dinsdag 19 juni 2012
Het polaire front sleept de komende 72 uur over onze streken, meer bepaald over de oostelijke gebieden. In het zuidoosten van BE komt men deels nog in de pot. onstabiele lucht later vandaag met daar kans op een onweer, zonder veel erg overigens. Wel problemen door zwaar onweer is te voorzien in bv. het zuiden van Duitsland.
Donderdag wordt het polaire front definitief naar het oosten verdreven onder impuls van een snel naderende en negatief gekantelde scherpe hoogtetrog. Aan de voorzijde van de hierdoor ontwikkelende frontale golf zal de lucht snel onstabiel worden op donderdag. De lagedrukkern blijft ten westen van ons maar een (thermische) vore zal DO snel over ons trekken met bijhorende sterke windshift. De timing aanhoudend van de modellen trekt deze CONV.LINE rond de middag over het centrale deel van BE. Tegen de avond ligt deze lijn reeds benoorden NL. Het KF trekt pas een uur of 6 later door.
We moeten rekening houden met kans op hevig onweer DO. Evenwel zijn details nog niet te geven. Veel hangt af van de timing en waar het onweer getriggerd wordt. Is dat op de CONV.LINE, dan kan het onweer gevaarlijk worden wegens duidelijke directionele windshear in deze zone. De lat.onstabiliteit is niet extreem hoog doch significant met een CAPE rond 1500 J/kg en een LI rond -4. Vooral in samenwerking met eventueel hoge shear nabij de trog kan dit fel onweer opleveren. Meer details volgen de komende dagen.
Bron: Severe Weather Outlook Benelux
Vaak ben ik nogal sceptisch over al die deskundigen, maar als dit redelijk uitkomt krijgen ze van mij toch een keer een pluim.
Zie ook deze melding: http://www.telegraaf.nl/teleweer/12381653/___Donderdag_opnieuw_noodweer___.html
Er is gewoon een gerede kans op buien met onweer, hier en daar resulterend in overlast, mogelijk erge overlast. Maar laten we en de pers noodweer toch maar vooral beperkenn tot weer dat acute noodsituaties op vrij grote schaal op kan leveren. En dat gaat verder dan ondergelopen kelders of hier en dar een boom. Ja blikseminslag in een huis kan brand veroorzaken wat op zich een noodsituatie is, maar dat gebeurt evengoed, en misschien wel vaker, bij "gewoon"onweer, dat niemand ' noodweer' zal noemen.
http://wetter.t-online.de/-weltuntergangsstimmung-ein-toter-in-schweren-unwettern/id_57322620/index
| Gewijzigd: 19 juni 2012, 14:36 uur, door Debbieke
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Mijn chase gebied: Arnhem-midden Limburg en van Den Bosch tot Kleve/Emmerich/Goch en verder Duitsland in.
Volgens mijn FORECA windows 7 gadget gaat het Donderdag onweren in Heerlen met 25 graden.
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013