DISCUSSION
... Northern France towards BENELUX and extreme NW Germany ...
Strong mid-level flow, exceeding 20/25 m/s at 500 hPa level should contribute to rather high values of DLS (bulk values of approximately 25 m/s). Passage of the vort-max at upper levels, in conjuction with developing wave on the frontal boundary should contribute to the enhancement in the low level flow. Subsequently, LLS values will likely be around 10-15 m/s during the afternoon / early evening hours. Steepening mid-level lapse rates will contribute to the slight destabilisation, but rather poor low level moisture should preclude any significant CAPE values. Another questionable factor is the development of large stratiform cloudiness shield.
All in all, chance for well organised convection (supercells or LEWP within quasi-linear MCS) will be present, capable of severe wind gusts and/or tornadoes, but strongly limited by poor latent instability and the presence of broad stratiform rain shield. Thus, no level is warranted attm.
Tatanka: Voor de gene die het Lewp verhaal in de discussie niet helemaal kunnen thuisbrengen Lewp staat voor een mesoscale lage druk ideale omstandigheden voor een eventuele windhoos cq Tornado mits de juiste omstandigheden uiteraad. De Lewp van vandaag is echter zeer beperkt door zeer lage instabiliteit en een fors regengebied...al om een zeer intressant iets om in de gaten te houden..en lekker nowcasten
Mvg Tatanka
Bron: Estofex | Gewijzigd: 3 oktober 2012, 07:58 uur, door Tatanka
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=396410177098452&set=a.373346252738178.85657.373327649406705&type=1&theater
Edit BartS: Ik heb de afbeelding van deze radar verwijdert. Er werd met Belgocontrol afgesproken om geen afbeeldingen van hen te plaatsen ivm copyright. Dank u. | Gewijzigd: 3 oktober 2012, 13:24 uur, door Bart Standaert
Absoluut geen supercell, voor zover ik weet moet de activiteit in zo'n bui veel hoger zijn en ik zie niet 1 ontlading uit de bui komen.
Maar misschien heb ik het mis en kan iemand met meer expertise op dit gebied er iets over zeggen????
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Neerslag vrijdag
Neerslag + onstabilteit Zaterdag opbouwend vanuit het Zuidwesten
In de morgen
In de middag
Neerslag 15z Zaterdag
Bron: wetterzentrale
| Gewijzigd: 10 oktober 2012, 09:14 uur, door Tatanka
NEERSLAG
Geen neerslag tot donderdagavond. Hirlam en ook EC geven in de loop van de avond een neerslagsignaal in het zuidwesten, in de nacht naar vrijdag verder over het land uitbreidend. Nabij het koufront wordt de neerslag wat buiig van karakter (zie progtemps) waarbij onweer niet uitgesloten is. INDECS geeft een (geringe) toename te zien, Harmonie geeft aan dat er af en toe ontladingen mogelijk zijn. Na passage van het koufront eerst enige tijd droog, in de avond in het zuidwesten toenemende buienkans
Wel is het zo dat actueel in Frankrijk zware buien aan het onstaan zijn @ the moment en dat er flink onweer op zit , Maar op het moment van schrijven is het 06.49uur en het is nog een lange weg...wat een ieder voor zichzelf doet moet ie weten..Maar deze jongen gaat lekker nowcasten...gewoon lekker wat gezonde spanning ik krijg er energie van...in de middag guidance wordt het allemaal wel wat duidelijker..\
Actueel Frankrijk
Blitzortung
Bron: Knmi,Blitzortung | Gewijzigd: 11 oktober 2012, 07:03 uur, door Tatanka
Het komt volgens mij allemaal iets eerder dan verwacht.....ben benieuwd wat er van overblijft