Omstreeks kwart over 5 zag ik vanuit het keukenraam een mooie gordel met kasteelwolken. Naast deze wolken was er ook een flinke hoeveelheid altocumulus te zien: Het barstte van de voortekenen, dus het moest wel goed gaan:
Hierna ben ik weer naar binnen gegaan om te ontbijten en de radarbeelden verder in de gaten te houden. Ik zag al direct, en dit was ook van te voren bekend, dat de buien met een noodgang mijn kant op kwamen. Ik moest dus zowiezo al niet teveel gaan verplaatsten om zeker te zijn van een plek met uitzicht, want als eenmaal de bui in zicht is, heb je maar enkele minuten om je beeldmateriaal bij elkaar te krijgen..
In de tussentijd heb ik veelal contact gehad met andere weerliefhebbers en de verschillende social media in de gaten gehouden. Omstreeks 7 uur werd er een schitterende shelfcloud gerapporteerd vanuit het zuiden van het land. Ook zag ik meteen dat de buienlijn zich mooi aan het organiseren was, wat mij weer volle hoop gaf voor een mooie thuiswedstrijd.
Rond de klok van 7 uur ben ik naar buiten gegaan, en na een kwartier wachten kwam het buiencomplex eraan. De contouren van een mooie shelf waren goed zichtbaar en de zware, maar toch harde dreunen, waren prima te horen. Buiten dat was het verder muisstil, een echt kippenvelmomentje. Hier een fotoreeks van de aankomst van de shelfcloud:
Nu werd het snel aardedonker, het was nu erg lastig om goede foto's te maken door de regenval voor de shelfcloud uit. Ondanks de mindere omstandigheden heb ik er toch nog het volgende van weten te maken:
Veel tijd om foto's te maken van deze prachtige structuren had ik niet. Vanaf de tijd dat ik de eerste contouren van de shelfcloud zag, duurde het maar 4,5 minuten voordat ook bij mij de hemelpoorten los gingen! Ondanks ik erg weinig tijd had, en de lichtval van de zon niet gunstig was, ben ik toch erg tevreden over het behaalde resultaat.
Nu maar weer op naar de volgende mooie situatie!
Wilfred Janssen
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
neen hoor die shelf zat alleen op die bow echo niet op het onweer dat wij hadden kan het weten want ik was voor het onweer wakker
neen hoor die shelf zat alleen op die bow echo niet op het onweer dat wij hadden kan het weten want ik was voor het onweer wakker Aah ok, heb ik dan toch niets gemist
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
hopelijk wordt het donderdag weer een spektakel! gelukkig dan wat later zodat ik klaar ben met werken