Hoe hoog schat jij de kansen in voor morgen qua onweer in de regio rotterdam-rijnmond(alexanderpolder)
Groeten David
Goeie kansen,alleen het blijft gissen waar en hoe. Zo moeilijk is het allemaal niet natuurlijk. Onweer ontstaat en is zo weer weg ook als het even tegen zit,zoals eerder door enkele vermeld.
Rozenburg kan een wolkbreuk hebben en 3 km verderop in Spijkenisse kan het gewoon droog zijn en blijven. | Gewijzigd: 20 juni 2012, 19:41 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Hoe hoog schat jij de kansen in voor morgen qua onweer in de regio rotterdam-rijnmond(alexanderpolder)
Groeten David
Goeie kansen,alleen het blijft gissen waar en hoe. Zo moeilijk is het allemaal niet natuurlijk. Onweer ontstaat en is zo weer weg ook als het even tegen zit,zoals eerder door enkele vermeld.
Rozenburg kan een wolkbreuk hebben en 3 km verderop in Spijkenisse kan het gewoon droog zijn en blijven.
Thanks voor je nuttige antwoord , wilde namelijk morgen wat plaatjes schieten vanuit de Kpn toren bij de erasmusbrug op de 22ste etage heb je een perfect uitzicht over geheel rotterdam e.o.
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
ik ook... ga mezelf installeren op de bank tegen mijn iouders aan...
MODELBEOORDELING:
Belangrijkste aandachtspunt zijn de felle onweersbuien die worden berekend op het koufront van donderdagavond. Hirlam is qua timing consistent met de voorgaande run en de overige modellen. Allen laten het koufront tussen 18-19 UTC Zeeland bereiken. Opmerkelijk verschil is dat Hirlam de felle buien op het koufront laten vallen terwijl EC en GFS de buienlijn er duidelijk voor laten ontstaan. Verder is opvallend dat Hirlam de aparte kern boven de Noordzee veel meer laat uitdiepen, zo'n 8 hPa. Het laagje lijkt iets uit de bocht te schieten. ECMWF en Hirlam06 lijken veel meer op elkaar. Vandaar, zie wind, wordt Hirlam voor de tijd na passage van het koufront met enige terughoudendheid behandeld.
Aandachtspunten:
WIND:
Hirlam komt overeen met de actuele wind en kan worden aangehouden. Voor morgen zijn er twee aandachtspunten. Het belangrijkste is de kans op zware, mogelijk zeer zware, windstoten. Methode Ivens komt donderdagavond met waarden van 40-60 kn. De buien vlak voor en op het koufront zijn goed georganiseerd en de neerslagpatronen laten duidelijk lijnvorming zien. Dit versterkt het vermoeden van een squalline met gustfront, in dat geval is Ivens een goede indicatie 80-100 km/uur met de handmatige berekening komen we in het zuidwesten van het land tot 54 kn en in het noordoosten (later in de periode) 35-40 kn. Verder is de windsprong op het koufront markant te noemen. Na passage neemt de wind fors toe naar een 7 Bft op de Noordzee. De kans op 8 bft in de nacht van donderdag laten we (zie modelbeoordeling) nog even in het midden.
BEWOLKING:
Voor de komende nacht wordt er plaatselijk ook stratus berekend, zie progtemps en tijd-hoogtediagrammen. Morgen overdag worden naast opklaringen ook enkele wolkenvelden berekend, vooral voor het noorden van het land. Op het koufront flinke convectieve bewolking met Cb's die met gemak tot FL400 kunnen doorgroeien, lokaal overshooting tops tot FL450. De thermische als de dynamische forcering spelen beiden een belangrijke rol, zeker voor het zuiden van het land. De windschering op het koufront is groot en de mate van organisatie derhalve dus hoog. Mogelijk hier voor het koufront uit wat losse CB's met een hoge basis.
NEERSLAG:
Belangrijkste aandachtspunt zijn de buien van morgenmiddag en avond. Voor het koufront uit zou er al een enkele regen- of onweersbui kunnen voorkomen met daarbij ook kans op hagel. Belangrijkste is echter de georganiseerde buienlijn die op het koufront ontstaat, het neerslagpatroon doet een squalline vermoeden. Hirlam komt met de voorste begrenzing om 18 UTC bij Zeeuws-Vlaanderen, EC en GFS zijn qua timing 1 a 2 uur vroeger. Bij de buien tijdens frontpassage grote kans op onweer (Indecs 80-95%). met hagel en in korte tijd veel neerslag, 10-20 mm is goed mogelijk, plaatselijk nog wat meer.
Bron: KNMI
Hieronder nog een animated gif met de neerslagverwachting van HIRLAM. De genoemde lijnvorming(squalline) is mooi te zien.
Totaal verwachte neerslag voor morgen:
©Onweer-online
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Ik heb het gevoel dat dat bij iedere run minder wordt maar besef dat dat waarschijnlijk een gemiddelde is (voor de goede orde , ik heb het over mijn gebeid waar nu nog maar 12 mm in de verwachting staat) van op de meeste plekken 2-5 mm en op een paar plekken hele badkuipen (althans de inhoud) die uit de lucht komen vallen.
een klein kanaal ratje????soms
| Gewijzigd: 20 juni 2012, 21:56 uur, door Debbieke
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Die 24 uurs-radar is absoluut niet betrouwbaar.
Gewoon nowcasten is beste met dit (verwachte) 'noodweer', denk ik.
Die 24 uurs-radar is absoluut niet betrouwbaar.
Gewoon nowcasten is beste met dit (verwachte) 'noodweer', denk ik.
die 24 uurs radar kwam afgelopen maandag aardig uit En idd het is gewoon afwachten En ziet het morgen wel Weet wel dat ik lekker op mijn balkonnetje gaat zitten . En hoop dan te kunnen genieten
#stc
Deze hashtag staat voor stormchase, is onafhankelijk, niet gekoppeld aan personen, websites, of fora en wordt niet commercieel of voor social media ingezet.
Gaarne geen replies in deze topic, voor replies is er
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/34450/chase-tweets-op-21-juni-2012/
| Gewijzigd: 20 juni 2012, 22:33 uur, door Debbieke