Je was me net voor
Had het daarnet ook...
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Hier in Spijkenisse Waterland héle dikke druppels uit wolken van weinig betekenis.
Op naar mijn werk op de Maasvlakte. Mooi uitzicht vanaf de straddle carrier!!!
Grts Martin
Hadden we hier half uurtje geleden.. paar druppels daar bleef t bij. wel hele warme druppels.. zit in de tuin en als t windje gaat liggen erg broeierig.
Grote klap vanaf begin van de avond:
Het idee is nu dat vanaf het middaguur in het zuiden en in de Randstad al een enkele bui kan vallen. Het gaat hierbij nog niet om de hoofdlijn die later komt. Wel is er bij die eerste buien al onweer mogelijk. De noordelijke helft van het land houdt het dan nog droog. De lijn met zware onweersbuien wordt rond een uur of zes, zeven in het zuidwesten van het land verwacht en trekt vervolgens in enkele uren tijd over het land naar het noordoosten. Net als maandag gaat het dus waarschijnlijk om een snel bewegende, aaneengesloten lijn met hevige onweersbuien, waarvan de toppen (als alles op de juiste manier in elkaar grijpt) tot een hoogte van ongeveer 13, misschien wel 14 kilometer kunnen reiken. Voor de buien uit over een breed front (zware) windstoten met snelheden tot ongeveer 90 km/u, lokaal nog iets sterker. Verder tijdens de buien regionaal veel neerslag in korte tijd, mogelijk hagel met een maximale grootte tot ongeveer 2 centimeter en potentieel ook grote bliksemactiviteit. Omdat de lijn snel trekt (50 a 60 km/u), is de duur van het slechte weer niet heel lang. Wel kan het dus even heel flink tekeer gaan.
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
13.00 uur:
Het blijft zeer interessant, spannend en lastig tegelijk. Belangrijke voorwaarde voor zware buien is dat de temperatuur voldoende oploopt in het noorden van Frankrijk, België en Zuid-Nederland. Het moet 23 tot 26 graden worden in dit gebied om vanaf de grond voldoende energie aan de buien te geven. Om 13 uur lag de temperatuur redelijk op schema. Wolken beginnen echter de overhand te krijgen dus blijft de opwarming voldoende doorzetten?
De algemene weersverwachting en de waarschuwing van Weerplaza wordt nog niet aangepast. Wel zojuist overleg gehad met het KNMI over het verdere verloop. Nu staat code geel uit, code oranje (extreem weer) wordt mogelijk bij windstoten boven de 100 km/uur en bij zeer veel bliksemontladingen (500 ontladingen of meer per 5 minuten in een gebied van 50x50km, of in een lijn). Pas als de kans daarop op 60% wordt ingeschat, wordt code Oranje uitgegeven.
Begint het gedoe met afzwakken nou al weer?
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Hadden we hier half uurtje geleden.. paar druppels daar bleef t bij. wel hele warme druppels.. zit in de tuin en als t windje gaat liggen erg broeierig.
Ik vind het inderdaad ook hele warme druppels. Het blijft wel bij maar een een paar druppels, meer is het niet. Broeierig is het hier ook niet. Ik had net de deur open maar die heb ik maar weer dicht gedaan, er staat een hele frisse wind die maar niet wil gaan liggen.
Citaat van KNMI Onweer Onweersbuien, soms zwaar en mogelijk met hagel en in korte tijd veel neerslag. Geldig: donderdag 21 juni 2012 vanaf ca 18 uur gedurende ca 4 uur
Windstoten Bij onweersbuien kans op zware windstoten van 80-100 km/uur. Geldig: donderdag 21 juni 2012 vanaf ca 18 uur gedurende ca 3 uur Pas vanaf 18:00 uur gedurende 4 uur in plaats van 5 uur vanaf 17:00 uur?
Welkom op O-O. En hoop het ook dat het hier serieus te keer gaat gaan in Antwerpen.
13.00 uur:
Het blijft zeer interessant, spannend en lastig tegelijk. Belangrijke voorwaarde voor zware buien is dat de temperatuur voldoende oploopt in het noorden van Frankrijk, België en Zuid-Nederland. Het moet 23 tot 26 graden worden in dit gebied om vanaf de grond voldoende energie aan de buien te geven. Om 13 uur lag de temperatuur redelijk op schema. Wolken beginnen echter de overhand te krijgen dus blijft de opwarming voldoende doorzetten?
De algemene weersverwachting en de waarschuwing van Weerplaza wordt nog niet aangepast. Wel zojuist overleg gehad met het KNMI over het verdere verloop. Nu staat code geel uit, code oranje (extreem weer) wordt mogelijk bij windstoten boven de 100 km/uur en bij zeer veel bliksemontladingen (500 ontladingen of meer per 5 minuten in een gebied van 50x50km, of in een lijn). Pas als de kans daarop op 60% wordt ingeschat, wordt code Oranje uitgegeven.
Begint het gedoe met afzwakken nou al weer? Nee hoor, het was geel dius als het geen oranje wordt is er nog steeds geen sprake van afzwakken. Meeste berichten hier van onze betrouwbare bronnen geven mij ook (nog!!) niet het idee dat we op grote schaal (dus meer dan 50x50km of een aaneengesloten gebied van die orde van grootte) "oranje-waardig"weer zullen krijgen.
FF checken op estofex maar dat is niet te bereiken, zeker teveel kijkers.
Ook karim heeft nog steeds een "moderate risk"op "severe weather"staan.
http://www.buienradar.be/europa
Bij mij 25.5 graden.