Hoe sluit deze situatie aan bij vergelijkbare situaties in het verleden?
De weersituatie van 28 juni 2011 stond al meer dan 10 dagen van te voren op de kaarten en is uitgekomen. De weersituatie van 28 juni 2012 stond 6 dagen van te voren op de kaarten en is werkelijkheid geworden. Aangezien EC en GFS allebei met erg goede kaarten komen en het niet zo heel lang meer duurt denk ik dat de kans groot is dat het daadwerkelijk uitkomt. Maar zoals Svenne zegt kan het in één keer van de kaarten verdwijnen. En dan nog, al komt deze situatie uit, dan is dat geen garantie voor onweer. Er is bijvoorbeeld een te sterke cap of alles gaat langs.
Dus afwachten maar!
Kaartje KNMI:
Dat is nog niet zeker,dit is maar een run,de volgende run kan helemaal anders zijn.Wel is dat de extreem hoge CAPE en LI er zondag wel nog zijn,en maandag ook.
Zondag
Maandag
Dinsdag
Qua neerslag alleen dinsdag(zondag en maandag zogoed als geen neerslag). | Gewijzigd: 14 augustus 2012, 19:27 uur, door Tomas Christoffels
| Gewijzigd: 14 augustus 2012, 19:32 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Wat ik mij nog herinner is dat er ook eens een tijdsperiode was dat de modellen extreme waardes gaven en dit dagen na mekaar.
1 run later was alles van de kaarten verdwenen. Het zal afwachten worden tot vrijdag/zaterdag om te zien wat we kunnen verwachten.
En dan nog, het weer en zeker onweer doet wat het zelf wilt
Citaat van Robert96, dinsdag 14 augustus 2012, 18:49 uur
De weersituatie van 28 juni 2011 stond al meer dan 10 dagen van te voren op de kaarten en is uitgekomen. De weersituatie van 28 juni 2012 stond 6 dagen van te voren op de kaarten en is werkelijkheid geworden. Aangezien EC en GFS allebei met erg goede kaarten komen en het niet zo heel lang meer duurt denk ik dat de kans groot is dat het daadwerkelijk uitkomt. Maar zoals Svenne zegt kan het in één keer van de kaarten verdwijnen. En dan nog, al komt deze situatie uit, dan is dat geen garantie voor onweer. Er is bijvoorbeeld een te sterke cap of alles gaat langs.
Dus afwachten maar!
Kaartje KNMI:
Dank jullie wel voor jullie reactie. We zullen het zien.
En wat betreft dat neerslagsignaal, is dat niet juist heel moeilijk te voorspellen, dat je daar pas een dag (of 2?) van tevoren iets zinnigs over kan zeggen? | Gewijzigd: 14 augustus 2012, 20:27 uur, door dorian
Hagel, wind of donderbui
Overhemd of wintertrui
Gelukkig leven we dalijk pas in Woensdag.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Het zal wel aan de pils liggen Maar tis net de vork van de duivel eerste kaart...Het blijft mooi doe er een keer 1000k/J dr af en met deze waardes en de juiste dynamische kant en het is nog feest...eerst tot die tiid pilsen.zwemmen,onweer-Online,mooie dames kijken,bbqen..ah fijn je kent het wel..mvg Tatanka
Voor zondag lijkt de Cape ver boven de 4000 te komen.
Maandag lijkt de Cape bom naar Duitsland te trekken.
En dinsdag trekt hij weer verder weg en zal de Cape nog maar tot 2500 kunnen komen (nog steeds heel erg hoog, maar in vergelijking met zondag is het laag).
| Gewijzigd: 15 augustus 2012, 08:23 uur, door Roel
Het primaire principe van deze waarden zijn mij duidelijk, waarvoor dank aan de mensen op dit forum die mij/ons dit al uitgelegd hebben. Maar zijn het nu waarden die wolken en buien (Cumulus , Cumulonimbus) doen ontstaan en groeien of kan een eventueel relatief lage Cape/Lifted een bui bijvoorbeeld ook 'onderhouden'?
Het antwoord zal ongetwijfeld ergens in een topic op dit forum staan maar ik ben aardig nieuw in de magische wereld van de weersverschijnselen en word dus continue overweldigd door interessante informatie. M.a.w. ik ben er nog niet aan toe gekomen dit specifieke antwoord op te zoeken.
Groet,
Christiaan