Deze parameter, samen met de cape (onstabiliteit in de atmosfeer) is een goede richtwaarde voor de hevigheid van de onweders. Met een cape die vandaag stijgt naar 1200, lokaal 1600 j/KG later op de namiddag zitten we dan ook flink in een comfortabele zone voor een ‘bliksemfeest’. De verwachting is dat er eigenlijk weinig losse cellen zullen tussenzitten, maar dat het eerder gaat om een regengebied met daarin verscholen actieve onweerclusters.
Chasetechnisch (iets wat ik vanavond niet kan doen) is dit wel een lichte tegenstelling.
"Bliksemfeest"klinkt heel veelbelovend maar een "regengebied met daarin verscholen actieve onweersclusters" is dan een domper. Het sluit "bliksem"niet uit maar visueel en fotografisch gezien zal de regen veel roet in het eten gooien en als je het toch kunt zien zou je wel eens (veel) te dichtbj kunnen zijn.,
Dit zou wel eens een grotere hindernis kunnen zijn dan de eerder genoomde snelle passage. Voeg daarbij ook de laatste ontwikkeinge met mogelijk buien vooraf en ook voor het systeem uit bestaat dan de kans dat je het niet eens aan ziet komen.
Losse cellen zie er toch het mooiste uit.
Edit: | Gewijzigd: 21 juni 2012, 13:20 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Pers en social media zullen iets eerder extreem noemen dan mensen die het weer regelmatig volgen.
Niets wijst er op dat we vandaag geen weer gaan krijgen dat we niet iedere zomer kunnen verwachten (zelfs al gebeurt het niet). Extreem is in mijn ogen toch meer van toepassing op iets wat (ver) buiten wat we normaal gesproken zouden kunnen verwachten. En na de aflevering van Stormchasers gisteren kun je je echt afvragen waar we ons hier in hemelsnaam over opwinden
Eens! We maken het nogal groot tegenwoordig. Alsof we niks meer gewend zijn. Beetje jammer,want zo krijgt alles een betekenis die het misschien helemaal niet waard is.
Zie mijn onderschrift nogmaals. zal nooit gebeuren verder.
PS, wil daar wel aan toevoegen dat ik de benaming "extreem weer" wel prefereer boven "noodweer", dat winstpuntje hebben we tenminste.
waarschuwingsniveau rood verwacht
geldig van: vrijdag, 22. jun 2012, 00:00 uur
geldig tot: vrijdag, 22. jun 2012, 06:00 uur
Vanaf donderdag avond en nacht wordt het risico op onweer met zware regenval, hagel en zware windstoten groter.
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Bron: ©Meteoalarm | Gewijzigd: 21 juni 2012, 13:27 uur, door Bart Standaert
Een tipje voor iedereen: Op de Franse Meteo-website infoclimat.fr hebben ze "live foto feed", dat betekent dat er daar weerfoto's telkens op gezet worden. Zo kunnen we alvast zien wat er onze kant op komt!
http://www.infoclimat.fr/photolive-photos-meteo-temps-reel.html
Dit valt niet onder spam toch? | Gewijzigd: 21 juni 2012, 13:28 uur, door Casper
Ik denk toch dat weh van het nu nog bescheiden gebeuren in het wetsen moeten hebben, het grote stuk in het midden en zuiuden zal naar Duitsand gaan
Ik denk toch dat weh van het nu nog bescheiden gebeuren in het wetsen moeten hebben, het grote stuk in het midden en zuiuden zal naar Duitsand gaan
dat denk ik niet die buien draaien net als dat occlusiefront