Ik heb precies dezelfde vraag! Ik weet dat de 'CIN' doorbroken moet worden om de energie vrij te maken, maar waarom de CAPE te hoog kan voor neerslag zijn weet ik niet.
Hagel, wind of donderbui
Overhemd of wintertrui
een na laatste run:
laatste run:
En nu eentje met de lifted erbij
Cape loopt natuurlijk zwaar terug als de regen valt.
| Gewijzigd: 16 augustus 2012, 14:21 uur, door jcroon
Zeker 's nachts een serieus neerlaggebied in oost-vlaanderen( positief voor mij dan) maar wel om 5 uur 's nachts dus het zal nachtelijk onweer worden voor bijna iedereen.
| Gewijzigd: 16 augustus 2012, 14:23 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Zie voor goede uitleg: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/25885/
| Gewijzigd: 16 augustus 2012, 15:58 uur, door Bart Standaert
Dat de CAPE te hoog is om neerslag te krijgen klopt niet. Wat ze misschien bedoelen is dat de cap (een warme en dus lichte luchtlaag op enige hoogte in de atmosfeer die ervoor zorgt dat lucht onder deze laag niet door deze laag heen kan stijgen omdat als de lucht onder deze luchtlaag opstijgt, de lucht op den duur kouder en dus zwaarder dan deze luchtlaag wordt en de lucht dus weer terugzakt naar beneden) te sterk is voor neerslag. De cap kan op veel manieren doorbroken worden, bijvoorbeeld doordat de zon het aardoppervlak verwarmt en het aardoppervlak de lucht boven het aardoppervlak. De lucht die onder de cap zit kan op den duur zo warm en dus licht zijn dat deze lucht niet meer tegengehouden wordt door de cap. Een hogere temperatuur zorgt trouwens ook voor een hogere CAPE. | Gewijzigd: 16 augustus 2012, 14:36 uur, door Robert96
Als je zo nu en dan naar Amerika kijkt,en dan zeker in de olievelden gebieden zie je de cape soms tot 5000 reiken,komt door de enorme hitte soms daar vanaf de zandvlaktes terwijl er niks gebeurd,soms een hele week niet,en vooral in deze periode worden er soms hoge CAPE waardes gemeten door de hitte terwijl het er al tjden droog is. Helaas hebben sommige gebieden er wel bosbranden voor in de plaats gekregen. | Gewijzigd: 16 augustus 2012, 14:47 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
gfs cape/lifting:
18Z:
gfs neerslag:
18Z:
00Z:
gfs dauwpunt:
18Z:
gfs Supercell parameter (Rightmovers):
06Z:
Supercell parameter (leftmovers):
06Z:
GFS Moisture transport vectors 0-2 km:
06Z:
gfs Deep layer shear:
| Gewijzigd: 16 augustus 2012, 16:27 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Als er een trigger is (koufront of convergentielijn bijvoorbeeld) dan hoeft dat niet.
Op het plaatje van Bart stond toch een convergentielijn ingetekend?
Hagel, wind of donderbui
Overhemd of wintertrui
edit Bach: plaatje verwijderd ivm 550 error | Gewijzigd: 21 augustus 2012, 15:18 uur, door Basch