Het primaire principe van deze waarden zijn mij duidelijk, waarvoor dank aan de mensen op dit forum die mij/ons dit al uitgelegd hebben. Maar zijn het nu waarden die wolken en buien (Cumulus , Cumulonimbus) doen ontstaan en groeien of kan een eventueel relatief lage Cape/Lifted een bui bijvoorbeeld ook 'onderhouden'?
Het antwoord zal ongetwijfeld ergens in een topic op dit forum staan maar ik ben aardig nieuw in de magische wereld van de weersverschijnselen en word dus continue overweldigd door interessante informatie. M.a.w. ik ben er nog niet aan toe gekomen dit specifieke antwoord op te zoeken.
Groet,
Christiaan Hier is een heel goede uitleg. (link werkte niet. Ben. Het lukt niet om hem aanklikbaar te maken, maar met knippen en plakken kom je er ook wel. Het is http://www.onweer-online.nl/forum/topic/25885/li-cape-cinh-en-cap/#message248316 )
Er moet ook voldoende vocht aanwezig zijn! Een lage CAPE/Lifted betekent veelal dat de temperatuur van het opstijgend pakketje lucht al op lagere hoogte gelijk is aan de temperatuur van de omgevingslucht (toestandkromme) en dan niet meer verder kan stijgen. Hierdoor komt de cumuluswolk niet al te hoog en bereikt veelal niet het culumonimbusstadium waaruit neerslag valt.
| Gewijzigd: 16 augustus 2012, 20:20 uur, door Ben47
Prachtig kaartje toch ?
Ja ziet er goed uit. Thermisch laagje. (Psst, wil je de afbeeldingen niet mee quoten. (Afbeelding selecteren en op de back-space duwen | Gewijzigd: 16 augustus 2012, 08:15 uur, door Bart Standaert
Prachtig kaartje toch ?
Ja ziet er goed uit. Thermisch laagje. (Psst, wil je de afbeeldingen niet mee quoten. (Afbeelding selecteren en op de back-space duwen
gfs berekent neerslag
Ik denk dat die scheet wel eens nodig kan en zal zijn als trigger..
Misschien beter van niet wat als het da los gaat dan is de kans wel erg groot dat het, hoe zal i het zeggen, een beetje uit de klauwen loopt.
Zie maar bijvoorbeeld:
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/35330/onweerskansen-13-tem-15-augustus-2012/367569/#message367578
Zwaar weer is eigenljk helemaal niet leuk.
Dus, niemand veel bier en bonen en uien op zaterdagavond!!!
Prachtig kaartje toch ?
Ja ziet er goed uit. Thermisch laagje. (Psst, wil je de afbeeldingen niet mee quoten. (Afbeelding selecteren en op de back-space duwen
gfs berekent neerslag
Zelfs ECMWF bekeerd zich en komt heel voorzichting met wat zwakke neerslag signalen !!
En de weerman van Lowlands zegt totaal geen rekening te houden met noodweer. De cape en lifted kunnen nog zo hoog zijn, maar er zijn veel meer omstandigheden die goed moeten zijn. De storing lijkt over Engeland te trekken.
En de weerman van Lowlands zegt totaal geen rekening te houden met noodweer. 't is maar wat je "noodweer" noemt.
De meeste regenkansen zijn wederom in het westen en het noorden. Biddinghuizen zou ik randje oosten noemen. Vooralsnog zullen de hogere temperaturen en de risico's van oververhitting, uitdroging en verbranding meer aandacht vragen omdat dat een probleem is wat zeker zal spelen.
Het hoeft een problemen te geven bij voldoende eten en drinken en insmeren en misschien een hoedje op je kop maar je hebt altijd eigenwijze sukkels die of te weinig eten of te weinig drinken. (En als er maar genoeg van dergelijke sukkels zijn dan wordt het mooie weer dat voorspeld is vanzelf "noodweer".).
| Gewijzigd: 16 augustus 2012, 11:30 uur, door jcroon
| Gewijzigd: 16 augustus 2012, 13:06 uur, door Ben47
Als ik de GFS neerslagkaarten voor zondag en maandag bekijk dan zie ik best veel afwisseling tussne kaarte met veel donkerblauw en kaarten met veel lichter blauw. Dat geeft mij het idee dat het wederom spontaan te ontstane buien zullen zijn, het eerst in het Noorden en zoals gebruikelijk op de ene plaats veel en een andere plaats weinig bliksem/neerslag/wind/overlast waarbij vooraf niet is aan te geven wat waar zal gebeuren.
Het enige zekere wat ik durf te voorspellen is dat de moderatoren in de loop van de dag wel een aantal keer naar het klaagtopic zullen verwijzen, dat velen daar uiteindelijk voor niks naartoe gegaan zijn maar dat er ook zullen zijn die daar wel wat te zoeken zouden hebben..
| Gewijzigd: 16 augustus 2012, 13:37 uur, door jcroon
| Gewijzigd: 16 augustus 2012, 13:48 uur, door Ben47