Na de zomervakantie begin ik met mijn afstudeerfase voor de opleiding Tuin & Landschapsinrichting. Omdat ik niet een 'standaard' project wil maken heb ik bedacht om mijn hobby ((on)weer) te combineren met bomen in het openbaar groen. Ik ben van plan om de invloeden van weer extremen op bomen te onderzoeken. Hierbij valt te denken aan schade door windhozen, downbursts en bliksem. Maar ook zeker schade op langere termijn door bijvoorbeeld verdroging.
Nu zit ik in de fase waarin ik ga inventariseren waar ik betrouwbare gegevens kan vinden. Klopt mijn beeld dat extremen de laatste jaren veelvuldiger voorkomen en zo ja, zijn hier statistieken van? Uiteraard ben ik zelf niet te lui om op internet rond te speuren (heb al diverse sites en onderzoeken verzameld), maar ik ben erg benieuwd of jullie hier ook inbreng in kunnen en willen hebben. Dus hebben jullie artikelen, afbeeldingen, statistieken, boeken oid over weer extremen in Nederland en het voorkomen hiervan door de jaren heen? Help me dan met mijn onderzoek!
Alvast bedankt voor jullie medewerking!
Mvg, Marco Gerrits. | Gewijzigd: 13 juni 2012, 09:12 uur, door snoffelgaai
maar persoonlijk ben ik er van overtuigd dat er meer extremen zijn dan pak hem beet 15 jaar terug
mede door bv de korte maar hevige warmte periodes begin van de laatste jaren en de windhozen cq het stoerdere woord tornado's die
vaker voor komen inde europeese regio's
maar persoonlijk ben ik er van overtuigd dat er meer extremen zijn dan pak hem beet 15 jaar terug
mede door bv de korte maar hevige warmte periodes begin van de laatste jaren en de windhozen cq het stoerdere woord tornado's die
vaker voor komen inde europeese regio's
Bedankt voor je reactie.
Zelf deel ik dat idee ook, maar voor onderzoek moet ik uiteraard statistieken hebben.
Ik hoop er eigenlijk op dat iemand op dit forum ergens een archiefje heeft met gegevens of ooit op internet een goede bron voorbij heeft zien komen. Ook heb ik nog weinig weet van informatie beschikbaar in boeken e.d. dus die informatie zou mij ook enorm vooruit kunnen helpen
Mvg, Marco Gerrits.
Orginele foto's word erg lastig om te geven, die zitten diep in het archief.
Verklaring van weersfenomenen: Vethuizen (14-07 west van Etten) microburst, Vragender / zwartecross terrein (12-07 oost van Lichtenvoorde) was een tornado.