Ik snap dat moeilijk te zeggen is wanneer we dit kunnen verwachten. Maar is er al iets te zeggen? Begin van dag, middag, avond of nacht. Trekt van zuid-west naar noord-oost neem ik aan?
Wil dit graag weten in verband met wel of niet varen in de middag en avond.
Gr.
Pim
Ik snap dat moeilijk te zeggen is wanneer we dit kunnen verwachten. Maar is er al iets te zeggen? Begin van dag, middag, avond of nacht. Trekt van zuid-west naar noord-oost neem ik aan?
Gr.
Pim
De buien zouden in de namiddag waarschijnlijk overtrekken volgens kmi in België. In Nederland zal het meer het geval zijn in de avond.
Buien zouden voorlopig al in aantocht zijn rond 3 uur in de middag:
| Gewijzigd: 26 juni 2012, 21:46 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Gr.
Pim
Volgens de recentste berekeningen van het KMI en UGRIB (zie weermodellen KMI) passeert een onweerszone tussen 17u en 18u het centrum van België.
Of deze (eerste) onweerszone zich over gans België zal uitstrekken is nog maar de vraag.
Deze onweerszone bevindt zich volgens deze modellen ongeveer 4/5u voor het koufront. Plaatselijk (atm onvoorspelbaar) kan het koufront zorgen voor nachtelijk licht-spektakel.
Gr.
Pim
Volgens de recentste berekeningen van het KMI en UGRIB (zie weermodellen KMI) passeert een onweerszone tussen 17u en 18u het centrum van België.
Of deze (eerste) onweerszone zich over gans België zal uitstrekken is nog maar de vraag.
Deze onweerszone bevindt zich volgens deze modellen ongeveer 4/5u voor het koufront. Plaatselijk (atm onvoorspelbaar) kan het koufront zorgen voor nachtelijk licht-spektakel.
goedenavond @ charrly
even buiten dit om, maar wat een mooi kaartje is er door jou toegevoegd op onweer algemeen forum.
Kan je aub de bron erbij vermelden (verzoek van vele).
Aub even het bericht laten staan
| Gewijzigd: 27 juni 2012, 07:23 uur, door Jo Capelle
Gr.
Pim
Deze onweerszone bevindt zich volgens deze modellen ongeveer 4/5u voor het koufront. Plaatselijk (atm onvoorspelbaar) kan het koufront zorgen voor nachtelijk licht-spektakel.Hoezo, heb je het tegen mij? ik kan niet volgen...
| Gewijzigd: 26 juni 2012, 22:43 uur, door charrly
| Gewijzigd: 26 juni 2012, 23:19 uur, door charrly
CAPE hoeft niet noodzakelijk te zijn voor een aardig onweer. Het geeft natuurlijk extra pit aan de bui. Wat de onweders donderdag zal triggeren zullen de J/kg zijn boven Noord-Franrijk en het centrum van België. Als het grotendeels onbewolkt blijft donderdag ochtend, middag en namiddag zal de atmosfeer voldoende opgewarmd zijn om deze gestoorde grenszone te kunnen voeden. We moeten wel voorzichtig blijven en zeker niet algemeen verhalen omdat de geomorfologie ook parten speelt. Btw, de kans zit er aardig in dat de buien nog actief zullen zijn bij oversteek van de grens BE/NL.
| Gewijzigd: 26 juni 2012, 23:39 uur, door charrly
Kan je aub de bron erbij vermelden (verzoek van vele).
Aub even het bericht laten staan
Bron staat links onder op het plaatje.
CAPE hoeft niet noodzakelijk te zijn voor een aardig onweer. Het geeft natuurlijk extra pit aan de bui. Wat de onweders donderdag zal triggeren zullen de J/kg zijn boven Noord-Franrijk en het centrum van België. Als het grotendeels onbewolkt blijft donderdag ochtend, middag en namiddag zal de atmosfeer voldoende opgewarmd zijn om deze gestoorde grenszone te kunnen voeden. We moeten wel voorzichtig blijven en zeker niet algemeen verhalen omdat de geomorfologie ook parten speelt. Btw, de kans zit er aardig in dat de buien nog actief zullen zijn bij oversteek van de grens BE/NL.
Mooi uitgelegd Bedankt. Maar de ervaring leert dat de buien richting het Noorden van NL vaak uitblussen. Ik ben benieuwd. We wachten af. Wel mooie SRH waarden trouwens. Goed voor supercells
WOENSDAG 27 JUNI 2012
Het is uitkijken naar de situatie op donderdag. Een typische 'severe storm' configuratie dient zich immers aan op de weerkaarten van de diverse weermodellen. Een hoogtelaag trekt vanaf de oceaan naar de UK en het bijhorende grondlaag volgt een zelfde koers. Aan de voorzijde wordt een klassieke TE850 tong naar het noorden gestuurd en ontstaat er een prefrontale thermische vore. Timing actueel is dat de vore tegen de namiddag BE bereikt en vrij snel doortrekt naar het oosten, vrij snel gevolgd door het KF. Door de timing bouwt zich een hoge latente onstabiliteit op in het prefrontale gebied met een CAPE rond 2000-2500 J/kg, dit bij een TE850 rond 60° en een PW rond 40 mm.
Vlak voor de vore is de grondwind gekrompen naar SSE en dit bij een SW hoogtestroming. Dus daar is de shear gunstig. Vraag is nu nog in hoeverre er reeds op de vore onweders zullen ontstaan (waar ik toch nog CIN verwacht) of dat de onweders meer ontstaan dichter bij het KF en dus bij de trog. In elk geval geven de modellen triggering van de convectie en gezien de hoge PW waarden kan dat makkelijk tot wateroverlast zorgen. In het worst case scenario kunnen de buien erg fel uit de hoek komen met vrij grote hagel en windschade. Immers de kans op MCSs is bij dergelijk hoge TE850 waarden en in een gebied met WAA erg reëel.
Zaken die tegen zwaar onweer werken zijn de afwezigheid van een snel naderende en liefst negatief gekantelde hoogtetrog en de afwezigheid van een duidelijke jetstreak in de onmiddellijke omgeving.
Niettemin moet het in de loop van woensdag wat duidelijker worden in hoeverre onstabiliteit en shear in fase zijn of niet en in hoeverre de hoge CAPE waarden al dan niet gehaald worden (hangt af van timing vore/KF). maar voorlopig donderdag aankruisen als potentieel gevaarlijk. Vandaar een voorwaarschuwing nu reeds...
Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.be/
SRH 0-3KM
SCP
Wolkenhoogte
Hagelkans(experimenteel)
| Gewijzigd: 27 juni 2012, 06:56 uur, door Bart Standaert
[...]
Btw, de kans zit er aardig in dat de buien nog actief zullen zijn bij oversteek van de grens BE/NL.Nederland is een klein land maar er zit toch een enorme afstand tussen de BE/NL grens en Sneek (waar Poider zijn bijdragen aan dit forum schrijft.).
Trouwens Charrly, had jij laats niet dat plaatje met ontladingen in het noorden? waar had je dat vandaan?
[...]
Btw, de kans zit er aardig in dat de buien nog actief zullen zijn bij oversteek van de grens BE/NL.Nederland is een klein land maar er zit toch een enorme afstand tussen de BE/NL grens en Sneek (waar Poider zijn bijdragen aan dit forum schrijft.).
Trouwens Charrly, had jij laats niet dat plaatje met ontladingen in het noorden? waar had je dat vandaan?
Inderdaad. Die kilometers maken het verschil...zo bleek vorige week donderdag wel weer. Al was het hier ook niet echt op temperatuur gekomen. Graad of 19. Voor morgen ziet het er gunstiger uit.