http://europa.buienradar.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=sat radar is het wel te zien ,het is al voorbij | Gewijzigd: 12 oktober 2012, 21:33 uur, door richard
Mischien tot straks mvg Tatanka
Ps: En anders veel plezier
... The English Channel, N-France and parts of Benelux ...
A marginal level 1highlights a strong impulse, which enters the W-English Channel during the start of the forecast with a constant shift towards the east. Attendant strong convergence zone/occlusion affects N-France during the daytime hours and reveals a fast motion to the east due to the strong impulse atop. With a slow down of that impulse over the S-North Sea during the evening hours onwards, a decoupling of strongest forcing, the occlusion and BL moisture/instability fields occurs, which should lower the thunderstorm and severe risk after sunset.
Current thoughts are that cold mid-levels atop onshore flowing maritime BL air mass create 500-800 J/kg SBCAPE, supportive of scattered thunderstorms over N-France and offshore areas. Isolated large hail and strong wind gusts accompany that activity. Betimes, thunderstorm activity also increases somewhat over NE France, Belgium and W-Germany with the eastward moving occlusion. A broken line of showers and isolated thunderstorms will pose a risk of strong to isolated severe wind gusts and marginal hail with a decrease in severe probabilities after sunset. Due to the occlusion, the low probability lightning area was expanded far to the E/SE.
Another strong impulse affects the Bay of Biscay during the overnight hours, which also increases the lightning probabilities over that area. Strong wind gusts and isolated marginal hail are forecast. Storms might also move ashore over W-France. With impressive upper divergence after 03Z, a cluster of storms may impact the W-coast of France with heavy rain although models diverge with that solution.
| Gewijzigd: 13 oktober 2012, 00:18 uur, door Stormpie
Knmi waarschuwingen: Formeel gezien vanaf 11 uur zeg maar de kustprovincies en de onderste provincies..9uur lang waarschuwing strook langs de kust en van het midden tot friesland...en voor de provincies langs de duitse grens vanaf 1 uur met een duur van 5uur..op uitzonderingen na natuurlijk(het onweert in noord-holland)
NEERSLAG:
In de loop van de zaterdagochtend neemt de buiige regen van het zuidwesten uit toe. Alles samenhangend met de nadering van de CAD. In de tijdseries zien we grootschalige neerslag als signaal, maar de onweerskansen nemen fors toe en derhalve wordt van buiige neerslag gesproken. INDECS komt met waarden tussen de 70-80%. Ook zondag nog kans op een bui, dan echter meer verspreid, waarschijnlijk vooral over de noordelijke helft en minder frequent.
Tevens is er een proces vanmiddig die CAD genoemd wordt dit is een leuke situatie..CAD is Cold air devolopment. Een CAD-depressie brengt gewoonlijk zowel gelijkmatige als buiige regen; de buien kunnen vergezeld gaan van hagel en onweer. De hevigste buien, vaak georganiseerd al 'buienlijnen', zitten in de staart. Dit alles door middel van hoge windsnelheden in de bovenlucht op 5 km hoogte
Bron: Knmi | Gewijzigd: 13 oktober 2012, 06:15 uur, door Tatanka
Dit was nog aardig indrukwekkend. We zijn vanf Serooskerke (N57) via Vrouwenpolder naar de pijlerdammen gereden en even gestopt bij Neeltje Jans.
Ter hoogte van Vrouwenpolder vielen enorme druppels die bleven aanhouden.
Het werd echt zeer heftig ter hoogte van de opgang van de Pijlerdammen. Daar reden we een enorme bui in met natte sneeuw en enorm veel hagel.
Er was bijna niet te rijden. De flitsen waren zo fel dat je letterlijk verblind werd. De hagel duurde slechts enkele honderden meters.
Op het werkeiland nog ongeveer 5 enorme flitsen gezien waarbij bij een flits de donder op nog geen seconde kwam.
Toen ging eigen de activiteit in deze bui eruit en zijn we weer teruggereden.
We werden door tegenliggers steeds gewaarschuwd omdat ze aan het seinen waren. Een paar honderd meter verder werd duidelijk waarom.
Het stuk waar het op de heenweg ontzettend slecht was qua weer, was nu volledig wit. Er lag gewoon een paar centimeter hagel op de weg.
De auto ging alle kanten op vanwege de gladheid. Zeer gevaarlijk omdat het er opeens lag. Dit was over een stuk van 300 meter. Daarna was het weer weg. Dit binnen 50 meter.
Was best bizar!