- temp tot lokaal 30 gr. C, dauwpunten 20-24 gr. C
- theta-E 850h tot 76 gr. C
- SBCAPE tot 4000 J/kg (terwijl EC altijd zo zuinig is)
- zuidwestelijke wind op 500 hPa van 70 - 100 km/h (20 - 28 m/s) en zuidoostelijke wind op 10 m hoogte (van 10 km/h) geven goede shear
- redelijk droge lucht op 700 hPa geeft sterkere downbursts en grotere hagel
Een ideale situatie dus. Ten ZW van Engeland ligt een lagedrukgebied waardoor de straalstroom over de Benelux komt te liggen. Het mooie is dat er boven de Benelux ook een klein ondiep lagedrukgebied zit (heet toch een mesolow of niet?). Dat lagedrukgebied zorg voor goede richtingsshear en hij zorgt ervoor dat er onstabiele lucht onder de straalstroom terechtkomt.
Volgens mij is dit een echte Spaase pluim want op de weerkaarten zit ten westen van ons een lagedrukgebied en vanuit het zuiden komt er een klein lagedrukgebied dat ontstaan is in Spanje en via ons naar Scandinavië trekt.
We zullen zien hoe het gaat aflopen. Als het om het weer op de lange termijn gaat kun je het net zo goed aan een boom vragen.
Net als ik moet gaan kanoën met school...! Het is te hopen dat het een dag verschuift of dat het kanoën niet door gaat want ten eerste wil ik de hele dag met het weer bezig zijn en ten tweede wil ik niet in een kano zitten met noodweer.
Hier trouwens nog wat kaartjes van het KNMI:
bron: http://www.knmi.nl/exp/pluim/ en ga dan naar 'kansverwachtingen' of type 'knmi cape' in op google en klik dan op de eerste link. Dit is trouwens de 00z run en niet de nieuwere 12z run want ik vond deze een klein beetje mooier | Gewijzigd: 23 juni 2012, 13:43 uur, door Robert96
Edit:
Vrijdag ook een leuke kans.
en maandag ook
zondag en dinsdag ook dichtbij.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Edit:
Vrijdag ook een leuke kans.
en maandag ook
zondag en dinsdag ook dichtbij.
Vergeet woensdag en zaterdag niet en en droom lekker verder.
Woensdag en Zaterdag is er niets....?
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Woensdag en Zaterdag is er niets....? Volgens mij is er een rijtje van welke dagen er nou in een week zitten opgesomd. De relatie met onweer is me niet helemaal duidelijk.
Citaat van Robert96, zaterdag 23 juni 2012, 13:12 uur Zo zie ik het graag bij EC (helaas voor 2 juli dus nog LT):
XXXXXXXX
[...]
We zullen zien hoe het gaat aflopen. Als het om het weer op de lange termijn gaat kun je het net zo goed aan een boom vragen. En voor de verandering geeft GFS voor maandag niks spannends aan, tot nu toe was juist EC de voorzichtige.
Ik zou wel eens een paar dagen van die temps willen hebben zonder regen (en dus ook zonder onweer), echt lekker warme dagen zijn dit jaar nog zeldzamer geweest dan onweersdagen en ik ga even voor het zeldzame.....
dan kan de aarde ook gewoon lekker opwarmen voor hitteonweders....
Berichten samengevoegd door Sanwa
onweer nu realtime in europa kijk hier www.blitzortung.org/webpages/index.php
Berichten samengevoegd door Bronk
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
we zien wel, is nog wat vroeg , het verschuift en verplaatst nog de hele tijd. zie overigens geen 'rond de 40 graden" in Spanje
een herhaling van 28 juni vorig jaar?
Denk het niet, vorig jaar kwam Johan er al 2 weken vantevoren mee, en het bleef toen ook die 2 weken standvastig op de kaarten staan.
Nu veranderd er nog te veel vind ik, maar wie weet?!
- temp tot lokaal 30 gr. C, dauwpunten 20-24 gr. C
- theta-E 850h tot 76 gr. C
- SBCAPE tot 4000 J/kg (terwijl EC altijd zo zuinig is)
- zuidwestelijke wind op 500 hPa van 70 - 100 km/h (20 - 28 m/s) en zuidoostelijke wind op 10 m hoogte (van 10 km/h) geven goede shear
- redelijk droge lucht op 700 hPa geeft sterkere downbursts en grotere hagel
Een ideale situatie dus. Ten ZW van Engeland ligt een lagedrukgebied waardoor de straalstroom over de Benelux komt te liggen. Het mooie is dat er boven de Benelux ook een klein ondiep lagedrukgebied zit (heet toch een mesolow of niet?). Dat lagedrukgebied zorg voor goede richtingsshear en hij zorgt ervoor dat er onstabiele lucht onder de straalstroom terechtkomt.
Volgens mij is dit een echte Spaase pluim want op de weerkaarten zit ten westen van ons een lagedrukgebied en vanuit het zuiden komt er een klein lagedrukgebied dat ontstaan is in Spanje en via ons naar Scandinavië trekt.
We zullen zien hoe het gaat aflopen. Als het om het weer op de lange termijn gaat kun je het net zo goed aan een boom vragen. helaas niet voor het noorden des lands;), en een droge warme periode zit er helaas dus ook (weer) niet in:(
een herhaling van 28 juni vorig jaar?
Denk het niet, vorig jaar kwam Johan er al 2 weken vantevoren mee, en het bleef toen ook die 2 weken standvastig op de kaarten staan.
Nu veranderd er nog te veel vind ik, maar wie weet?!
28 juni? Daar is me niks van bijgebleven... Zal wel niet veel voorgesteld hebben....
Bovendien geeft het algemene weerkaartje van GFS ondanks de hoge CAPE geen onweer aan in ons gebied. Wordt net zoveel naar dat kaartje verwezen hier, misschien omdat het wel erg voorgekauwd lijkt, maar ik heb het stiekum wel gedaan en ze zitten vaak wel goed ermee.
Het si hier al gezegd, er is meer dan CAPE alleen.
Komt met een level 1 voor Nederland......
je kunt het onweer al in engeland zien