Het primaire principe van deze waarden zijn mij duidelijk, waarvoor dank aan de mensen op dit forum die mij/ons dit al uitgelegd hebben. Maar zijn het nu waarden die wolken en buien (Cumulus , Cumulonimbus) doen ontstaan en groeien of kan een eventueel relatief lage Cape/Lifted een bui bijvoorbeeld ook 'onderhouden'?
Het antwoord zal ongetwijfeld ergens in een topic op dit forum staan maar ik ben aardig nieuw in de magische wereld van de weersverschijnselen en word dus continue overweldigd door interessante informatie. M.a.w. ik ben er nog niet aan toe gekomen dit specifieke antwoord op te zoeken.
Groet,
Christiaan Hier is een heel goede uitleg. (link werkte niet. Ben. Het lukt niet om hem aanklikbaar te maken, maar met knippen en plakken kom je er ook wel. Het is http://www.onweer-online.nl/forum/topic/25885/li-cape-cinh-en-cap/#message248316 )
Er moet ook voldoende vocht aanwezig zijn! Een lage CAPE/Lifted betekent veelal dat de temperatuur van het opstijgend pakketje lucht al op lagere hoogte gelijk is aan de temperatuur van de omgevingslucht (toestandkromme) en dan niet meer verder kan stijgen. Hierdoor komt de cumuluswolk niet al te hoog en bereikt veelal niet het culumonimbusstadium waaruit neerslag valt.
| Gewijzigd: 16 augustus 2012, 20:20 uur, door Ben47
Prachtig kaartje toch ?
Ja ziet er goed uit. Thermisch laagje. (Psst, wil je de afbeeldingen niet mee quoten. (Afbeelding selecteren en op de back-space duwen | Gewijzigd: 16 augustus 2012, 08:15 uur, door Bart Standaert
Prachtig kaartje toch ?
Ja ziet er goed uit. Thermisch laagje. (Psst, wil je de afbeeldingen niet mee quoten. (Afbeelding selecteren en op de back-space duwen
gfs berekent neerslag
Ik denk dat die scheet wel eens nodig kan en zal zijn als trigger..
Misschien beter van niet wat als het da los gaat dan is de kans wel erg groot dat het, hoe zal i het zeggen, een beetje uit de klauwen loopt.
Zie maar bijvoorbeeld: