dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Tijden zet ik er bewust niet bij(worden ongetwijfeld bijgesteld)
Waarschuwingen Land:
Donderdag tegen de avond van het zuidwesten uit onweersbuien.
Momenteel zijn er geen waarschuwingen.
Donderdag aan het einde van de middag of het begin van de avond bereikt een gebied met onweersbuien het zuiden, dit trekt vervolgens in noordoostelijke richting over het land.
Uitgifte: 20/06/2012 01:01 uur LT
Mooi op tijd dus
Bron: KNMI
Guidance:
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een hoog boven de Noordzee en het Oostzeegebied verplaatst zich noordwestwaarts. Het golvende polaire front ligt van het noorden van Spanje naar het noordoosten van Duitsland. De aangevoerde lucht is van polaire oorsprong. Donderdag trekt een lagedrukgebied van de Oceaan naar Ierland. Het bijbehorende (complexe) koufront bereikt rond 18 UTC het zuidwesten en ligt vrijdag 00 UTC boven het noordoosten. Het koufront wordt voorafgegaan door een (thermische) vore. Bij het koufront laat de Hir Uitvoer een aparte lagedrukkern zien.
NEERSLAG:
De buiigheid boven in de Hir Uitvoer in de avond boven het NW is niet erg realistisch. Overdag in het oosten een kleine kans op een bui. De convectieve activiteit donderdag lijkt zich nu voornamelijk bij het koufront af te spelen. De thermische vore biedt echter ook mogelijkheden tot convectieve activiteit. CAPE bij en voor het koufront is hoog genoeg (2000 J/Kg) om voor zware onweersbuien te zorgen. Juist bij het koufront is er voldoende windschering om voor duidelijke organisatie te zorgen, waarschijnlijk een buienlijn. Onweersactiviteit kan hoog zijn, INDECS geeft daar indicatie voor (maximaal meer dan 20% kans op meer dan 100 ontl/5 min). Neerslagintensiteit zal ook hoog zijn, maar de duur is relatief kort, niet veel langer dan een uur.
Bron: KNMI
Is dat de invloed van de zee??
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Is dat de invloed van de zee??
Hoe verder je landinwaards gaat hoe warmer het wordt, denk dat het ligt aan de temperatuur. Bij 25 graden krijg je eerder een zware onweersbui dan bij 15 graden, een zware onweersbui heeft warmte nodig. Of de dynamische kant moet hoog zijn maar dat is donderdag niet het geval.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Ik wilde net aan jullie experts vragen of we in het Westen ook iets mochten verwachten voor donderdag maar na het plaatsen van jou plaatje van het KNMI is mijn vraag al beantwoord. Ik hoop dat mijn baas me laat gaan want ik wil graag wat filmen
Buienlijn is hier goed te zien...zal ongetwijfeld nog iets afwijken>> http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/weer-voor-professionals/wolken-en-neerslag/nederland.html
| Gewijzigd: 20 juni 2012, 11:53 uur, door Kannegieter