helemaal mee eens bart! Elke rommel is er 'één, en volgens mij zijn er over het hele land sinds maart genoeg rommels te horen geweest
Nou hier wel 1 onweersdag!!!........
hier in nijmegen vandaag al de twintigste onweersdag van het hele jaar van af januari tot nu.ik klaag niet.
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ik ook, maar ik denk dat dit gewoon weer zo'n warme run is van gfs vorige run lieten ze toch wat heel anders zien. Het zou mooi zijn als dit doorzet, eindelijk weer eens kans op wat zwaar onweer! Is de onstabiliteit trouwens niet te laag berekend als je kijkt naar het dauwpunt? Er is ook wat schering aanwezig op beide dagen.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Ik ook, maar ik denk dat dit gewoon weer zo'n warme run is van gfs vorige run lieten ze toch wat heel anders zien. Het zou mooi zijn als dit doorzet, eindelijk weer eens kans op wat zwaar onweer! Is de onstabiliteit trouwens niet te laag berekend als je kijkt naar het dauwpunt? Er is ook wat schering aanwezig op beide dagen.
De vorige run was er idd niets te zien, maar in die run zat de onstabiliteit 500 km zuidelijker. Dus volgende run kan het compleet van de kaarten af zijn. Eerst maar eens kijken hoe EC er over denkt.
Je zou idd meer onstabiliteit verwachten. De cape zou mijns inziens nog wel kunnen verdubbelen met zulke hoge dauwpunten. Maar miss is de atmosfeer bovenin relatief warm. Het vriespunt ligt donderdag en vrijdag rond 4km dus das best hoog (kaartjes voor freezing level: http://www.weatheronline.co.uk/cgi-bin/expertcharts?LANG=en&MENU=0000000000&CONT=euro&MODELL=gfs&MODELLTYP=1&BASE=-&VAR=hgt0&HH=174&ZOOM=0&ARCHIV=0&RES=0&WMO=&PERIOD=).
vrijdag 20:00
zaterdag 14:00
Zou het dan toch gebeuren?
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Als je goed naar het kaartje van volgende week zaterdag kijkt is dat niet de 32 graden grens wat boven Noord Limburg loopt.
Maar de 28 graden grens (nog steeds lekker warm), volg het lijnt maar wat de kleuren van elkaar schijdt. Dan zie je opgeef
moment 28 graden staan. Dus dat betekend temperaturen tussen de 28 en 30 graden.
Onthoud wel dit is pas voor volgende week zaterdag, dus kan (helaas) nog van alles veranderen aan deze kaarten. Zeker
in de gaten houden. Maar dan hoop ik direct dat heel Nederland even over de 30 komt, dat we in ieder geval 1 officiele
Tropische Dag noteren en niet lokaal. Zoals dat wel eind mei is voor gekomen in Oost Overijssel en Gelderland.
Maar dat zou misschien weer te warm voor veel mensen.
Weer on-topic. Hopelijk krijgen we nog een paar mooie onweersbuien over het gehele land in de aankomende periode.
Een stabiel Hoog als blokkade boven Europa zie ik niet heel snel gebeuren in deze "onstabiele" zomer
De uitvoer is grootschalig gezien consistent tot en met ongeveer 25 juli. Daarna is er een aanzienlijk verschil met de uitvoer van vorige runs. In tegenstelling tot de vorige uitvoer vormt zich nu in ongeveer 80% van de leden rond het midden van de week een uitloper van het hoog op de oceaan tot boven het Oostzeegebied. De stroming blijft daarmee oostelijk in plaats van noordwestelijk. Deze oplossing maakte in de vorige uitvoer maar ongeveer 10% uit van de EPS-leden. Dit leidt er toe dat het tot minimaal donderdag warm tot zeer warm is, dinsdag tot en met vrijdag ligt de temperatuur op 850 hPa rond 15 graden. Met weinig stroming liggen de maxima dan rond 30 graden. De maximumtemperaturen in de meerdaagse tabel zijn duidelijk te laag. De overgang naar koel weer vindt plaats wanneer het thermisch laag ten noorden of oosten van ons land is gekomen. Deze overgang vindt in een meerderheid van de oplossingen vrijdag of zaterdag plaats. De passage van het thermisch laag gaat met sterke onstabiliteit gepaard. Het verdere verloop verschilt ook duidelijk van de meerderheid in de vorige uitvoer. Aan het einde van de volgende week en in het weekeinde van is er in alle leden een uitgesproken hoogtetrog waarvan de lengte-positie tussen circa 15 WL en 15 OL varieert. Tot aan het einde blijft deze hoogtetrog het dominante verschijnsel, in ongeveer 20% van de leden is sprake van hogedrukinvloed, voornamelijk uitlopers van het Azorenhoog, dat op een noord- of noordwestwaarts verschoven positie ligt. De rest laat uiteraard een (zeer) cyclonaal weerbeeld zien met grote neerslagkans. De dagelijkse neerslagkans loopt volgende week vrijdag-zaterdag op naar ongeveer 70%.