt aanzienlijke schade in de hele straat. In de jaren dat ik werk, heb ik wel schade zoals dit gezien, maar nog nooit zo geconcentreerd op één plek."
North Haven
In North Haven zag inwoonster Rachel Chappel een "mini-tornado" vanuit haar slaapkamerraam. "Er vloog metaal, plastic, van alles eigenlijk in het rond. Het leek wel een mini-tornado." Volgens Chappel is de schade vooral rond Sir Keith Smith Drive, Woonda Crescent en Yelta Court. Het duurde maar een paar seconden. Een schuur is in haar achtertuin gevlogen. De trampoline van de buren ligt nu op de spoorbaan. Volgens Vince Rowlands, meteoroloog bij BoM, werden er windsnelheden gemeten van 74 km/h. Met de wind kwam ook de regen. In de hele staat is op verschillende plaatsen zo'n 10-15mm regen gevallen. De regenbuien zullen de hele dag aan blijven houden.
© onweer-online
Bron: Adelaide Now